مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریپژوهشهای اعتقادی کلامی9899-17356222016621Moderate rationalism In Shahid Morteza Motahari Thoughtsعقلگرایی اعتدالی در آراء شهید مرتضی مطهری730faسید حمداله اکوانیدانشگاه یاسوجقباد محمدی شیخیدانشگاه یاسوجسید سعید میری201782The political and social thought in the realm of epistemological, in the era known as modernity, has always been faced with the question of the relationship between reason and religion. By Denying and rejecting the perch of reason in the epistemological knowledge of order and domain of society and politics, some consider the “sharia” in a high worth, and the others, had consider the reason as a superior epistemological source in justifying and explaining modern thoughts. Among the muslim scholars, morteza motahari, had a continuous consideration with this epistemological concern in his works. Motahari, with reliance on text and tradition (context), has drawing a type of relationship between reason and religion that have alignment with moderate rationalism. In this essay, the theories of this Muslim philosopher about the relationship between reason and religion, and his reasoning about moderator rationalism checked by using a hermeneutic approach.اندیشه سیاسی و اجتماعی در ساحت معرفت شناسانه در عصری که به مدرنیته نامبردار شده همواره با پرسش از رابطه عقل و دین مواجه بوده است. در تعریف نسبت این دو بایکدیگر گروهی با نفی و طرد جایگاه عقل در نظام معرفتی و ساحت اجتماع و سیاست، شریعت را منزلتی برتر ارزانی داشته و برخی دیگر در توجیه و تبیین اندیشههای مدرن، عقل را منبع معرفتی برتر تلقی کردهاند. در میان اندیشمندان مسلمان شهید مرتضی مطهری در نوشتههای خود به این دغدغه معرفت شناسانه توجهی مداوم داشته است. آیت الله مطهری با تکیه بر نص و سنت(متن) به ترسیم رابطهای از عقل و دین میپردازد که میتوان از آن با عنوان عقل گرایی اعتدالی نام برد. در این مقاله با استفاده از رویکرد هرمنوتیک، آراء این فیلسوف مسلمان در مورد رابطه عقل و دین و صورتبندی استدلالات وی در باب نظام عقلانیت اعتدالی پرداخته میشودhttp://kalam.saminatech.ir/fa/Article/Download/18491مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریپژوهشهای اعتقادی کلامی9899-17356222016621Reviews of the theory of "Spirited Bodies" from the perspective of the Shi'a narrations (Relying on Nahj)بررسی نظریه ابدان روحانی از منظر روایات شیعی (با تکیه بر دیدگاه نهج البلاغه)3148faحامد پور رستمیدانشگاه پردیس فارابی دانشگاه تهرانصفرنصیریاندانش آموخته دکتری مدرسی 201782The theory of "Spirited Bodies" is a theological theory of the human nature. Opinion is sharply divided over this issue. This theory, based on the theory of evolution and Physical and experimental findings. Nancey Murphy argues for a physicalist account, but one that does not diminish traditional views of humans as rational, moral, and capable of relating to God. Murphy is invited to appreciate the ways in which organisms are more than the sum of their parts. But this theory according to Shi'a narrations particularly Nahj ,comming in the text of the article, is not acceptableنظریه ابدان روحانی، یک نظریه جدید کلامی در باب سرشت انسان است که برای اولین بار توسط خانم ننسی مورفی (الهی دان آمریکایی) مطرح شده است. بر اساس این نظریه انسان دارای ساحتی به نام روح نیست؛ ولو آنکه موصوف به روحانیت و دارای استعدادهای عالی است. این نظریه بر مبنای نظریه تکامل داروین،یک تبیین فیزیکال و متکی بهیافتههای تجربی، درباره سرشت انسان ارائه میدهد. از نظر نویسنده، استعدادهای مخصوص به انسان مثل سایر استعدادهای مشترک با حیوانات، از نوع فیزیکال هستند؛ با این تفاوت که به استعدادهای عالی، تحوّلیافتهاند. اما این نظریه از دو جهت مورد نقد است. اولا روایات شیعی