مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریپژوهشهای اعتقادی کلامی9899-17357120171231Imam Reza's Tolerance and Tolerance with Shiite uprisings up to 201 Hijriتسامح و تساهل امام رضا(ع) با قیام های شیعی تا (201ه)00fa201811Alevis in political, social and cultural period of the Abbasid caliphate, had a central role these movements and uprisings, leading role in shaping the course of history of this period. Uprisings in Khorasan, Hijaz, Iraq and some other areas, more or less faced with the turnout and the number of people invited to join them. Favorite people to Ahlul Bayt (A) and the oppression of the Abbasids in this area played a major role, so insurgents have people to "Reza Muhammad" (PBUH) and the fight against oppression upon-read people as fast as it joined . Ma'mun wanted covenant with the slogan province, popular uprisings quench. But this policy has led to the state he is in serious trouble. Guardianship of the covenant, is a milestone in the history of Shi'ism. He used the position of Imam Reza (AS) as a trump card in front of Basyany that the caliphate was faithful, covenant province imposed to them. This article is in response to the following questions.
1. At the time of the uprising of Imam Reza took Vhrkaty against the caliphate?
2. The position of Imam Reza in the uprisings that took place, what was the name of the Alevis? Is Imam Reza Alavi worked with the rebels are?
3. The impact on government uprising Tbatba Ibn al-Ma'mun was the uprising of that period?
علویان در تحولات سياسى، اجتماعى و فرهنگى دوره خلافت عباسى، نقش محورى داشتند و اين حركت ها و قيام ها، نقش برجسته اى در شكل دهى جريان هاى تاريخى این دوره داشته است.
قیام های علویان در خراسان، حجاز، عراق و برخی مناطق دیگر، کم و بیش با استقبال مردمی مواجه شد و شماری از مردم به دعوت آنان پیوستند. علاقه مردم به اهل بیت (ع) و ظلم عباسیان در این زمینه نقش زیادی داشت؛ لذا قیام کنندگان نیز مردم را به «الرضا من آل محمد» (ص) و مبارزه با ظلم فرا میخواندند و مردم به سرعت به آن می پیوستند. مأمون قصد داشت با شعار ولایت عهدی، شورش های مردمی را فرو نشاند. اما این سیاست سبب شد تا حكومت او با مشکل جدی مواجه شود. مسأله ولایت عهدی، نقطه عطفی در تاریخ تشیع است. او با استفاده از موقعیت امام رضا (ع) به عنوان برگ برنده ای در مقابل عباسیانی كه طرف دار خلافت امین بودند، ولایت عهدی را به ایشان تحمیل كرد. این نوشتار، در پی پاسخ گویی به سوالات ذیل است.
1. در زمان امام رضا علیه السلام چه قیام ها وحرکاتی برعلیه دستگاه خلافت صورت گرفت ؟
2. موضع امام رضا (ع) در قیامهایی که به اسم علویان صورت می گرفت چه بود؟ آیا امام رضا علیه السلام با قیام کنندگان علوی همکاری می کردند؟
3. تأثیر قیام ابن طباطبا بر حکومت مأمون و قیام های آن دوره چگونه بوده است؟
هدف از این تحقیق بررسی قیام هایی است که در زمان امامت امام هشتم علیه السلام اتفاق افتاده است، با تکیه بر قیام ابن طباطبا و ابوالسرایا می باشد.
http://kalam.saminatech.ir/fa/Article/Download/18552مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریپژوهشهای اعتقادی کلامی9899-17357120171231Zaidi and Imāmī relations during the Al-Kiya eraمناسبات زیدیه و امامیه در دوره آل کیا00fa201811Shiite Zaidi and most ancient religions of Islam and relations between them from the very beginning of the formation of these two tendencies existed. Understanding the relationship between these two religious influence, for better understanding of the intellectual history of Shi'ism important to give value. In this article we have tried, social interaction, political and cultural, as well as the conflict between these two groups in the reign of Al Kia investigated. According to recess political, Al Kia relying on Shiite Zaydi themselves custodians of the official saw, power to seized but by recognizing Shia Twelver Shi'ism in Iran since the Shah Ismail I, with the change of religious affiliation, contributions much of it in their own territory.زيديه و اماميه از ديرينه ترين مذاهب اسلامي اند و مناسبات میان آنها از همان آغاز شکل گیری این دو گرایشْ وجود داشته است. آگاهي از روابط اين دو مذهب اثرگذار، براي شناخت بهتر تاريخ فكريِ تشيع رهگشاست. در اين نوشتار سعي شده است، تعاملات اجتماعي، سياسي و فرهنگي و نيز تقابل اين دو گروه در دوره حکومت آل کیا بررسي شود. با توجه به فترت سياسي موجود، آل كيا با اتكا به مذهب تشيع زيدي كه خود را متوليان رسمي آن مي ديدند، قدرت رابه دست گرفتند اما با رسمیت یافتن شیعه ی دوازده امامی در ایران از زمان شاه اسماعیل اول، با تغییر گرایش مذهبی، سهم زیادی در گسترش آن در قلمرو خود داشتند. واكاويِ گزارشهاي تاريخي نشانگر اين است كه در اين دوره، همكاري زيديان و اماميان بیشتر در عرصه ی سیاسی، بوده؛ حتی تعارضات هم بیشتر جنبه ی سیاسی دارد.http://kalam.saminatech.ir/fa/Article/Download/18553مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریپژوهشهای اعتقادی کلامی9899-17357120171231The Effectiveness of Teaching Philosophy for Children on Students' Affective Controlاثر بخشی آموزش فلسفه برای کودکان بر کنترل عواطف دانش آموزان 00fa201811The purpose of this