مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریپژوهشهای اعتقادی کلامی9899-17351122021521 Islamic theologians approach to intellect in verbal theoriesرویکرد متکلمان اسلامی به عقل در نظریه های کلامی738faهرمزاسدی کوه باددانشگاه آزاد اسلامی،رامهرمز2020826Islamic thinkers from the formation of Islam's culture and civilization in the interpretation of Islamic texts and privileged the inference and taking advantage of those scriptures in the typology and principles of ideological use of them in commissioning guidelines and the Muslim procedure (jurisprudence), a variety of views. Therefore, various orientations have emerged and the origin of various theological schools, some of which have been implicated in texts without any interpretations and interpretation, and opposed to any crushing and involvement of the intellect in this field. And another group, for wisdom, the importance of abundance and verses and narratives were interpreted as a result of the emergence of multiple verbal ashaareh, such as Justice, Matoridye, and Lung.... There has been another way of thinking in the realm of Fiqh and the basics of inference and various jurisprudential schools such as, the Companions of the vote, Hadith, and the appearance of the lung.... In the Ahl al-Hadith and the principles of the principled manner in Shiite Shia, this research is achieved by descriptive analysis and by adapting various thinkers of these schools to the conclusion that although all the Islamism and the custody have common goals, but their approach to wisdom in the face of texts has caused the multiplicity of methods and attitudes, in the field of and practical.متفکران اسلامی از بدو شکل گیری فرهنگ وتمدن اسلام در تفسیر متون اسلامی ونحوه ی استنباط و بهره گیری از آن متون مقدس درهستی شناسی و اصول عقیدتی وبکارگیری آنها در دستورالعمل وراه و روش مسلمانی (فقه) ،دیدگاههای گوناگونی ارایه داده ند، از این رو جهت گیری های مختلف، پدید آمده ومنشاء مکاتب گوناگون کلامی وفقهی شده است؛برخی به ظواهر متون بدون هر گونه تاویل وتفسیر عمل کرده و با هرگونه خرد ورزی ودخالت عقل در این عرصه مخالفت نمودند وگروهی دیگر، برای عقل اهمیت فراوانی قایل شده وآیات و روایات را ازاین رهگذر تاویل وتفسیر نمودند؛ که درنتیجه موجب پیدایش نحله های کلامی متعدد،چون؛عدلیه ، اشاعره و ماتریدیه وظاهریه و....شده است واز سوی دیگر همین طرز تفکر در عرصه فقه ومبانی استنباط موثر افتاده و مکاتب فقهی گوناگونی چون ، اصحاب رای ، حدیث،وظاهریه و.... را در اهل سنت و روشهای اصولی واخباری را در شیعه امامیه پدید آورده است،این پژوهش به روش تحلیلی وتوصیفی و با تطبیق آراء گوناگون متفکران این مکاتب به این نتیجه دست یافته است که گرچه همهی اندیشمندان اسلامی درتحقیقات و مطالعات کلامی وفقهی اهداف واصول مشترک داشته اند ، ولی رویکرد آنان به عقل درمواجهه با نصوص ،موجب تعدد روشها ونگرشها، در عرصه های نظری و عملی شده است. http://kalam.saminatech.ir/ar/Article/Download/19681مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریپژوهشهای اعتقادی کلامی9899-17351122021521Explain the impact of the doctrinal and ideological dimension on the issue of Muslim-non-Muslim marriageتبیین تاثیر بعد اعتقادی و اندیشه ای در مساله ازدواج مسلمان با غیر مسلمان3960faعبداللهامیدی فرددانشگاه قم20201024Marriage between Muslims and non-Muslims is one of the issues that has been raised since the beginning of the formation of Islamic society; And with the growth of connections between communities and the residence of people with different beliefs and tendencies around the world, the need to answer this question. In this article, the author seeks to review the reasons for the marriage of every Muslim, whether male or female, with any non-Muslim, whether a book or an infidel, and with any belief or religion that is against Islam. he result of this research, which is analytical and descriptive and with a library method, indicates that the verses and narrations presented to cite sanctity are irrelevant due to the possibility of renouncing the infidels who disobey Islam. Opposition, which is also permissible by human nature and there is no definite reason to reject it, can be concluded: the marriage of a Muslim with a non-Muslim person who is not opposed to Islam and respects differences of opinion is unimpeded.نکاح مسلمان با غیرمسلمان از مباحثی است که از ابتدای شکلگیری جامعه اسلامی مطرح است؛ و با رشد ارتباطات بین جوامع و سکونت افراد باعقاید و گرایشهای مختلف در همه جهان، نیاز به پاسخ این مسئله را می طلبد. در این نوشته نویسنده در صدد بازنگری ادله ازدواج هر مسلمانی چه زن و چه مرد با هر غیر مسلمانی چه کتابی و چه کافر و با هر عقیده و مذهب مخالف اسلام است.
