Mendeley TY _ JOUR ID - 139605112022147337 TI - نظریة احسان از منظر عرفان و قرآن JO - پژوهش‌های اعتقادی کلامی JA - ES LA - fa SN - 9899-1735 AU - فعالی محمد تقی AD - دانشگاه آزاد اسلامی ـ علوم تحقیقات Y1 - 1396 PY - 1396 VL - 24 IS - 6 SP - 109 EP - 134 KW - نظام اسمائی KW - اسماء جلال و جمال KW - بهیج KW - سکونت KW - تسخیر KW - تسبیح KW - شکر. DO - N2 - دین دارای ابعاد وسیع و گسترده ای است. سؤالی که مطرح می شود این که آیا می توان تمام ابعاد دین را در امری واحد و جامع خلاصه کرد و تقلیل داد؟ پاسخ مقاله حاضر مثبت است. محور مقاله نظریة احسان است. این نظریه به ما می گوید که احسان از یکسو مظهر جامع رحمان است و از سوی دیگر دینِ خالص بوده وجه جامع تمام ابعاد دین می باشد. اسمِ شریفِ الله، جامع ترین اسم خداست. نام زیبای رحمان، جامع ترین نام خدا بعد از الله می باشد. مظهر اسم رحمان، احسان است. از آنجا که دین براساس اسم جامع رحمان نازل شده است، می توان گفت که احسان عصارة دین است. این نظریه دارای مبانی مختلفی است. در این مقاله ضمن بررسی ابعاد مختلف نظریة احسان، تلاش شده است مبانی و دلائل آن از منظر عرفان و قرآن تحلیل و بررسی گردد. نتیجه ای که به دست می آید این‌که احسان، ایثار و به طور کلی گذشت عصارة دین و وجه جامع دین است. روش تحقیق در مقام گردآوری کتابخانه ای ـ اسنادی و در مقام داوری توصیفی ـ تحلیلی است. UR - rimag.ir/fa/Article/18482 L1 - rimag.ir/fa/Article/Download/18482 ER -