study was to investigate the effect of teaching philosophy for children on students’ emotions control. The research method was semi-experimental. The statistical population of this study was all first grade high school students in Hamadan city in the academic year 2015-2016. Two groups (15 students in each one) were selected from the third grade high school students as the sample. The emotions control scale was used to measure the emotions control. Descriptive and inferential statistics (covariance analysis) were used for analyzing the collected data. In this study, the research community method was performed for 8 sessions (plus a session for taking emotions control test) of 70 minutes with the experimental group (one session each week), which the first session was held as a preparatory session. Seven sessions were also held as major sessions. The results of the research hypothesis test showed that teaching philosophy for children reduces anger in students, decreases depressed mood and decreases anxiety in students. Also, the results showed that the teaching of philosophy for children increases the positive emotion in the studentsهدف این پژوهش بررسی تاثیر آموزش فلسفه برای کودکان بر کنترل عواطف دانش آموزان است. روش این پژوهش، از نوع نیمه آزمايشي است. جامعه آماري اين پژوهش را كليه دانشآموزان دختر دوره اول متوسطه آموزش و پرورش شهر همدان در سال تحصيلي95 – 1394 تشكيل ميدهند. دو گروه 15 نفره از دانش آموزان پایه سوم دوره متوسطه برای نمونه انتخاب شدند. از مقیاس کنترل عواطف ، برای سنجش میزان کنترل عواطف استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده های گردآوری شده از آمار توصیفی و آمار استنباطی (تحلیل کواریانس) استفاده شد.در اين پژوهش، روش اجتماع پژوهشي به مدت 8 جلسه (به علاوه جلسه برای گرفتن آزمون کنترل عواطف) 70 دقيقهاي با گروه آزمايشي كار شد (هر هفته يك جلسه) كه جلسه اول به عنوان جلسهي مقدماتي. و 7 جلسه نيز به عنوان جلسات اصلي بودند. نتایج آزمون فرضیه های پژوهش نشان داد که آموزش فلسفه برای کودکان موجب کاهش خشم در دانش آموزان،کاهش خلق افسرده ، کاهش اضطراب در دانش آموزان می گردد. همچنین نتایج نشان دادکه آموزش فلسفه برای کودکان موجب افزایش عاطفه مثبت در دانش آموزان می گردد.http://kalam.saminatech.ir/fa/Article/Download/18554مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریپژوهشهای اعتقادی کلامی9899-17357120171231The effect of spirituality group therapy in the reduction of psychiatric disorders symptoms among partners of veterans with war-related PTSDاثربخشي معنويت درماني گروهی بر كاهش نشانگان اختلالات رواني همسران جانبازان مبتلا به PTSD ناشی از جنگ00fa201811Background and Aims
One of the main mental health conditions associated with war is the post-traumatic stress disorder (PTSD) characterized by unpredictable, destructive and long-term consequences for the injured person, family and the society in general. The present study aims to investigate the effectiveness of spirituality group therapy in the reduction of psychiatric disorders symptoms among partners of veterans with war-related PTSD
Method
This study is a semi-experimental research with pretest-posttest design using control group. The statistical population of the study is all partners of veterans with war-related PTSD registered in Foundation of Martyrs and Veterans Affairs of Tehran. Taking into account the inclusion and exclusion criteria, the samples were recruited using Convenience Sampling method among the wives of veterans with PTSD. A total of 24 wives of veterans with war-related PTSD were selected and randomly divided into two groups , including the experimental group of spiritual therapy (12 people) and control group (12 people). Then, the SCL 25 questionnaire, the shortened version of the Symptom Checklist-90-Revised (SCL-90-R), was completed by the two groups. The experimental group of spirituality therapy received the intervention including eleven 90-minute training sessions, and controls received no intervention or training. After completing the course of treatment, both groups were retested.
Results
The results of the data analysis using the covariance analysis showed that spiritual therapy reduced the psychological symptoms (i.e. physical symptoms, obsessive-compulsive disorder, interpersonal sensitivity, depression, anxiety, phobia, paranoia, psychosis) among partners of veterans with war-related PTSD (P <0/001).
Conclusions
Spiritual-based intervention is effective in reducing the symptoms of mental disorders among wives of veterans with post war PTSD.
زمینه و هدف: یکی از مهمترین مشکلات ناشی از جنگ برای افراد درگیر با آن ابتلا به اختلال استرس پس از ضربه یا PTSD است که با پیامدهای غیرقابل پیش بینی، مخرب و بلندمدتی برای فرد آسیب دیده، خانوادۀ وی و اجتماعی که در آن زندگی می کند همراه است. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشي معنويت درماني گروهی بر كاهش نشانگان اختلالات رواني همسران جانبازان مبتلا به PTSD ناشی از جنگ است.