حاصل این پژوهش که به شیوه تحلیلی و توصیفی و با روش کتابخانهای است بیانگر آن است که آیات و روایات ارائهشده برای استناد حرمت به دلیل احتمال انصراف به کفارِ معاند اسلام، فاقد اطلاق میباشند و با لحاظ اصل اولی جواز نکاح انسان با هر جنس مخالفی که فطرت آدمی هم آن را مجاز میشمارد و دلیل قطعی بر رد آن وجود ندارد، میتوان نتیجه گرفت: نکاح مسلمان با شخص غیرمسلمانی که ضدیتی با اسلام نداشته و اختلاف عقاید را محترم میشمارد بلامانع باشد.
http://kalam.saminatech.ir/ar/Article/Download/19682مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریپژوهشهای اعتقادی کلامی9899-17351122021521Criticism and examination of the doubts about the necessity of obedience to the Holy Prophet (PBUH)نقد و بررسی شبهه سها درباره لزوم اطاعت از پیامبر اعظم(ص)6178faنجمه انصاری دانشگاه آزاد اسلامی، فساعلیرضامختاری دانشگاه ازاد اسلامی واحد فصا محسنزارع جلیانی دانشگاه ازاد اسلامی واحد کازرون202139There is no doubt that God Almighty has called people to absolute obedience to the Holy Prophet in the Holy Qur'an, because in many verses of the Qur'an, obedience to God and His Messenger is accompanied by the fact that wherever obedience to God Almighty comes, it comes with obedience to the Prophet. The word "obedience to God and obedience to the Messenger" has been explained. Has reviewed and answered based on Quranic arguments and narration. The result of this article is that obedience and obedience to the Prophet, like obedience to God Almighty, is obligatory and necessary under the command and words of the Prophet and the words of God Almighty.ازاین که خداوند متعال درقرآن کریم انسان ها را به اطاعت مطلق ازپیامبرصلی الله علیه و آله دعوت کرده هیچ تردیدی نیست زیرا که درآیات متعددی ازقرآن اطاعت خدا و رسولش قرین هم آمده به این که هرجا اطاعت ازخدای سبحان آمده به همراه آن اطاعت ازپیامبرهم آمده که با لفظ «اطیعوالله و اطیعو الرسول» تبیین شده است.نگارنده دراین پژوهش با استفاده ازروش توصیفی –تحلیلی به نظریه واشکال سها درکتاب نقد قرآن مبنی براین که چراباید ازپیامبرخدااطاعت کرد؟ پرداخته واساس ادله قرآنی وروایی نقدوبررسی کرده وپاسخ داده است . نتیجه حاصل دراین نوشتاراین که اطاعت وتبعیت از پیامبرهمانند اطاعت ازخداوند متعال واجب ولازم است زیرافرمان وکلام پیامبرفرمان و کلام پروردگارسبحان است.http://kalam.saminatech.ir/ar/Article/Download/19683مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریپژوهشهای اعتقادی کلامی9899-17351122021521Some examples of the direct path from the mystical viewpoint of Imam Khomeini (RA)بررسی عرفانی مصادیق صراط مستقیم از دیدگاه امام خمینی (ره)79102faپوران باقری افشاردانشگاه آزاد اسلامی، اهوازمریمبختیاردانشگاه آزاد اسلامی، اهوازعلیار حسینی دانشگاه آزاد اسلامی، مسجد سلیمان2020826The straight path is one of the important issues that Imam Khomeini not only paid a lot of attention to but also talked about repeatedly in his books and lectures, both in general and in the mystical verb. And he sees the comfort, tranquility and happiness of man in the path of straightness.
Moreover, in various places, considering the requirements of his audience, Imam khomeini pointed to different aspects of the direct path, including its examples.
In this article, which is a descriptive-analytical research, the examples of the direct path of the Proletarians and those who have not entered the path are discussed based on Khomeini's point of view.
