Resistance businesses based on Islamic teachings
Subject Areas : Ethnic, social and governance issues
1 -
Keywords:
Abstract :
Trade and business have a long history in human civilization. Humans have long been involved in business to meet their needs. Hard work and resistance to hardships is one of the basic teachings of Islam and diligence is a form of worship from the Islamic point of view. As a result, religious and jurisprudential teachings in Islam pay special attention to this matter. For a business to be sustainable, it must be able to use existing advantages and at the same time discover new opportunities. Resistant business is a business that is called Have resilient, dynamic and potential for growth, prosperity and progress in crisis situations. The present study is of applied type and has been done by descriptive-analytical method. Accordingly, all valid documents related to Islamic business and teachings and other reliable sources of narrative that were central to the explanation of resistance business have been exploited. First, describe resistance business and strategies for realization It and the role of religious teachings in the resilience of businesses in natural and man-made crises are discussed.
قرآن کریم ، سوره طلاق ، آیه 3
قرآن کریم ، سوره مائده ، آیه 2
قرآن کریم ، سوره نجم
قرآن کریم ، سوره بقره
قرآن کریم ، سوره رعد
قرآن کریم ،سوره اعراف
نهج البلاغه ، خطبه 176
مهرمحمدی, محمود (۱۳۸۴). سند ملی آموزش و پرورش, تهران: وزارت آموزش و پـرورش , دفتر تدوين سند ملی آموزش و پرورش.
خنیفر، حسین. (1388). کارآفرينی در اديان و مکاتب (مطالعه موردی: نظام ارزشی اسلام). دانشنامه کارآفرینی. 31-1.
خرمشاهي، بهاءالدين، 1377ش، دانشنامه قرآن و قرآنپژوهي، 1 ،تهران: انتشارات دوستان
محمودي، عباسعلي، 1383ش، انفاق كليد اقتصاد، تهران: انتشارات فيض كاشاني.
هزار جریبی، جعفر. (1389). كارآفريني و اخلاق اسلامي. علوم اجتماعی. 47، 35-1.
دهقانی زاده، مرضیه. (1391). کسب و کار و کارآفرینی از دیدگاه قرآن و اسلام. کنفرانس ملی کارآفرینی و مدیریت کسب و کارهای دانش بنیان.
خوزین, علی، ۱۳۸۸، نوآوری و کارآفرینی از دیدگاه اسلام، دومین کنفرانس ملی خلاقیت شناسی و مهندسی و مدیریبت نوآوری ایران، تهران، پژوهشکده علوم خلاقیت شناسی، نوآوری و
خلیلی ، حسام الدین ،1391 ،مقاومت اقتصادی در پرتو اقتصاد مقاومتی ، فصلنامه علمی کاراگاه ،دوره دوم ، سال پنجم ، شماره 20 )
هاشمی ، سید محمود ،1399،اخلاق و احکام کسب و کار ،پژوهشکده مطالعات میان فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی
پاک طینت ، اقبال ، 1387 ، توانمند سازی کارکنان ،ضرورت ها و راهکار ها ، فصلنامه مديريت، سال پنجم، شماره 11
یخچالی ، مصطفی ، 1397، واکاوی الگوی سازمان جهادی ، اندیشه مدیریت راهبردي ، شماره اول ، سال دوازدهم ، شماره پیاپی 23 ، 49-80
سعيدي كيا،مهدي. 1384 ، اصول و مباني كارآفريني، تهران، انتشارات كيا.
گزارش فرصت ها و تهدیدهای کرونا برای کسب وکارهای ایرانی، 1399، مرکز پژوهش های مجلس
محمدعلی نژادبلوچی، زهره و اکبری، محسن و احمدی، پرویز،1395،ابعاد و انواع دوسو توانی سازمانی،کنفرانس بین المللی مدیریت و حسابداری،تهران
نظری، محسن،1395، رقابت همکارانه مروری بر تنشی در استراتژی. چهارمين كنفرانس بين المللي مديريت استراتژيك. صفحه 2
جعفری ، امین ، 1396 ،نوآوری در مدل کسب وکار، .مجله بررسی های بازرگانی ،2
توجه قرآن به عوامل ایجاد و تقویت صبر، کیهان، 1395، شماره 21515
16 فرصت و تهديد اقتصاد ايران ، روزنامه ايران مورخ 22 ديماه 1386
، كارگرنژاد، مهدي ،1389، تكنيك تبديل تهديد به فرصت
دهقانی زاده ، مریم ، 1391 ، کسب و کار و کار آفرینی از دیدگاه قرآن ، کنفرانس ملی مدیریت کسب و کار ،
داوری، علی ،جعفر زاده ، مهدی ،1399، گزارش چهار استراتژی بازگشت کسب و کار در بحران کرونايكند.