علی الخصوص نهج البلاغه ضمن صحه گذاشتن بر اصل تکامل در خلقت انسان، برخلاف نظریه تکامل، خلقت جسم و روح آدم را دفعی میدانند؛ نه تدریجی. ثانیا بر اساس این روایات، روحانیت انسانیک جنبه حقیقی از انسان است نه آنکه صرفا وصف بدن آن باشد. این روایات حتی خلقت ساحت روحانی انسان را مقدم بر خلقت جسمانیاش قرار داده و استعدادهای عالی را به روح منتسب میکنند، نه بدنhttp://kalam.saminatech.ir/fa/Article/Download/18492مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریپژوهشهای اعتقادی کلامی9899-17356222016621An investigation on Freedom and Authorization according to Existentialism; (Based on the votes of Kierkegaard)تأملی بر مفهوم آزادی و اختیار از منظر اگزیستانسیالیسم (با تكیه بر آراء کییرکگور)4968faحمید رضانیا شیرازیجامعه المصطفی العالمیهمجتبی اعتمادینیادانشگاه علامه طباطبایی201782This article makes a brief mention intellectual foundation of existentialism and by reviewing some of the most important anthropological ideas of Kierkegaard, tries to analyze critically the concept of liberty and freedom from his perspective, to some theoretical reflections on the foundations necessary to refer existentialism. Our analysis in this paper shows that despite profound accuracy Kierkegaard on the concrete conditions of human life and in favor of the principle of free will and choice in the realization of one's true identity, But his approach to the concept of human freedom and philosophical challenges faced conflicts with some principles of Islamic anthropology. The most controversial cases include: lack of serious attention to the relationship between individual and social freedoms, incompatibility between the concept of individuality and subjectivity of truth, freedom and the lack of attention to the inherent limitations of human and disregard of the passive nature of some human choices and choicesاين نوشتار با اشارهاي گذرا به مباني فكري اگزيستانسياليسم و ضمن مرور پارهاي از مهمترين آراء انسانشناسانه کییرکگور، ميكوشد تا با بررسي نقادانه مفهوم آزادي و اختيار از منظر وي، به برخی تأملات نظري بايسته در مبانی اگزیستانسیالیسم اشاره نمايد. بررسيهاي ما در اين نوشتار نشان ميدهد كه به رغم دقتنظرهاي عميق و قابلتأمل كييركگور در باب شرايط انضمامي حيات انسان و التفات به اصل اختيار و انتخاب در مسير تحقق هويت اصيل آدمي، اما رويكرد او به مفهوم آزادي انسان با چالشهايي فلسفي و تعارضاتي با برخي مباني انسانشناسي اسلامي دست به گريبان است. مهمترين اين موارد مناقشهبرانگيز عبارتند از: عدم التفات جدي به رابطه ميان آزاديهاي فردي و اجتماعي، ناسازگاري ميان مفهوم فرديت و ذهني بودن حقيقت، عدم التفات به محدوديتهاي ذاتي آزدي و اختيار بشري و بيتوجهي به ماهيت منفعلانه پارهاي از انتخابها و گزينشهاي انساني.http://kalam.saminatech.ir/fa/Article/Download/18493مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریپژوهشهای اعتقادی کلامی9899-17356222016621The domain of infallibility of Lady Fatima Zahra in the hadith of "Fatima is part of meقلمرو عصمت فاطمه زهراء(ع) در حدیث «فاطمة بضعة منی»6990faکاوس روحی برندقدانشگاه تربیت مدرس201782Special position and extent of the virtues of Lady Fatima Zahra (AS) in the Quran and Hadith is very significant. This paper is to describe, analyze and critique Sunni and Shiite scholars' views about Hadith of “Fatima is part of me “ Which has been quoted of the Prophet (PBUH) for various Sunni and Shiite collection containing Hadith on all various subject matters.
Than Proving the extent and domain of Infallibility of Lady Fatima, And concluded among the various interpretations and readings from the hadith, that Fatima Zahra (AS) heirs of the prophet in all perfection except perfection of prophetic mission.