The straight line is not merely a mental phenomenon but a fact in case it is ignored by man, his fall in the worlds is invitable last but not least, by recognizing the examples of the Ahl al-Bayt (peace be upon them), which are a concrete and obvious example of a straight path, one can reach the goal of mankind.
صراط مستقیم از امور بسیار مهمی است که حضرت امام خمینی (ره) به آن توجه زیادی داشته و در بیانات و آثار قلمی خویش، به زبان عامیانه و عارفانه از آن سخن گفتهاند و سعادت آدمی را درگرو قرار گرفتن در صراط مستقیم و حرکت و رشد و ثبات و بقاء در آن میدانند. در این پژوهش توصیفی – تحلیلی به مصادیق صراط مستقیم برای اهل سلوک و نیز کسانی که وارد طریق سلوک نشدهاند، از دیدگاه امام خمینی (ره) پرداختهشده است. منظور ایشان از مصادیق صراط مستقیم برای اهل سلوک، رسول خدا (ص)، ائمه هدی (ع) و امیرالمؤمنین (ع)، انسان کامل و فاطمه زهرا (س) است و برای کسانی که وارد طریق سلوک نشدهاند، مصادیق صراط همان ظاهر شریعت است که به اموری همچون دین، اسلام، عدالت، انسانیت و سیاست تفسیر شده است. انسان با مدد جستن از مصادیق مذکور است که میتواند از انحراف به دور باشد و به مقصد و وصال یار نائل شود. جامعیت کتاب الهی و حالت استثنائی و اعجاز گونه قرآن باعث شده است که فراتر از تقسیمبندی رایج برای مصادیق صراط مستقیم باشد و درعینحال تمامی اقسام مصادیق صراط مستقیم را هم شامل بشود. http://kalam.saminatech.ir/ar/Article/Download/19684مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریپژوهشهای اعتقادی کلامی9899-17351122021521Examples of numerical miracles in the Holy Quranجستاری در اعجاز عددی در قرآن کریم103126faحیدر علی حقوقی دانشگاه آزاد اسلامی،سمنانکریم عبدالملکی مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی روح الله محمدی علوم و معارف قرآن کریم2020810The discussion of the miracle of the Qur'an is one of the most important concerns of Qur'anic scholars, and while publishing many works, many horizons of it remain unknown. The present article is entitled Examples of Numerical Miracles of the Qur'an, which refers to the research in the last century based on modern sciences such as mathematics and computer, which aims to achieve a general conclusion on the accuracy of this theory. The method of collecting research is descriptive-analytical and library, which has been compiled using specialized books and journals of Quranic sciences and software. Numerical miracle is an amazing subject that is not limited to a specific number with many problems, because each person or group, depending on their interest, can criterion the desired number and achieve results. There are many criticisms such as the use of the current calligraphy of the Qur'an, human ability to numerical inconsistency, and so on. The result of the research is that it is clearly visible in the results of the scattering of votes, so the application of miracles to this theory is not correct and it can be considered as a surprise in proportion of numbers, not as one of the inviolable aspects for which convincing reasons are presented.بحث از اعجاز قرآن از مهم ترین دغدغه های قرآن پژوهان است که ضمن نشر آثار فراوان ، افق های بسیاری از آن ناشناخته مانده است . نوشتار حاضر با عنوان مصادیق اعجاز عددی قرآن می باشد که به کنکاش در قرن اخیر با تکیه بر علوم روز چون ریاضی و کامپیوتر اشارت نموده که هدف آن دست یابی به یک نتیجه ی کلی در میزان صحت و سقم این نظریه است . روش گردآوری پژوهش ، توصیفی تحلیلی و کتابخانه ای که با استفاده از کتب و مجلات تخصصی علوم قرآن و نرم افزار ها تنظیم شده است .
اعجاز عددی موضوعی شگفت انگیز است که ضمن اشکالات فراوان مختص عدد خاصی نیست چون هر فرد یا گروه بسته به علاقه ی خود می تواند عدد دلخواه ملاک و به نتایج دست یابد . نقد های بسیاری چون استفاده از رسم الخط فعلی قرآن ، توانایی بشر بر تناسق عددی و ... وارد است . ماحصل پژوهش این که در نتایج تشتّت آرا به وضوح قابل مشاهده ، لذا اطلاق اعجاز بر این نظریه صحیح نبوده و منحصراً می توان آن را شگفتی در تناسب اعداد دانست نه این که آن را یکی از وجوه خدشه ناپذیر بدانیم که دلایل متقن بر آن ارائه شده باشد.