روش بررسی: روش این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری مورد مطالعه در پژوهش را کلیه همسران جانبازان مبتلا به PTSD بنیادشهید و امور ایثارگران تهران بزرگ تشکیل داده اند. نمونه مورد نظر به شیوه نمونه گیری در دسترس و در نظر گرفتن ملاک های ورود و خروج از بین همسران جانبازان مبتلا به PTSD انتخاب شد که در مجموع 24 نفر از همسران جانبازان مبتلا به PTSD به عنوان نمونه انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه، به عنوان گروه آزمایشی معنویت درمانی (12 نفر)، گروه کنترل (12 نفر) قرار گرفتند. سپس پرسشنامه SCL 25 فرم کوتاه شده ی نسخه ی تجدید نظر شده ی فهرست نود نشانه ای یعنی SCL-90-R ، توسط دو گروه تکمیل شد. گروه آزمایشی معنویت درمانی طی 11جلسه 90 دقیقه ای تحت مداخله و آموزش قرار گرفتند و گروه کنترل هیچ گونه مداخله و آموزش دریافت ننمود. پس از اتمام دوره درمانی هر دو گروه مجددا ً مورد آزمون فوق قرار گرفتند.
یافته ها: نتایج تحلیل داده ها با استفاده از آزمون آماری تحلیل کوواریانس نشان داد که معنويت درماني بر كاهش نشانگان رواني (علائم جسمانی، وسواس فکری- عملی، حساسیت در روابط بین فردي، افسردگی، اضطراب، ترس مرضی، پارانوییا، روانپریشی) همسران جانبازان مبتلا به PTSD مؤثر می باشد (P<0/001).
نتیجه گیری: مداخله مبتنی بر معنویت بر كاهش نشانگان اختلالات رواني همسران جانبازان PTSD اثرگذار است.http://kalam.saminatech.ir/fa/Article/Download/18555مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریپژوهشهای اعتقادی کلامی9899-17357120171231Effect spiritual intelligence on professional ethic in Medical Staff Challos Haspitalبررسی تاثیر هوش معنوی بر اخلاق حرفه ای کادر پزشکی بیمارستان00fa201811The present study investigated the influence of spiritual intelligence on Professional Ethics Ayatollah Taleghani Hospital medical staff is paid. Spiritual intelligence components of the King (2008), including the existence of critical thinking, self-concept, and development of transcendental consciousness is the state of consciousness.The study was descriptive and the target application.
The statistical population research staff of the hospital medical that the number 399 and a random sampling of all classes, 200 were selected by Cochran formula. Analysis of data collected by SPSS software and structural equation SEM done. The results indicated that spiritual intelligence on professional ethics and its components are affected.
این تحقیق با هدف بررسی تاثیر هوش معنوی بر اخلاق حرفه ای کارکنان تحقیق شکل گرفته، روش تحقیق این پژوهش توصیفی(توصیف تاثیر هوش معنوی بر اخلاق حرفه ای در قلمرو مکانی بیمارستان مورد نظر در قلمرو زمانی از فروردین 1396 تا شهریور 1396 ) و از نظر هدف کاربردی است. جامعه آماري این پژوهش را پزشکان، پرستاران، ماما، تکنسین ها، کادر پزشکی بیمارستان به تعداد 399 نفر می-باشد که با روش نمونه گیری تصادفی نمونه ها انتخاب و 197 پرسشنامه برای تحلیل مورد استفاده قرار گرفتند. در پژوهش حاضر از پرسشنامه، هوش معنوی کارکنان کینگ (2008) استفاده شد و آلفاي کرونباخ محاسبه شده برای هوش معنوی 815/0 و 786/0می باشد. بنابراین پرسشنامه های تحقیق از پایایی بسیار بالایی برخوردار بوده و برای تایید مجدد روایی از طریق توزیع آن در بین خبرگان روایی آن مجددا مورد تایید قرار گرفته و روایی آن در حد مورد قبول می باشد. با توجه به وجود تاثیر معنادار متغیر هوش معنوی بر اخلاق حرفه ای می توان جهت افزایش هر یک از چهار مولفه هوش معنوی تفکر وجودی انتقادی، ارائه مفهوم شخصی، آگاهی متعالی و گسترش حالت هوشیاری برنامه ریزی بلند مدت صورت گیرد.http://kalam.saminatech.ir/fa/Article/Download/18556مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریپژوهشهای اعتقادی کلامی9899-17357120171231Religious education in the curriculum of religion and life Second high school in the viewpoint of the expertsتربیت اعتقادی در برنامه درسی دین و زندگی دوره دوم متوسطه در نگاه خبرگان00fa201811This article was written by the experts in the view of the experts in the field of religious education in the curriculum of religion and life. The field research method has been conducted through a survey method through an interview with the experts. The statistical community has been formed by scholarly experts in religious affirmation of students. The sample size is 80 people based on Morgan's sampling table. Random sampling method and data analysis method are a combination of quantitative and qualitative techniques. The text of the conversations with the experts has been examined through content analysis, the data unit required for extraction and their variety have been recorded in abundance. In addition, descriptive statistics indices have been used to analyze the data. The findings indicate that the cognitive components of religious education in terms of experts are: the characteristics of the Creator of Being, Prophecy and Prophet, God's righteousness, Resurrection and the Day of Resurrection. The components of the acceptance of the heart in the cultivation of belief are: the faithfulness of God and his attributes, the heart's belief in the Prophetic prophecy, the belief in the principle of Imamate, the belief in divine justice, and the Day of Resurrection. From the point of view of the experts, the components of emotional or affection and interest in religious education are: The interest of the learners in being the Creator, faith with love for the mission and the soul of the prophethood, the interest in the province and the Imams undefiled, the deepened belief in God's justice. Positive attitude and interest in Doomsday. The findings show that if the content of religious books and the teaching methods of teachers in religious education are given sufficient attention to the order and sequence of the components, then optimal belief education It turns out.