The Continuation of Hadith is proving Infallibility of Fatima Zahra (AS) from sin And doing abomination and Of any desire And evil characteristics that is not God's satisfaction
جايگاه ويژه و گستردگي فضايل حضرت فاطمه زهرا در قرآن و احاديث بسيار چشمگير است. این مقاله با تبيين، تحليل و نقد ديدگاههاي دانشمندان اهل تسنن و شيعه در زمينه حدیث «فاطمةُ بَضعَةٌ مِنّی» كه به صورتهاي گوناگون در جوامع روايي اهل تسنن و شيعه از پيامبر اكرم نقل شده است، به اثبات و تبيين گسترده و قلمرو عصمت فاطمه زهرا پرداخته و به این نتیجه دستیافته است که از میان تفسیرها و خوانشهای گوناگون از این حدیث، برمیآید که فاطمه زهرا در تمامی کمالات به جز نبوت و رسالت وارث کمالات نبوی است و با توجّه به پس گزارههای متعدّد حدیث نه تنها از این حدیث، عصمت فاطمه زهرا از گناه و انجام عمل مکروه و ترک اولی که عصمت آن حضرت از هر گونه تمايل و صفت نفساني ناپسند كه مورد خشنودي خداوند نيست، اثبات ميگرددhttp://kalam.saminatech.ir/fa/Article/Download/18494مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریپژوهشهای اعتقادی کلامی9899-17356222016621Theological foundations for the theory of guardianship of the juristمبانی کلامی نظریهی ولایت فقیه91108faعلی شمسدانشگاه اراک201782According to the theological arguments, guardianship and authority in its origin belongs to Allah SWT. He is the creator, the Lord, the Guardian of the whole existence. Therefor authority or guardianship of anyone else is illicit, unless the one that is permitted by Him. Having authority over others without His permission is regarded to be unacceptable, false, oppression and transgressing other people’s rights.
This guardianship of Allah SWT is manifested as a divine Grace by sending of the prophets and is maintained by the infallible Imams. Since divine Grace is one of the attributes of Allah SWT and His attributes are not subject to alteration, this wise Grace is to be constant at the time of occultation as well. Here the necessity of the guardianship of the jurists as the closest people to the attributes of the infallible Imams and the most trustworthy one’s to handle the tempting position of leadership, in order to protect and continue the course of Imamate and guidance, is comprehended. This also seems to be a necessary Grace from Allah SWT.
بر اساس ادلهی کلامی، منشأ حاکميت و ولايت، خداوند متعال است، اوست که خالق، مالک، وليّ و ربّ مطلق در عالم است. بر همين اساس هر گونه حاکميت و ولايت از جانب غير خدا باطل، ظلم و تجاوز به حقوق ديگران است، مگر اين که در طول حاکميت خداوند و با اذن او باشد. بعثت انبيا و حفظ خطّ نبوّت به وسیلهی امامان معصوم، اين ولایت را متجلّي ساخته است. در عصر غيبت، اين حكمت و لطفْ پابرجاست؛ چرا كه لطف از صفات الهي است و صفات خداوند در طول زمان و در آبستن حوادث، دست خوشِ تغيير و تحوّل نخواهد شد. بنابراين اِعمال اين لطف از سوي خداوند، در زمان غيبت نیز، همانند زمان حضور معصومين لازم و ضروري است؛ و اين جاست كه ضرورت وجود فقها به عنوان نزديكترين افراد به ويژگيهاي معصومين، و امينترين افراد در جهت به دست گرفتن عنانِ اسبِ سركشِ قدرتْ، براي حفظ خطّ امامت، شريعت و رهبريِ مردم احساس مي شود و اين نيز لطفي است كه از جانب خداوند ضروري به نظر میرسدhttp://kalam.saminatech.ir/fa/Article/Download/18495مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریپژوهشهای اعتقادی کلامی9899-17356222016621Find the concept of the rule of evidence thanksجستجوی مفهوم امامت در حدود وسطای ادله قاعده لطف109124faاصغر غلامیپردیس فارابی دانشگاه تهرانعلینقی خدایاریجامعه المصطفی العالمیه201782Leadership is one of the fundamental teachings of Islam is and its recognition is based on analyzing and clarifying its meaning. In the present paper a theological approach to the concept of Imamate tried to theologians of the Shiite religious doctrine from the perspective of the review. Shiite theologians generally theological issues related to the concept of the Imamate of Imam independently pay only the same definition by defining Sunnis have offered it. This means that almost all Shia theologians After defining leadership as "head of public affairs, religion and the world" immediately, citing