http://kalam.saminatech.ir/ar/Article/Download/19685مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریپژوهشهای اعتقادی کلامی9899-17351122021521 Investigating the characteristics of perfect human being in Masnavi Asrar al-shuhood of Asiri Lahijiبررسی ویژگی های انسان کامل در مثنوی اسرار الشهود اسیری لاهیجی127150faماندانا دهقاندانشگاه ازاد اسلامی واحد فساسمیرارستمی دانشگاه ازاد اسلامی واحد فساسید محسن ساجدی راددانشگاه آزاد اسلامی، فسا2021310The perfect man is one of the most important and common terms in mystical texts. Secrets of Martyrdom is the name of the mystical work of Sheikh Mohammad Asiri Lahiji, a mystic of the ninth century AH, which deals with mystical themes and concepts of the perfect man. The aim of this study is to identify the perfect human being in the above work, by descriptive-analytical method; First, he has examined the relationship of the perfect man with God Almighty, then his relationship with the universe, as well as the issue of the mission and guardianship of the perfect man. The results of this research show that in the mystical views of Sheikh Mohammad Lahiji, the perfect human being is the manifestation of the manifestation of the essence of the Supreme Being, who has achieved the understanding of existential unity by removing the stain of non-existent and virtual determinations, and has walked the path to God. According to Lahiji, the perfect man in the transcendent vision of existential unity has become worthy of the divine caliphate in the world. Leadership and guardianship over creatures is unique to him. Lahiji in the secrets of intuition, referring to the signs, considers the guidance and guardianship of the people to be the responsibility of a perfect man, whose path is the straight path and God has adorned him with a good creation. In fact, Lahiji means that the perfect man is the face of the Supreme Being in the material world.انسان کامل یکی از اصطلاحات مهم و رایج در متون عرفانی است که ﻇﻬﻮر ﻣﻔﻬﻮم آن ﺑﺎ ﭘﻴﺪاﻳﺶ ﻋﺮﻓﺎن اﺳﻼﻣﻲ ﻫﻢ زﻣﺎن اﺳـﺖ. اسرار الشهود، نام اثر عرفانی شیخ محمد اسیری لاهیجی، عارف قرن نهم هجری قمری است، که در آن به مضامین عرفانی و مفاهیم انسان کامل پرداخته شده است. پژوهش حاضر با هدف شناخت انسان کامل در اثر فوق، به روش توصیفی- تحلیلی؛ ابتدا نسبت انسان کامل را با خداوند متعال، سپس نسبت او را با عالم هستی و همچنین مسئله رسالت و ولایت انسان کامل را مورد بررسی قرار داده است. نتایج این پژوهش نشان می دهد که در آراء عرفانی شیخ محمد لاهیجی، انسان کامل مظهر تجلی ذات حق تعالی است، که با زدودن زنگار تعین های عدمی و مجازی، به درک وحدت وجودی نائل گشته، و سیر الی الله بالله را پیموده است. از نظر لاهیجی انسان کامل در بینش متعالی وحدت وجودی، شایسته خلافت الهی در عالم گشته است. رهبری و ولایت بر مخلوقات منحصر در ذات او است. لاهیجی در اسرار الشهود با اشاره به نشانه ها، هدایت و ولایتِ خلق را به عهدة انسان کاملی می داند که راه او صراط المستقیم است و خداوند او را به خلق نیک آراسته است. در واقع لاهیجی بدین معنی اشاره دارد که انسان کامل صورت حق تعالی در عالم ماده است.http://kalam.saminatech.ir/ar/Article/Download/19686مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریپژوهشهای اعتقادی کلامی9899-17351122021521The perfect man is the face of Godانسان کامل وجه الله151172faمحمدجوادرودگرپژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی2020121Knowledge of the perfect human being, both theoretically-scientifically and practically-behaviorally, is of special importance in the knowledge of God Almighty and the spiritual life and geometry of good life, and whenever we trace this truth in revelatory teachings and religious teachings, it becomes important and then necessary. His efficiency in regulating a reasonable and heavenly life will be doubled. In fact, perfectionism is a kind of theology and the term perfect human being, the term of mysticism in religious texts, has been interpreted with titles such as: Caliph of God, Hajjah, Prophet, Messenger, Imam and Guardian. And one of the deep and pleasant interpretations in the book and Sunnah is "the face of God" which corresponds to the being