این مقاله با هدف تربیت اعتقادی در برنامه درسی دین و زندگی دوره دوم توسطه از نگاه خبرگان به رشته تحریر درآمده است. روش تحقیق میدانی بوده است که به روش پیمایشی از طریق مصاحبه با خبرگان انجام گرفته است. جامعه آماری را خبرگان صاحب نظر در تقویت دینی دانش آموزان تشکیل داده اند. حجم نمونه به موجب جدول نمونه گیری مورگان تعداد 80 نفر تشکیل داده است. روش نمونه گیری تصادفی و روش تجزیه و تحلیل داده ها ترکیبی از تکنیک های کمی و کیفی بوده است. متن گفتگوهای انجام گرفته با خبرگان از طریق تحلیل محتوا مورد بررسی قرار گرفته، واحد داده های مورد نیاز استخراج و تنوع آنها به صورت فراوانی به ثبت رسیده است. ضمناً از شاخصهای آمار توصیفی برای تجزیه و تحلیل داده ها بهره برداری گردیده است. یافته های بدست آمده حاکی از آن است که مؤلفه های شناختی در تربیت اعتقادی از نظر خبرگان عبارتند از : ویژگی های خالق هستی، نبوت و سیره نبوی، عدالت خداوند، معاد و روز رستاخیر. مؤلفه های پذیرش قلبی در تربیت اعتقادی عبارتند از : باورپذیری خداوند و صفت های او، اعتقاد قلبی به نبوت و سیره نبوی، باور به اصل امامت، باورپذیری نسبت به عدل الهی و روز رستاخیز. از نظر خبرگان مؤلفه های عاطفی یا محبت و علاقه نسبت به تربیت اعتقادی عبارتند از : علاقمندی فراگیران به خالق هستی ، ایمان توأم با محبت نسبت به رسالت و سیره نبوی ، علاقمندی به ولایت و ائمه طاهرین، باور تعمیق یافته به عدل خداوند. نگرش مثبت و از سر علاقه به روز رستاخیز. یافته های مذکور نشان می دهند اگر در محتوای کتب دینی و روش آموزش معلمان در تربیت اعتقادی نسبت به ترتیب و توالی مؤلفه های مذکور توجه کافی مبذول شود، تربیت اعتقادی بهینه می گردد.http://kalam.saminatech.ir/fa/Article/Download/18557مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریپژوهشهای اعتقادی کلامی9899-17357120171231The study of philosophical foundations of postmodernism emphasizing Max Horkheimer's view: And the implications of this educational perspective in educationبررسی مبانی فلسفی پست مدرنیسم با تأکید بر دیدگاه ماکس هورکهایمر و دلالت های ضمن تربیتی این دیدگاه در تعلیم و تربیت00fa201811This research was conducted on the philosophical foundations of postmodernism, the purpose of which was to provide philosophical foundations and implicit educational implications in Horkheimer's view of education. The research methodology is descriptive-analytic, and the research community has compiled all the documents published on postmodernism with an emphasis on Horkheimer's views. Sampling was done purposefully, selectively and to a saturation level. Data collection method Library studies, data collection tools, data analysis methods in the form of tablings, data provision, conclusions, and confirmation using the research background. The findings suggest that the foundations of Horkheimer's philosophy were expressed in terms of ontology, epistemology and value. In terms of Hercheheimer's implicit implications, his educational objectives emphasized the growth of students and the equalization of power relations. In terms of Hercheheimer's implicit implications, his educational objectives emphasized the growth of students and the equalization of power relations. In Horkheimer's educational principles, he thought of educating the social man and emphasizing social communication. In Horkheimer's educational methods, he recommended the aesthetic and emotional identity of learners as well as group, participatory and dialogue-oriented activities. At the same time, he emphasizes the training of active human beings and educates a global citizen in educational goals. The curriculum focuses on human relationships, mutual respect, and response to social needs. In the teaching method, he suggested the discussion. In the role of the teacher, he recommended the tool of rationality and effective communication with learners. In the management of the school, emphasis was placed on the student's centrality and socialization, and the emphasis was placed on exploratory approach and subjectivism in the research method.این تحقیق در زمینه مبانی فلسفی پست مدرنیسم انجام گرفته، هدف از انجام آن ارایه مبانی فلسفی و دلالت های ضمنی تربیتی از دیدگاه هورکهایمر در تعلیم و تربیت بوده است. روش تحقیق توصیفی – تحلیلی بوده، جامعه پژوهشی را کلیه اسناد منتشر شده در مورد پست مدرنیسم با تأکید بر دیدگاه های هورکهایمر تشکیل داده است. نمونه گیری به صورت هدفمند ، گزینشی و تا حد اشباع انجام گرفته است. روش گردآوری داده ها مطالعات کتابخانه ای، ابزار جمع آوری داده ها فیش، روش تجزیه و تحلیل داده ها در قالب فعالیت هایی از تلخیص ، عرضه ی داده ها، نتیجه گیری و تأیید آنها با استفاده از پیشینه پژوهش بوده است. یافته های بدست آمده حاکی از آن بود که مبانی فلسفه هورکهایمر در ابعاد هستی شناسی، معرفت شناسی و ارزش شناسی بیان گردیده بود. از نظر دلالت های ضمنی تربیتی هورکهایمر در اهداف تربیتی خود به رشد و شکوفایی فراگیران و برابری در روابط قدرت تأکید