Ethics and Culture from Wittgenstein's Perspective
Mohammad beyk mohammadi
1
(
Department of Political Science, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran
)
Alireza Ismailzad
2
(
Department of Political Science, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran (Corresponding Author)
)
ehsan Shakeri Khoei
3
(
Department of Political Science, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran
)
Masomeh Gharadaghi
4
(
Department of History, Shabestar Branch, Islamic Azad University, Shabestar, Iran
)
Keywords: Wittgenstein, lifestyle, moral philosophy,
Abstract :
Ludwig Wittgenstein is one of the most influential and important philosophers of the 20th century. The sphere of influence of his thoughts is influential in various branches of philosophy such as philosophy of language, philosophy of religion, epistemology, philosophy of ethics, and philosophy of logic. The thoughts of this philosopher have also penetrated other fields of humanities such as sociology and psychology. The number of references to his works and their extent have distinguished him among the philosophers of this century. Wittgenstein's charismatic personality, unconventional and mysterious life are notable for most researchers. The results and findings of this study show that Masaryk is one of the few philosophers who is of interest to analytical philosophers and continental philosophers also benefit from him. He had two different periods of thought, the first period of which his collection of thoughts was presented in his philosophical treatise Logical and the second period, which is his maturity period and is known as the later Wittgenstein, and his thoughts are reflected in his book Philosophical Investigations. In the second period, he criticizes many of his own thoughts and ideas and even refutes many of them. However, although he is an excellent and worthy philosopher, there are also weaknesses in his thought. Some of Wittgenstein's notes are related to the nature of philosophical activity, while others deal with general topics such as questions of art and religion. For this reason, it is difficult to separate them from philosophical material.
استراتون پل (۱۳۸۷) .آشنایی با ویتگنشتاین. ترجمه علی جوادزاده .تهران .نشر مرکز
اکبری رضا پاییز (۱۳۸۷). از بازی زبانی تا باور ایمانی از تراکتاتوش تا درباره یقین .نامه فلسفه. شماره اول
ایر، ا،ج، (۱۳٨٤) زبان حقیقت و منطق .ترجمه منوچهر بزرگمهر. تهران .انتشارات شفیعی
تيلمن، بنجامین (۱۳۸۲). ویگن این اخلاق و زیبایی شناسی .ترجمه بهزاد سبزی. تهران .حکمت
رقوی، جواد تابستان (۱۳۸۶). دیدگاه معرفت شناختی ویتگنشتاین. مجله تخصصی الهیات و حقوق .شماره ٢٤. صص ۱۵۵ تا ۱۷۹
عبداللهی، محمد علی (۱۳۹۰) .ویتگنشتاین انکار زبان خصوصی و مسئله ایمان دینی.قم. دانشگاه پردیس
فرانکنا ویلیام کی (۱۳۸۳). فلسفه اخلاق ترجمه هادی صادقی. قم .کتاب طه. چ دوم
فن کت (۱۳۸۱) مفهوم فلسفه نزد ویتگنشتاین ترجمه کامران قره گزلی ،تهران انتشارات مرکز .
قائمی نیا، علیرضا (۱۳۹۰) .فلسفه ویتگنشتاین در آیینه نقد. قم، فصلنامه معرفت. شماره ۷هفت
مالکوم، نورمن (۱۳۸۳.) ویتگنشتاین و دیدگاه دینی. ترجمه محم هادی طلعتی. قم. دانشگاه مفید .
ماونس هاورد (۱۳۷۹). درآمدی به رساله ویتگنشتاین .ترجمه سهراب علوی نیا. تهران، .طرح نو .
مجله حوزه و دانشگاه (۱۳۸۹). فلسفه زبان ویتگنشتاین متقدم و متأخر .شماره های ٢٤ و ٢٥
مک گین، ماری (۱۳۸۹). راهنمایی بر پژوهش های فستی و منگنساین. ترجمه ایرج قانونی. تهران.علم
مگی برایان (۱۳۹۴). فلاسفه بزرگ. ترجمه عزت الله فولادوند. تهران.خوارزمی
مک گین، ماری (۱۳۸۴) .ویتگنشتاین و پژوهش های فلسفی. ترجمه ایرج قانونی، تهران .نشرانی
مگی برایان (۱۳۷۷) .فلاسفه بزرگ .ترجمه عزت الله فولادوند . تهران، .خوارزمی
میلی، پیر (۱۳۹۱) .اخلاق زمینه گرا و ویتگنشتاین متاخر. ترجمه مرتضی افصحی. اطلاعات حکمت و معرفت .شماره هفتاد وهفت .صص٣٦-٤١
وینگشتاین،لودویک (۱۳۹۵). درباره اخلاق و دین. ترجمه مالک حسینی و بابک عباسی. تهران .هرمس
----------- (۱۳۹۷). برگه ها .ترجمه مالک حسینی. تهران .شهر کتاب .هرمس
------------ (۱۳۸۰) .پژوهش های فلسفی .ترجمه فریدون فاطمی. تهران . نشر مرکز
------------(۱۳۹۹). تحقیقات فلسفی فارسی آلمانی انگلیسی. ترجمه مالک حسینی. تهران .هرم.
----------- (۱۳۹۲). در باب یقین. ترجمه مالک حسینی. ویرایش ویراست .تهران .هرمس
----------- (۱۳۸۱). فرهنگ و ارزش .ترجمه امید مهرگان .تهران .گام نو
----------- (۱۳۸۵). کتاب آبی. ترجمه مالک حسینی. تهران .شهر کتاب هرمس
---------- (۱۳۸۵). کتاب های آبی و قهره ای تمهیدات . پژوهش های فلسفی. ترجمه ابرج قانونی تهران . نش لي.
B.F. McGuinness, London: Routledge & kegan paul. (References are to numbered sections
Forsberg, Niklas; Burley, Mikel; & Hämäläinen, Nora (eds.). (2014). Longuage, Ethics and Animal Life: Malcolm, norman (1996) Wittgenstein: A Religious point of wiew, (London: Routledge.
Mesel, Benjamin. (2015). Introduction to Wittgensteinian Approaches to Moral Philosophy. Ethical Perspectives, (22 (1):1-14).
Mesel, Benjamin De. (2018). The Later Wittgenstein and Moral Philosophy. Springer International Publishing.
Mulhall, Stephen. (2002). Ethics in the Light Of Wittgenstein. Philosophical Papers, 31(3), 293-321.
Peters, Michael A; & Stickney, Jeff (Eds.) (eds.). (2017). A Companion to Wittgenstein on Education (Pedagogical Investigations). springer..