and is the manifestation of the Almighty, and the complete and concise manifestations of the manifestations of the Almighty will be the perfect man and the saints of God. Now the question is what is a perfect perfect human being and who are the faces of God? In the tradition of the Qur'an and mysticism, who are the concept and example of the face of God? The present article will be responsible for answering the above-mentioned questions (which are collectively a question) with a narrative-rational method and analytical approach, and its output is the possibility of knowing God in the level of action or attributes of action, which in Qur'anic verses Titles such as "Allah", "Noor", "Face of God" and the like have been mentioned and the perfect man is the verse of the Almighty and the face of God.معرفت به انسان کامل هم از حیث نظری – علمی و هم از جهت عملی-سلوکی، اهمیت خاصی در معرفتِ به خدای سبحان و زیست معنوی و هندسه حیات طیبه دارد وهرگاه این حقیقت را درمعارف وحیانی و آموزه های دینی ردیابی کنیم اهمیت و آنگاه ضرورت و کارآمدی اش درتنظیم زندگی معقول و ملکوتی مضاعف خواهد شد. درحقیقت انسان کامل شناسی نوعی خداشناسی است و از انسان کاملِ اصطلاحیِ دانشِ عرفان درنصوص دینی با عناوینی چون: خلیفه الله، حجه الله، نبی، رسول،امام و ولیّ تعبیر شده و می شود که تعابیر معهود از جامعیت و کمال منحصر به فردی برخوردار است و یکی از تعابیرعمیق و دلنشین درکتاب و سنت، "وجه الله"است که متناظر به بود و نمودِ حق تعالی هست و مظاهر اکمل و اجمل نمودهای حق تعالی، انسان کامل و اولیاء الله خواهند بود. اکنون پرسش این است که انسان کاملِ مکمل چیست و کیست که وجه الله به شمار می روند؟درعرفِ قرآن و عرفان مفهوم و مصداق وجه الله چه کسانی هستند؟ نوشتار حاضر با روش نقلی – عقلی و رویکرد تحلیلی عهده دار پاسخ به پرسش های یاد شده(که بصورت اندماجی یک پرسش هستند) خواهد بود و برونداد آن امکان معرفتِ به خدا در مرتبه فعل یا صفات فعل است که در آیات قرآنی از این مرتبه با عناوینی چون "الله"، "نور"، "وجه الله" و مانند آن سخن به میان آمده است و انسان کامل آیت کبرای حق تعالی و وجه خداست.http://kalam.saminatech.ir/ar/Article/Download/19687مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریپژوهشهای اعتقادی کلامی9899-17351122021521Mystical expressions and interpretations in Forsat-ol doleh poetic worksاصطلاحات و تعبیرات عرفانی در دیوان فرصت الدوله شیرازی173200faمنور صدرائیدانشگاه ازاد اسلامی واحد فصاسید محسن ساجدی راددانشگاه آزاد اسلامی، فساسمیرارستمی دانشگاه آزاد اسلامی، فسا202138Islamic theosophy demonstrates the cultural, social, national and religious essence of a country which gives beauty to the works of poets and consequently acts as a valuable artistic heritage which posterity benefit from.Meanwhile the existing article investigates and describes mystical terms in the poetical works of Forsat ol Doleh. The research method is described to be descriptive-analytical. As a result, The aim and purpose of this article is to demonstrate and determine the usage method of mystical terms. So, the results demonstrate that Forsat has added new concepts to vocabularies like previous poets and used them in mystical interpretations and expressions such as love spring, love wall, love springe and love imagination. We conclude that Forsat is among those poets who has used pub-like expressions in serval places and created several significant combinations. We can imply that one of these expressions is astute which forms some combinations as tavern astute, arc-burning astute, bowl eating astute, clear-sighted astute and stable astute.عرفان اسلامی بیگمان، نشاندهندهی هویت فرهنگی، اجتماعی، ملی و دینی یک کشور است که به آثار شاعران زیبایی میبخشد و بهعنوان یک میراث ادبی ارزشمند، آیندگان از آن بهره میبرند.