داشت. از نظر دلالت های ضمنی تربیتی هورکهایمر در اهداف تربیتی خود به رشد و شکوفایی فراگیران و برابری در روابط قدرت تأکید داشت. در اصول تربیتی هورکهایمر به تربیت انسان اجتماعی و تأکید بر ارتباطات اجتماعی می اندیشید. در روشهای تربیتی هورکهایمر به هویت زیبایی شناسی و عاطفی فراگیران و نیز فعالیت های گروهی و مشارکتی و گفتگو محوری توصیه می کرد. در عین حال او به تربیت انسان فعال و تربیت شهروند جهانی در اهداف آموزشی تأکید دارد. در برنامه درسی به روابط انسانی، احترام متقابل و پاسخ به نیازمندی های اجتماعی می پردازد. در روش تدریس بحث و گفتگو را پیشنهاد داد. در نقش معلم به ابزار عقلانیت و ارتباط مؤثر با فراگیران توصیه می نمود. در مدیریت مدرسه به دانش آموز محوری و اجتماعی نمودن آنها تأکید داشت و در روش پژوهش به رویکرد اکتشافی و ذهنیت گرایی تأکید توصیه می نمود.http://kalam.saminatech.ir/fa/Article/Download/18558مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریپژوهشهای اعتقادی کلامی9899-17357120171231Content analysis of Sahifa Sajjadiyaتحلیل محتوایی صحیفه سجادیه00fa201811Content analysis is one of the methods to analyze a text or writing. It has different types including analytical, descriptive, inferential, etc. Descriptive content analysis is examining the outstanding content of a text in terms of quantity, and referential content analysis is a method to figure out the correlation between some outstanding characteristics inside and outside a text. Sahifa Sajjadiya is one of the greatest religious resources, in which in addition to prayers, Imam Sajjad (AS) referred to issues whose content analysis is significant. The present study aimed to carry out a content analysis on Sahifa Sajjadiya in top 6 contents (religious, mystical, educational, political, social and psychological). Throughout 11 prayers, for example, Imam (AS) referred to important psychological issues such as how to deal with difficulties, diseases, etc. In addition to examining most contents mentioned in Sahifa Sajjadiya, the present study attempted to determine the frequency of each content.تحلیل محتوا یکی از راه های بررسی یک متن و نوشته است؛ که برای آن انواعی مانند تحلیلی، توصیفی، استنباطی و ... ذکر کرده اند. تحلیل توصیفی بررسی محتوای بارز یک متن از لحاظ کمی است و استنباطی روشی که میان برخی مشخصههای بارز داخل متن و مشخصههای بارز خارجی همبستگی وجود دارد. صحیفه سجادیه یکی از بزرگ ترین منابع دینی است که امام سجاد(ع) در آن در ضمن دعا و مناجات به ذکر مسائلی پرداخته که در تحلیل محتوا حائز اهمیت است . این پژوهش تحلیل محتوای صحیفه سجادیه در شش محتوای برتر (مذهبی، عرفانی، تعلیمی، سیاسی، اجتماعی و روان شناختی) را مورد بررسی قرار داده است ، به عنوان مثال امام در ضمن یازده دعا مسائل مهم روان شناختی مانند چگونگی مقابله با سختی ها، برخورد با بیماری ها و... را ذکر کرده اند. این پژوهش سعی دارد تا ضمن بررسی بیشترین محتواهای مندرج در صحیفه سجادیه میزان بسامد هریک را در این کتاب مشخص سازدhttp://kalam.saminatech.ir/fa/Article/Download/18559مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریپژوهشهای اعتقادی کلامی9899-17357120171231Joiner requirements and any rights from the perspective of Masnaviملزومات و گونههای وصال حق از منظر مثنوی معنوی00fa201811Joiner's way and the way of Truth seekers and spiritual perfection is meaningful. Hence they attempted to attain divine revelation granted. But as Manteghotteir Attar of travel and the dangers that they threaten birds and yet when to God and purpose (Phoenix) should have their tips is warranted, other mystics relying on Quranic verses and traditions have addressed this issue. Molavi Rumi, too, was no exception and has been repeatedly mentioned. But by exploring the poetry of Rumi and review and analysis of the key points for seekers a way to draw Joiner dignity. The recommendations for the conditions and requirements for this trip introvert and extrovert focuses on both the species and the ways Joiner. Since, according to the Quran's Masnavi Persian poetry, so these recommendations based on the Quranic verses and narrations. Although Joiner ways to selves, but the unit that Islam Maulana fast rules out offer is in fact shortcuts That every seeker is reached by walking it easier to meet her lover. In this paper, the authors analyzed Bhd Masnavi poems of the dayبرای سالکان طریقت و راهیان حقیقت کمال مطلوب در وصال و قرب الهی معنی و مفهوم پیدا می کند. از این رو وجهه همت آنان برای نیل به قرب الهی مصروف می گردد. لیکن همچنانکه در منطق الطیر عطار در باب سفر مرغان و خطراتی که آنها را تهدید می نماید و در عین حال شرایطی که برای رسیدن به معبود و مقصودشان(سیمرغ)باید طی نمایند، نکاتی را گوشزد می نماید، سایر عرفا نیز با تکیه بر آیات و روایات به این مقوله پرداخته اند. مولوی بلخی هم از این قاعده مستثنی نبوده و بارها به این موضوع اشاره داشته است. لیکن با کنکاش در اشعار مولوی و نقد و تجزیه و تحلیل آنها نکات کلیدی برای سالکان و راهیان وصال حق ترسیم گریده است. این توصیه ها هم برای شرایط و ملزومات این سفر آفاقی و انفسی تاکید دارد و هم بر گونه ها و طروق وصال. از آنجاییکه به قول شهریار مثنوی قرآن شعر پارسی است، لذا این توصیه ها بر گرفته از آیات و احادیث و روایات است. اگرچه راههای وصال به عدد نفوس است لیکن طریق واحدی که مولانا از احکام سریع اسلام و قرآن بیرون پیشنهاد می دهد در واقع راه میانبری است