مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریپژوهشهای اعتقادی کلامی9899-173511420211121What is death and its populist thinking with the focus on verse 78 of Surah Nisaچیستی مرگ و تفکرعام گرایانه آن با محوریت آیه 78 سوره نساء726faریحانهامام جمعهواحدعلوم وتحقیقات،دانشگاه آزاداسلامی،تهران،ایرانجعفرنکونامدانشگاه قم،قم،ایرانمهردادعباسیواحدعلوم وتحقیقات،دانشگاه آزاداسلامی،تهران،ایران2021424Death is one of the most fundamental concerns facing human beings, has always been considered by scholars of the Qur'anic sciences, and every theorist has approached this issue from an angle according to epistemological sources. There is no doubt that this is obvious to all human beings, but what is death and what is basically what human beings can stand on, has always been a point of contention, and each school has issued instructions to its followers. In this article, we will deal with verse 78 of Surah Nisa, in a descriptive-analytical manner. This surah was revealed in Medina. Carefully in the verses of this surah and the issues raised in it, it can be said that this surah was revealed in the fourth and fifth year of the Hijrat. In this article, first the concept of death from the perspective of verse 78 of Surah Nisa is discussed and then other views on death. The narration related to verse 78 of Surah Nisa 'have been narrated and finally the citation able results have been presented.مرگ از اساسیترین دغدغههای پیش روی بشر، همواره مورد توجّه اندیشمندان علوم قرآنی بوده و هر نظریّهپرداز به فراخور منابع معرفتی، از زاویهای به این مسئله پرداخته است. در بدیهی بودن این موضوع برای تمام انسانها تردیدی نیست، امّا در اینکه چیستی مرگ چیست و اساساً انسان در قبال آن چه موضعی میتواند داشته باشد، همیشه محلّ تضارب دیدگاه ها گردیده و هر مکتبی برای طرفداران خود، دستورالعملهایی صادر نموده است. در این مقاله به روش توصیفی ـ تحلیلی به آیه 78 سوره نساء یکی از سور مدنی قرآن میپردازیم. این سوره در مدینه نازل شده است. با دقت درآیات این سوره و موضوعات مطرح در آن میتوان گفت که این سوره در سال چهارم و پنجم هجرت نازل شده است.در این مقاله ابتدا به مفهوم شناسی مرگ از منظر آیه 78 سوره نساء پرداخته شده و سپس سایر دیدگاه ها درباره مرگ مطرح گشته است. و آنگاه به بیان احادیث مرتبط با ایه 78 سوره نساء پرداخته گردیده و در نهایت نتایج قابل استناد مطرح شده است. http://kalam.saminatech.ir/fa/Article/Download/32325مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریپژوهشهای اعتقادی کلامی9899-173511420211121Traditional analysis on the actual role of Imam Zamanتحلیل سنتشناختی بر نقش فاعلی امام زمان(عج)2750faقاسم ترخان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی2020924Divine law is a forgotten topic that has no place in theological research, especially in studies of Corona virus and the post- Corona world. The present article has tried to answer this question by referring to religious texts and using the library method in collecting information and descriptive-analytical method in inferring the view and ijtihad method in the functions and results and using divine laws, what is the role of Imam Zaman against Corona virus?
On the one hand, the world is governed according to the causal system, which is inseparable, and on the other hand, the Imam is in the series of ultimate and actual causes of the world. The role of general and specific blessing of Imam Zaman should also be seen in a network of divine traditions; That is, the Imam plays a role in this system. According to the same system, in repelling or eliminating calamity, material causes must be used first; However, the function of material objects in repelling or eliminating the cause of spiritual calamity is not permanent and comprehensive; Secondly; The influence of spiritual factors is realized in the form of conditional and absolute law, in the former of which the existence of a condition and in the latter of the existence of expediency are central, and the role of His Holiness must be seen in this form.