، مقالهی حاضر به بررسی اصطلاحات وتعبیرات عرفانی در دیوان فرصت الدوله شیرازی اختصاص دارد. روش پژوهش در این مقاله بهصورت توصیفی ـ تحلیلی میباشد. هدف از این مقاله نشان دادن شیوهی استفاده فرصت ازاصطلاحات و تعبیرات عرفانی است. نتایج این پژوهش نشان میدهد که فرصت همانند بعضی از شاعران پیش از خود به کلمات بار معنایی تازهای داده است. مانند بحر عشق، دیوار عشق، کمند عشق و خیال عشق. فرصت از شاعران عارفی است که در اشعار خود از اصطلاحات میخانهای بهوفور استفاده میکند و به ترکیبات قابلتوجهی دست مییابد که یکی از این اصطلاحات رند میباشد که با استفاده از آن به ترکیباتی مانند: رند خراباتی، رند خرقه سوز، رند قدح خواره، رندان بینا و رند پابرجا دست مییابد.http://kalam.saminatech.ir/ar/Article/Download/19688مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریپژوهشهای اعتقادی کلامی9899-17351122021521A critical look at the foundations of the Tafkik School (centered on Sheikh Mojtaba's Qazvini)نگاه انتقادی بر مبانی نگرهتفکیک (با محوریت شیخمجتبیقزوینی)201224faعلی قدردان قراملکیدانشگاه معارف اسلامی/ عضو انجمن کلام اسلامی2020913The Tafkik School has different principles, principles and rules that rely on them to explain their views and opinions. In this article, an attempt has been made to explain and evaluate the principles of this view. The purpose of this study is to show the weakness of the foundations of this view. The weakness of the foundations of a view is the source of doubt in the validity of that view. By researching the library in the works of the separatists, especially Mr. Mojtaba Qazvini, the author has studied their foundations and analyzed them in the form of "epistemological and methodological" and "ontological" foundations. After explaining these principles, the author critically evaluates them. Whereas, on the one hand, one of the basic conditions for the application of "school" to an approach and attitude is the existence of correct and sound foundations, and on the other hand, segregation lacks this condition; It should be said that separation is an attitude and an intellectual view and not a school, and it is permissible to refer to a school.نگرهتفکیک دارای مبانی، اصول و قواعد مختلفی است که با تکیه بر آنها به تبیین آراء و دیدگاههای خود میپردازد. در این نوشتار تلاش شده تا مبانی این نگره تبیین و مورد ارزیابی قرار گیرند. هدف از انجام این تحقیق، نشان دادن ضعف و سستی مبانی این نگره است. ضعف مبانی یک نگره، منشأ تردید در اصل اعتبار آن نگره میشود. نگارنده با تحقیق کتابخانهای در آثار تفکیکیان به ویژه آقامجتبیقزوینی، مبانی آنان را اصطیاد و در قالب مبانی «معرفتشناختی و روششناختی» و «هستیشناختی» تحلیل کرده است. نویسنده پس از تبیین این مبانی، به ارزیابی انتقادی آنان میپردازد. از آنجا که از سویی یکی از شرایط اساسی برای اطلاق «مکتب» بر یک رویکرد و نگرش، وجود مبانی صحیح و متقن است و از دیگر سو تفکیک فاقد این شرط است؛ باید گفت تفکیک یک نگرش و نگره فکری و نه یک مکتب است و اطلاق مکتب به آن مَجاز میباشد.http://kalam.saminatech.ir/ar/Article/Download/19689مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریپژوهشهای اعتقادی کلامی9899-17351122021521 Structural changes and doctrinal evolution of Shiism in the Safavid periodتحولات ساختاری وتطورات اعتقادی مذهب تشیع در دوره صفویه225248faتورج قدیمی دانشگاه آزاد اسلامی، شبسترمنیره کاظمی راشد دانشگاه آزاد اسلامی، شبسترمعصومه قره داغیدانشگاه آزاد اسلامی، شبسترمنیژه صدری دانشگاه آزاد اسلامی، شبستر2020814The Safavids formed a centralized government in Iran after the Fitr period, and by strengthening the national identity of the Iranians and using the element of religious identity, they made fundamental changes in the structure of government and society. The formalization of the Imami Shiite religion was the most important action of the Safavid government at the beginning of its work, which led to a fundamental change in the values and norms of Iranian society.
Due to the historical nature of the subject, this research has been done using a descriptive and analytical method. Shiite religion was one of the important elements in the unity of Iranians in the Safavid period that formed the intellectual structure of the Safavids.
صفويان پس از دورۀ فترت در ايران دولتي متمركز تشکيل دادند و با تقويت هويت ملي ايرانيان و استفاده از عنصر هويت بخش دين، تحولاتي اساسي در ساختار حکومت و جامعه ايجاد كردند. رسمي كردن مذهب تشيع اماميه، مهم ترين اقدام حکومت صفو يه در شروع كار بود كه موجب تحول اساسي در ارزش ها و هنجارهاي جامعۀ ايران شد.محور اصلی پژوهش، بررسی تحولات ساختاری وتطورات اعتقادی مذهب تشیع در دوره صفویه می باشد.