the principle of grace, the Lord, have to prove the necessity of the Imam. is counterfeitامامت یکی از آموزههای بنیادین اسلام به شمار میرود و شناخت آن مبتنی بر تحلیل و تبیین صحیح مفهوم آن است. در مقاله پیش رو با رویکرد کلامی به مفهوم شناسی امامت سعی شده مفهوم این آموزه دینی از منظر متکلمان شیعه بررسی شود. متکلمان شیعه عموماً در مباحث کلامی مربوط به امامت به طور مستقل به مفهوم شناسی امامت نپرداخته وتنها تعریفی مشابه با تعریف سنیان از آن ارائه دادهاند. به این معنا که تقریبا همه متکلمان شیعه پس از تعریف امامت به «ریاست عامه در امور دین و دنیا» بلا فاصله، با استناد به قاعده لطف، به اثبات وجوب نصب امام بر خداوند پرداخته اند. نگارنده پس از بررسی تعاریف متکلمان از امامت به جستجوی مفهوم آن در حدود وسطای ادله قاعده لطف پرداخته و نتیجه می گیرد که از نظر متکلمان شیعه امامت مقام افتراض طاعت است که برای تربیت و قرار گرفتن بندگان در مسیر عبودیت و کمال برای برخی بندگان برگزیده الهی جعل میشودhttp://kalam.saminatech.ir/fa/Article/Download/18496مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریپژوهشهای اعتقادی کلامی9899-17356222016621Religious Pluralism (Cognitive rescue) in Masnavi Manaviکثرت گرایی دینی (نجات شناختی) در مثنوی مولوی125141faجدیدالاسلام قلعه نوییدانشگاه آزاد اسلامی واحد سیستان و بلوچستانعلی وفاییدانشگاه آزاد اسلامی واحد سیستان و بلوچستان201782Religious Pluralism is one of the concepts concerning philosophy of religion. It gives attention to subject of salvation and peaceful life among followers of different religions which is significance by many thinkers and it includes different viewpoints and recitals.
Profound attention to pantheism (by Molavi) which is one of the fundamental pillars of his belief and ispiring morale of neligence and indulgence among his devotees have made some people call him pluralist. With this in mind , whether he deserve such calling or not , and if so , how does he consider religious pluralism , there will be such questions about Molavi. Present study will look over answers of these questions on the basis of Masnavi.
So, in this study , meantime of definition of religious pluralism and presentation of its viewpoints , there will be come opinions of pluralists concerning legitimacy of pre-said religious and reflecies of these opinions in thoughts of Molavi.
Restudy of thoughts of Molavi shows footprints of theory of religions pluralism , more or less by Molavi but he doesn't accept pluralism in the way we use it today and finally he just considers one religion rightful.
The purpose of this study is that devotees of Molavi following his way in religious and insight subjects try to bring near religions and their followers together and there also create a kind of mental readiness for destroying religious and in-belief disputes.
پلورالیسم دینی (Religious Pluralism) از جمله مباحث مرتبط با فلسفهی دین است که به سبب توجه به مسألهی نجات و زندگی مسالمتآمیز میان پیروان ادیان، مورد توجه صاحب نظران زیادی قرار گرفته و دارای رویکردها و تقریرهای متفاوتی است.
توجه عمیق مولانا به «وحدت وجود»-به عنوانیکی از ارکان اصلی اعتقادات وی- و القای روحیهی تسامح و تساهل به مخاطبان خود، باعث شده تا عدهای وی را «کثرتگرا» بنامند؛ امّا اینکه وی، واقعاً واجد چنین نامگذاری بودهیا نه و اگر بوده، پلورالیسم دینی از دیدگاه او چه کیفیّتی دارد و چه مواردی را شامل میشود، از جمله سؤالاتی است که در مورد مولانا مطرح است. مقالهی حاضر در جستجوی پاسخ این سؤالات، بر اساس مثنوی است.
بنابراین، در این مقاله، ضمن تعریف پلورالیسم دینی و بیان رویکردهای آن، آرای کثرت گرایان در باب حقانیت ادیان مطرح شده و بازتاب این آرا در اندیشههای مولوی آمده است.
بازخوانی اندیشههای مولوی بیانگر این نکته است که ردّپای نظریهی پلورالیسم دینی، کم و بیش در اندیشههای او دیده میشود؛ امّا پلورالیسم را به معنای امروزی آن نمیپذیرد و در نهایتیک دین را حق میداند.
هدف از این جستار آن است که مخاطبان مثنوی با پیروی از شیوهی مولوی در مسائل معرفتی و دینی، در جهت تقریب بین ادیان و تفاهم میان صاحبان آنها گام برداشته و همچنین برای رفع اختلافات و دشمنیهای دینی و عقیدتی نوعی آمادگی ذهنی ایجاد شود.
http://kalam.saminatech.ir/fa/Article/Download/18497