که هر سالک با پیمودن آن راحتر به دیدار معشوق نایل می گردد. در این مقاله نویسندگان این بهد از سروده های مثنوی را مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهند.http://kalam.saminatech.ir/fa/Article/Download/18560مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریپژوهشهای اعتقادی کلامی9899-17357120171231Studying the Moral Concepts Homogeneous with Fitra in Islamic Teachingsبررسی مفاهیم همگون با فطرت در آموزههای اسلامی209226fa201811The aim of this study is to identify and analyze moral concepts homogeneous with monotheism Fitra in Islamic teachings and true use of these concepts to determine what concepts are homogeneous with Fitra and which of these concepts can be applied instead of it. This research is done using descriptive - analytic method by theoretical analysis based on Quran, the narrations of Imams (AS) and Islamic philosophers’ comments. According to these findings, Fitra has been interpreted by the terms such as Sabghe, Hanif, Jablt, nature, Sajiyeh, sure soul, conscience etc. and the concept of nature is over Fitra. Configuration concepts, instinct, nature and habit are different from Fitra because monotheism Fitra is more related to the human’s soul and spirit and cannot to be used instead of it in specific concept that “human truth and human life is created in that manner” (Javadi Amoli, 2013:25).هدف این پژوهش شناسایی و تحلیل مفاهیم همگون با فطرت توحیدی در آموزههای اسلامی و استفاده صحیح از این مفاهیم میباشد، تا مشخص شود چه مفاهیمی با فطرت توحیدی همگون است و کدامیک از این مفاهیم را میتوان درمعنای آن به کاربرد. این پژوهش با بهرهگیری از روش توصیفی – تحلیلی انجام شده است، و تحلیل تئوریکی آن مبتنی بر آیات قرآن کریم، روایات معصومین (ع) و نظرات اندیشمندان اسلامی میباشد. براساس یافتههای این پژوهش فطرت در آموزههای اسلامی با تعابیری همچون صِبْغَةَ اللّهِ، حنیف، جبلت، طینت، سجیه، نفس مطمئنه، وجدان آمده است. و مفهوم سرشت اعم از فطرت میباشد، و مفاهیم شاکله، غريزه، طبیعت و عادت متفاوت از فطرت است. زیرا فطرت توحیدی بیشتر به روح و بعد مجرّد انسان مربوط میشود. لذا این مفاهیم را نمیتوان به جای فطرت در معنی خاص که «حقیقت آدمی و جان انسانی به آن شیوه خلق شده است» به کار برد (جوادی آملی، 1392 : 25 ).http://kalam.saminatech.ir/fa/Article/Download/18561مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریپژوهشهای اعتقادی کلامی9899-17357120171231Comparative Comparison of anthropological components from the perspective of Farabi and the fundamental transformation documentمقایسه تطبیقی مولفههای انسان شناسی از دیدگاه فارابی و سند تحول بنیادین00fa201811the purpose of this research is to analyze the anthropological principles of Farabi in order to explain the educational implications associated with the Document of fundamental transformation. In this regard, we have investigated the components of the Farabi system of education (happiness, morality, justice, Wisdom, love, co-operation and civil friendship) as well as the anthropological foundations of the the Document of fundamental transformation of education, and finally the points of sharing and differentiation of the anthropological foundations of Farabi and the fundamental transformation document has been reviewed. Methodology of this research is Qualitative Foundation Data and a type of library study. Research community Includes Farabi's works, other scholarly writings and articles related to Farabi's thoughts and the document on the fundamental transformation of education. Considering the findings of the researcher according to the components of Farabi's educational system in cases of happiness, morality, justice, Wisdom, love, co-operation and civil friendship, is In accordance with the The Anthropological Findings of the Transformation Document.هدف از این تحقیق، تحلیل مبانی انسان شناختی فارابی به منظور تبیین دلالتهای ضمنی آن در سند تحول بنیادین است. در این خصوص به بررسی مؤلفههاي نظام تربيتي فارابي (سعادت- اخلاق- عدالت-حکمت- محبت- تعاون و دوستی مدنی) و همچنین مبانی انسان شناختی سند تحول بنیادین اموزش و پرورش پرداخته و در نهایت نقاط اشتراك و افتراق مباني انسان شناختي از نظر فارابي و سند تحول بنيادين مورد بررسی قرار گرفته شده است. روش تحقیق داده بنیاد میباشد. جامعه پژوهش شامل تألیفات فارابی، تألیفات سایر صاحبنظران و مقالات مرتبط با افکار فارابی و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است. با توجه به یافتههای محقق در راستای مؤلفههاي نظام تربيتي فارابي در موارد سعادت- اخلاق- عدالت-حکمت- محبت- تعاون و دوستی مدنی، مطابق با یافتههای انسانشناسی سند تحول بنیادین است. http://kalam.saminatech.ir/fa/Article/Download/18562مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریپژوهشهای اعتقادی کلامی9899-17357120171231The relationship between social identity and Relapse in marginal areas of Kermanshahبررسی ارتباط بین هویت اجتماعی، هویت دینی و بازگشت به اعتیاد در مناطق حاشیه نشین شهر کرمانشاه00fa201811In recent decades, migration from villages and small towns to big cities has increased and this has led to an increasing number of marginal and hot spots. In many cities that are centers of drug-related offenses in connection with the issue of marginalization and migration Most of these centers were formed.