با توجه به تاريخي بودن موضوع ، اين پژوهش با استفاده از روش توصیفی و تحلیلی انجام شده است.این مقاله با استناد به منابع اصلی و عقاید متفاوت پژوهشگران معاصر در صدد پاسخ گویی به مسایل فوق با روش بر آمده ایم.در نتیجه در می یابیم مذهب تشيع، يکي از عناصر مهم در وحدت ايرانيان در دورة صفوي بود که ساختار انديشه اي صفويان را تشکيل می داد..
http://kalam.saminatech.ir/ar/Article/Download/19690مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریپژوهشهای اعتقادی کلامی9899-17351122021521The idea of returning to the Qur'an in establishing a divine government (Focusing on the views of Martyr Motahhari and Imam Khomeini)اندیشه بازگشت به قرآن در برپایی حکومت الهی (با محوریت دیدگاه شهید مطهری و امام خمینی (ره))249270faاحسانشاکری خوئیدانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریزرضا نصیری حامددانشگاه آزاد اسلامی، تبریزامیر کردکریمیدانشگاه آزاد اسلامی، تبریز202087The idea of returning to the Qur'an is one of the efforts made by some scholars of the Islamic world to establish divine governments in Islamic societies And the elimination of crises arising from the domination of tyrannical governments. In a way, it can be said that the thought of returning from Seyyed Jamaluddin Asadabadi began with The efforts of great thinkers such as Shahid Motahari and Imam Khomeini have continued.These two great thinkers of the Islamic world, with heartfelt belief and faith in the knot of the Holy Book, tried in practice To make Muslims aware of the effect of the Qur'an in resolving the crises of Islamic societies.With this explanation, we are going to use the theory of crises analytically, Let us examine the impact of this idea on the formation of the Islamic Revolution and say,Creating a revolutionary wave in Iran, due to the valuable efforts of these two great worlds in the practice of Quranic concepts And referring to the Qur'an, which was initially proposed in society with the aim of establishing an Islamic government centered on Velayat-e-Faqih And then it has evolved by relying on Quranic teachings; As Imam Khomeini (ra) says somewhere:"Basically, the book of our revolution is the Quran.".اندیشه بازگشت به قرآن یکی از تلاشهایی است که از جانب برخی علمای دنیای اسلام برای برپایی حکومتهای الهی در جوامع اسلامی و ازمیان بردن بحرانهای ناشی از تسلط حکومتهای طاغوتی مطرح شد. به نوعی می توان گفت سیر اندیشه بازگشت از سید جمال الدین اسدآبادی آغاز و با تلاش متفکران بزرگی نظیر شهید مطهری و امام خمینی (ره) ادامه یافته است. این دو متفکر بزرگ دنیای اسلام با اعتقاد قلبی و ایمان به گرهگشا بودن کتاب آسمانی، در عمل کوشیدند مسلمانان را متوجه تأثیر قرآن در برطرف نمودن بحرانهای جوامع اسلامی نمایند. با این توضیح برآنیم تا به صورت تحلیلی و با بهره گیری از نظریه بحران ها، تاثیر این اندیشه بر شکلگیری انقلاب اسلامی را مورد واکاوی قرارداده و بگوییم، ایجاد موج انقلابی در ایران، ناشی از تلاش های ارزشمند این دو عالم بزرگ در عمل به مفاهیم قرآنی و رجوع به قرآن بوده که در ابتدا با هدف برقراری حکومت اسلامی با محوریت ولایت فقیه در جامعه مطرح و سپس با تکیه بر آموزههای قرآنی به تکامل رسیده است؛ به گونهای که امام خمینی (ره) در جایی میفرماید: «اصلاً کتاب انقلاب ما قرآن است». http://kalam.saminatech.ir/ar/Article/Download/19691مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریپژوهشهای اعتقادی کلامی9899-17351122021521 Contexts of Quran in Tafreshi and Meibodyʼs Compositionمضامين قرآني در منشآت تفرشي و ميبدي271297faسيد محسنمهرابيدانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیهمحمد اميرعبیدی نیادانشگاه ارومیهرحيمکوشش شبستریدانشگاه ارومیه2020422At past to now, attention to Quranʼs verse had been in authors up to investigation of Quran has been one of the important manner in religion studies. This manner receives to pick in 7 th. century in several