Given the importance of this addiction as the root of many crimes of this study using the field, surveying techniques, research tool questionnaire and SPSS, and Smart PLS, to examine the relationship between social identity and Relapse in as the main objective is marginal. The study sample of peripheral areas of the city of Kermanshah, which after the drug addiction have gone again and 355 of them as the sample size has been studied.
The results demonstrated a negative relationship between social identity and reverse (-0.27) and its index of national identity (-0.33), geographical identity (-0.15), religious identity (-0.28), identity cultural (-0.26) and historical identity (-0.17) with a return to addiction. The results of structural equation model (Smart PLS) showed that a total of -0.617 social identity of the variance explained Relapse in marginal areas, by considering the values of the coefficient of determination of the volume effect the amount of average (0.380) is estimated.در دهههای اخیر مهاجرت از روستاها و شهرهای کوچک به شهرهای بزرگ افزایش یافته و همین مساله به افزایش تعداد حاشیهنشینها و کانونهای جرمخیز انجامیده است. در بسیاری از شهرهای کشور کانونهای جرائم مرتبط با مواد مخد وجود دارند که اغلب این کانونها در ارتباط با مسأله حاشیه نشینی و مهاجرت شکل گرفتهاند.
با توجه به اهمیت موضوع اعتیاد به عنوان ریشه ی بسیاری از جرائم پژوهش حاضر با استفاده از روش میدانی، تکنیک پیمایش، ابزار تحقیق پرسشنامه و استفاده از نرم افزارهای SPSS و Smart PLS، به دنبال بررسی ارتباط بین هویت اجتماعی و بازگشت به اعتیاد در مناطق حاشیه ای به عنوان هدف اصلی می باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر افراد مناطق حاشیه ای شهر کرمانشاه می باشند که پس از ترک اعتیاد مجددا به سمت مواد مخدر رفته اند و تعداد 355 نفر از آنها به عنوان حجم نمونه مورد بررسی قرار گرفته شده است.
نتایج تحقیق حاکی از ارتباط منفی و معکوس بین هویت اجتماعی (27/0-) و شاخص های آن یعنی هویت ملی (33/0-)، هویت جغرافیایی (15/0-)، هویت دینی (28/0-)، هویت فرهنگی (26/0-) و هویت تاریخی (17/0-) با بازگشت به اعتیاد می باشد. همچنین نتایج حاصل از مدل معادله ساختاری (Smart PLS) نیز نشان دادند که متغير هویت اجتماعی در مجموع 617/0- از واريانس متغير بازگشت به اعتیاد در نواحی حاشیه ای را تبيين مي کند، با مدنظر قرار دادن مقادير مربوط به حجم اثر شاخص ضريب تعيين اين مقدار در حد متوسط (380/0) برآورد مي شود.http://kalam.saminatech.ir/fa/Article/Download/18563مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریپژوهشهای اعتقادی کلامی9899-17357120171231Explanation of Spiritual and Psychological Health Based on the Religious Attitude in Youth Athletesتبیین سلامت معنوی و روانشناختی بر پایه نگرش مذهبی در ورزشکاران جوان00fa201811The purpose of this research was to explain the spiritual and psychological health based on the religious attitude in youth athletes. The research method was descriptive and correlational. The population included all youth athletes aged 18 to 25 years in city of Gorgan and the sample size was determined a total of 384 individuals using Cochran's formula. The participants completed the religious attitude questionnaire, the scale of spiritual health and a list of 25 signs. The resulting data were analyzed using Pearson correlation coefficients and hierarchical analysis regression at the confidence level of 95 percent. The findings showed that there was a significant relationship between the religious attitude and mental health and spiritual health. Thus, the higher religious attitude has a significant role in the mental health, and the mental and spiritual health play a mediating role in the relationship between the religious attitude and psychological symptoms; thus, the religious attitude does not in itself guarantee the reduction of psychological symptoms, but also the religious attitude results in creating the spiritual health and it is effective through mental health. Generally, it can be said that the religious attitude plays a role in the public health and due to the soft war in Western countries, it is suggested that relevant institutions have more specific attention on strengthening the religious vigor our country youth.هدف این پژوهش تبیین سلامت معنوی و روانشناختی بر پایه نگرش مذهبی در ورزشکاران جوان بود. روش تحقیق توصیفی همبستگی بود. جامعه آماری کلیه ورزشکاران جوان 18 تا 25 سال شهرستان گرگان بودند و حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران تعداد 384 نفر تعیین گردید. شرکت کنندگان پرسشنامه نگرش مذهبی، مقیاس سلامت معنوی و فهرست 25 نشانه ای را تکمیل کردند. داده های حاصله با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون سلسله مراتبی در سطح اطمینان 95 درصد تحلیل شدند. یافته ها نشان داد که بین نگرش دینی با سلامت معنوی و سلامت روانی رابطه معنی داری وجود دارد. بدین صورت که نگرش دینی بالاتر در سلامت معنوی و سلامت روانی افراد نقش قابل توجهی دارد. و سلامت معنوی نقش واسطه ای در ارتباط نگرش مذهبی و نشانه های روانشناختی ایفا می کند، بدین معنی که داشتن نگرش مذهبی به خودی خود تضمین کننده کاهش نشانگان روانشناختی نیست بلکه نگرش مذهبی باعث ایجاد سلامت معنوی شده و از این طریق بر سلامت روانی اثر گذار است. در کل می توان گفت که نگرش دینی نقش بسزایی در سلامت افراد جامعه دارد و با توجه به جنگ نرم کشورهای غربی پیشنهاد می شود که نهادهای زیرربط بر تقویت بنیه مذهبی جوانان کشورمان اهتمام ویژه تری داشته باشند. http://kalam.saminatech.ir/fa/Article/Download/18564مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریپژوهشهای اعتقادی کلامی9899-17357120171231Effectiveness of programs teaching philosophy for children on Citizenship ethics and its components in female studentsاثربخشی آموزش فلسفه ورزی کودکان براخلاق شهروندی و مؤلفه های آن در دانش آموزان دختر ابتدایی00fa201811The purpose of present research is to review of the effectiveness of curriculum teaching philosophy for children to Cognitive distortions and its factors for Fifth elementary grade girl students. The way and manner of this semi-experimental was with designing pretest and posttest and the control group with following-up phase. This statistical society consists of Fifth elementary grade girl students in Khorramabad, district 1. The sample of this research was consist of 30 students that was available in choosing and replace in to two groups which named experiment and proof or testifier. Ramezanpour (1389) Inventory citizenship skills questionnaire was used for data collecting. The result of analyze of covariance showed that doing and performing teaching philosophy for childern curriculum improve Citizenship ethics ,Altruism, discipline, cohesion and peaceful coexistence And the skills of accountability and respect for the rights of others not effective (P<0/05). furthermore, the effectiveness of philosophy curriculum for children is remaining in fallowing-up test for them.هدف از انجام اين پژوهش، اثربخشی آموزش فلسفه ورزی كودكان بر اخلاق شهروندی و مؤلفه های آن در دانش آموزان دختر پنجم ابتدایی است .این تحقیق از نوع کاربردی و شیوه انجام گرفتن آن نيمه تجربی با طرح پيش آزمون و پس آزمون با گروه گواه است. جامعه آماري تحقيق را كليه دانش آموزان پايه پنجم دوره ابتدايي ناحیه یک شهر خرم آباد تشكيل داده است. در اين پژوهش، 30 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شد، 15نفر در گروه گواه و 15نفر درگروه آزمايش. اين تعداد، به صورت تصادفي درهر يك از گروه ها قرار گرفتند. براي جمع آوري داده ها، پرسشنامه استاندارد مهارت های شهروندی مورد استفاده قرارگرفت .براي تجزيه و تحليل داده هاي گرد آوري شده، از آمار توصيفي و آمار استنباطي )تحليل كوواريانس( استفاده شد. نتايج حاصل از بررسي هاي آماري نشان داد كه برنامه آموزش فلسفه ورزی کودکان ، براخلاق شهروندی اثربخش بود. وازپنج مؤلفه اخلاق شهروندی برمؤلفه های نوع دوستی ،رعایت قوانین و مقررات و زیست مسالمت آمیز اثربخش و برمؤلفه های مسؤلیت پذیری و رعایت حقوق دیگران اثربخش نبود. http://kalam.saminatech.ir/fa/Article/Download/18565مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریپژوهشهای اعتقادی کلامی9899-17357120171231Origin and approach of knowledge and innate religious artخاستگاه ها و رویکرد های معرفتی و فطری هنر دینی00fa201811Of course, the most obvious cause of human excellence and perfection of finding and reaching the place where the human nose as she defines peak and end of life. Art is one of the areas in which human beings throughout history in order to express their aspirations and also in the way it used to achieve those aspirations is. With regard to the art world and of human thought and time and place of his environment as well as its goals and focus on different aspects of spirituality and spiritual issues to focus on the materiality mere mention fluctuate. . The aim of this paper is to explain relationship with his or her art and in particular the role that art plays to religious and spiritual perfection, he has been developed and growth. The findings show art based on the principles of religion, background and provides the perfect atmosphere maturity and perfection. In fact, the art inspired by the principles of religion and conscience is able to create an atmosphere that people understand the essence of things and concepts. The first feature of the space is free of any matter other than God and the believer heart ensure and Strengthen.بی تردید بارز ترین آرمان انسان تعالی و کمال یافتن و وصول به مکانی است که جهان بینی انسان به عنوان اوج و نهایت حیات برای او تعریف می نماید. هنر یکی از زمینه هایی است که انسان در طول تاریخ در جهت بیان آرمان های خویش و هم چنین در راه وصول به آن آرمان ها از آن بهره گرفته است. هنر با عنایت به جهان بینی و تفکر انسان و زمان و مکان زیست او و هم چنین اهداف و آرمان هایش جلوه های گوناگونی داشته و از تمرکز بر معنویت و روحانیت و ذکر نکات روحانی گرفته تا توجه بر مادیت صرف در نوسان بوده است. لذا این مقاله در راستای تبیین رابطه ی انسان امروز با هنر و نیاز وی به آن و به ویژه نقشی که هنر دینی و معنوی در کمال و رشد روحی و فطری وی ایفا می نماید تدوین گردیده است. یافته های پژوهش نشان می دهد هنر با تکیه بر مبانی دین، زمینه و فضای مناسب رشد و کمال انسان را فراهم می کند. در واقع هنر با الهام از اصول و باطن دین قادر به ایجاد فضایی می شود که انسان به باطن اشیا و مفاهیم متوجه شود. اولین ویژگی فضای حاصل این است که عاری از هر توجه به غیر خدا بوده و حضور قلب مؤمن را تضمین و تقویت می کند. http://kalam.saminatech.ir/fa/Article/Download/18566