sections such as words, reporting, inspiration. Wordʼs influences is in 3 manners such as translate and resultanate. Reporting influence divided in sack, explantation, relying. One of the kinds in Persian prose is composition which in Safavi era is favorite. In this paper, we investigate two books in safavi era ( Meibody and Tafreshi ) base on describe. The results of paper show that Meibody as judge attends to Quran more than Tafreshi. He uses at words, definition, sack and relying, but Tafreshi without exaggeration uses at Quranʼs verse in definition and relying.توجه به آيات و مفاهيم قرآني از ديرباز مورد توجه شعرا و نويسندگان بوده تا جايي که بررسي جايگاه آيات قرآني يکي از راههاي شناخت مقدار دانش ديني نويسندگان و شعرا ميباشد. اين اثرپذيري که از قرن هفتم به بعد به اوج خود ميرسد به شيوههاي متفاوتي چون واژگاني، گزارهاي، الهامي و... صورت ميگيرد. اثرپذيري واژگاني به سه شيوة ترجمه، برآيندسازي و وامگيري است و اثرپذيري گزارهاي به انواع تبرکي، توضيحي، استنادي و... انجام ميپذيرد. يکي از انواع نثر فارسي نامهنگاري است که در عصر صفوي مورد توجه نويسندگان و منشيان بوده است. در این پژوهش به شیوة تحلیلی - توصیفی به جستوجوی ویژگیهای تأثيرپذيري دو منشي از دوره صفوي (ميبدي و تفرشي) خواهيم پرداخت. برآيند پژوهش نشان ميدهد که ميبدي به اقتضاي شغلش که منصب قضاوت شهر را برعهده داشته، بيشتر و تخصصيتر از تفرشي از آیات قرآني استفاده ميکند و در زمينههاي واژگاني، الهامی، تعريفي، تبرکي و استنادی بيشتر از تفرشي به آيات قرآني توجه دارد. تفرشي آیات قرآني را در زمينههاي توضيحي و استنادي و در مواقع ضروري بدون تکلف به کار ميبرد. http://kalam.saminatech.ir/ar/Article/Download/19692مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریپژوهشهای اعتقادی کلامی9899-17351122021521 the theory of evolution and human creation; Reviews of views Allameh Tabatabei and Yadollah Sahabiنظریه تکامل و آفرینش انسان؛ بررسی دیدگاه های محمد حسین طباطبایی و یدالله سحابی299324faبی بی مهدیهطباطباییواحدعلوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانمحمد سعیدی مهر ، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس،تهران،ایران2020103Since its development by Darwin, the theory of evolution has always been debated for its harmony or incompatibility with the scriptures, especially in terms of its inclusion of human creation. The story of Adam's creation in religious books, including the Qur'an, made it possible for religious scholars to take different positions on this theory. This article examines the views of two contemporary Iranian thinkers, Mohammad Hussein Tabatabai and Yadollah Sahabi, on the relation between the theory of evolution and the Qur'an's account of human creation. Sahabi accepts this theory and takes it compatible with the Qur’an and Tabatabai maintains that if it were totally confirmed, it does not contradict the verses of the Qur'an. It seems that the reason for their positions was their attention to some (and not all) dimensions of this theory that do not contradict the definitive religious doctrines.نظریه تکامل از زمان طرح آن از سوی داروین همواره از جهت سازگاری یا ناسازگاری آن با متون دینی به ویژه از حیث شمول آن نسبت به آفرینش انسان مورد بحث بوده است. وجود داستان آفرینش آدم در كتب دينی از جمله قرآن باعت شد که اندیشمندان الهی در قبال اين نظريه موضع گيریهای متفاوتی داشته باشند در اين جستار ديدگاه دو اندیشمند معاصر محمدحسین طباطبایی ویداللهسحابی درمورد نسبت نظریه تکامل با روایتی که قرآن از خلقت انسان ارائه کرده است بررسی میشود. سحابی این نظریه را پذیرفته، آن را با قرآن هماهنگی می داند و طباطبایی نیز معتقد است در صورت قطعی بودن، این نظریه با آیات قرآن در تناقض نیست، به نظر می رسد دليل اين ديدگاه، توجه آنانها به ابعادی از نظریه تکامل بوده است که با آموزه های مسلّم دینی مغایرتی ندارند. http://kalam.saminatech.ir/ar/Article/Download/19835