سنتهای الهی از مباحث فراموش شدهای است که جای آن در پژوهشهای کلامی خصوصا مباحث مربوط به بیماری کرونا و جهان پساکرونا خالی است. نوشتار حاضر تلاش کرده است با مراجعه به متون دینی و بهرهمندی از روش کتابخانهای در گردآوری اطلاعات و روش توصیفی تحلیلی در استنتاج دیدگاه و روش اجتهادی در کارکردها و برآیندها و استمداد از سنن الهی به این پرسش پاسخ گوید که در بلاهای عمومی و از جمله بیماری کرونا امام زمان(عج) چه نقشی دارد؟
از سویی عالم بر اساس سنتهای الهی اداره میشود که استثناناپذیر است و از سویی دیگر آن حضرت در سلسله علل غایی و فاعلی عالم قرار دارد. نقش فیضرسانی عام و خاص امام زمان(عج) را نیز باید در شبکهای از سنتهای الهی دید؛ یعنی امام در این منظومه به ایفای نقش میپردازد. بر اساس همین نظام، در دفع یا رفع بلا باید اولا از اسباب مادی استفاده شود؛ اگرچه کارکرد اسباب مادی در دفع یا رفع عامل معنوی بلا، دائمی و همهجانبه نیست؛ ثانیا؛ تأثیر عوامل معنوی در قالب سنت مشروط و مطلق تحقق میپذیرد که در اولی وجود شرط و در دومی وجود مصلحت محوریت دارند و نقش حضرتش را باید در این قالب دید.
http://kalam.saminatech.ir/fa/Article/Download/32326مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریپژوهشهای اعتقادی کلامی9899-173511420211121The Relationship between Imamate and Khatamiyya in Imami Theologyبررسی تلازم رابطه امامت و خاتمیت در کلام امامیه5172faسید مهدیحسینیحوزه علمیه قم202111One of the fundamental issues in Shiite beliefs is the relationship between Imamate and Khatamiyya; according to the Shiite view, not only is there no incompatibility between Imamate and Khatamiyya, but there is also a connection. The position of Imamate is alongside the position of prophethood, and the purpose of Khatamiyya will not be fulfilled except by Imamate. However, some Sunni scholars and religious intellectuals have criticized this connection. In this study, based on reliable and scholarly documents and with the help of the principle of Khatamiyya, we try to examine, evaluate and criticize the most important doubts raised about the affairs of the Infallible Imam in Shiite theology; including the Imam's relationship with the unseen world, legislative guardianship, the authority of the word and the religious authority of the Imams.
The criterion of prophecy is "receiving direct revelation from God" and "independent authority"; this is while the Shiites, on the one hand, consider their Imams to have authority based on the Prophet and through him, and on the other hand, they believe the acquisition of truths by the Imam indirectly through the legacy of the Prophet. By explaining the ambiguities and answering them, it becomes clear that the Shiite approach in interpreting the principle of Khatamiyya, which is reflected in the holy Qur'an, the Prophetic tradition and common sense, is the only approach that justifies Khatamiyya and causes the continuation of the divine mission and guardianship.
يكي از مباحث بنيادي در اعتقادات شيعي رابطه امامت و خاتمیت است؛ براساس دیدگاه تشیع نه تنها بین امامت و خاتمیت ناسازگاري نيست بلكه تلازم نيز وجود دارد و نهاد امامت در امتداد نهاد نبوت بوده و فلسفه خاتمیت جز با امامت تکمیل نمی گردد. اما برخی از دانشمندان اهل سنت و روشنفکران دینی اين تلازم و ترابط را مورد نقد قرار داده اند. ما در این پژوهش کوشیده ایم که به صورت مستند و علمي مهم ترين شبهات مطرح شده در خصوص شئون امام معصوم در كلام شيعه با اصل خاتميت از جمله؛ ارتباط امام با عالم غیب، ولایت تشریعی، حجیت قول و مرجعیت دینی ائمه را بررسي، ارزيابي و نقد نمائيم. ملاک نبوت، «اخذ مستقیم از خدا» و «حجّیت مستقل» است؛ حال آنکه شیعه، از یک سو امامانش را دارای حجّیت متّکی به نبی و به واسطه او می داند و از سوی دیگر، اخذ حقایق توسط امام را به طور غیرمستقیم و از مجرای میراث نبی معرّفی می کند. با تبیین ابهامات و پاسخ به آن، روشن می شود که رهیافت تشیع در تفسیر اصل خاتمیت که مستظهر به قرآن، سنت نبوی و عقل سلیم است، تنها رهیافتی است که خاتمیت را توجیه می کند و موجب تداوم فلسفه رسالت و ولایت الهی می گردد.http://kalam.saminatech.ir/fa/Article/Download/32327مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریپژوهشهای اعتقادی کلامی9899-173511420211121Investigating the possibility of delegating legislation to human beings in the Islamic government; Looking at the constitutional eventsزمینههای کلامی حقوقی امکان تفویض قانونگذاری به بشر در حکومت اسلامی با نگاهی به وقایع مشروطه7394faسید ابراهیمحسینیموسسه امام خمینی (ره)محمد جواد شفقیدانشگاه تهران2021422According to the Islamic view, the principle is based on the absence of individual guardianship over another, and the right of sovereignty belongs only to God, the Owner of the universe and the world above. And which principles legitimize it. This article uses a descriptive-analytical method and relies on library documents to explore the possibility of human legislation as an authority delegated by God. The elected hypothesis, in contrast to the rival hypothesis, which does not recognize such a right in principle and holds members of parliament solely responsible for planning matters, agreed with the view that, given the constitutional process and other theories, legislative authority It has been delegated to individuals in some areas, provided, of course, that they comply with or at least do not contradict Islamic norms.مطابق بینش اسلامی اصل بر عدم ولایت فردی بر دیگری است و حق حاکمیت تنها به خداوند مالک هستی و عالم علیالاطلاق، تعلق دارد و در حکومت اسلامی که فرض بر انحصار قانونگذاری در خداوند است قانونگذاری افراد همواره مورد سؤال بوده که بر چه اساس استوار است و کدام مبانی به آن مشروعیت میبخشد. این مقاله با روش توصیفی تحلیلی و با تکیه بر اسناد کتابخانهای به واکاوی امکان قانونگذاری بشر به عنوان اختیاری تفویضی از سوی خدا پرداخته است. فرضیه منتخب در برابر فرضیه رقیب که اساساً چنین حقی را به رسمیت نمیشناسد بر این نظر منطبق گردید که با نگاهی به جریان مشروطه و نیز سایر نظریات فقهی کلامی مطرح در این زمینه، اختیار قانونگذاری به افراد در برخی حوزهها تفویض گردیده البته مشروط به مطابقت و یا لااقل عدم مغایرت با موازین اسلامی. http://kalam.saminatech.ir/fa/Article/Download/32328مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریپژوهشهای اعتقادی کلامی9899-173511420211121Analysis of Alvin Plantinga's view on resolving the conflict between science and religionتحلیل دیدگاه الوین پلانتینگا در رفع تضاد میان علم و دین95116faحمید رضانیا شیرازیجامعه المصطفی العالمیهغلامعلی احسانیدانشگاه بین المللی المصطفی202112This research has been done with the aim of examining and analyzing Alvin Plantinga's perspective in the field of science and religion and resolving the alleged conflict between them by the method of library research and descriptive and content analysis. The importance of the relationship between science and religion has led to the entry of many scientists in this field, including "Alvin Carl Plantinga". Research findings show that the most important claims in the conflict between science and religion in the field of human creation, life Earth and Darwin's theory of evolution happened. According to Plantinga, these conflicts are not real and are a level that does not show a contradiction between them with a deeper look. This kind of thinking is also seen in some Muslim thinkers. Plantinga does not provide evidence from the Bible to resolve conflict, and his focus is on faith, believers, and theism. In some cases, his views on conflict resolution are inconsistent with Islamic texts, while he claims conflict resolution in all religions. Plantinga's view is also inconsistent with external realities. As a result, he has not offered a new and different way of resolving the conflict between science and religion than other thinkers in this field.این تحقیق با هدف بررسی و تحلیل دید گاه الوین پلانتینگا در حوزه علم و دین و رفع تضاد ادعایی میان آنها با روش پژوهش کتابخانه ای و از نوع توصیفی و تحلیل محتوا انجام شده است. اهمیت نسبت بین علم و دین موجب شده است دانشمندان زیادی در این باب ورود پیداکند که از جمله آنها« آلوین کارل پلانتینگا» می باشد یافته های پژوهش نشان می دهد که مهم ترین موارد ادعایی در تضاد بین علم و دین در زمینه خلقت انسان، عمر زمین و نظریه تکاملی داروین اتفاق افتاده است. از نظر پلانتینگا این تعارضات واقعی نبوده و سطحی است که با نگاه عمیق تر تضاد بین آنها دیده نمی شود. این نوع تفکر در برخی از اندیشمندان مسلمان نیز دیده می شود.پلانتینگا شواهدی از کتاب مقدس برای حل تعارض ارائه نمی دهد و تمرکز وی بر محور ایمان و مؤمنان و خدا باورانه است. در برخی موارد دید گاه وی در حل تعارض با متون اسلامی هم خوانی ندارد در حالکه وی مدعی حل تعارض در تمام ادیان است. دیدگاه پلانتینگا با واقعیت های بیرونی نیز همخوانی ندارد. در نتیجه وی در حل تعارض بین علم و دین راه جدید و متفاوت از دیگر اندیشمندان در این زمینه ارائه نکرده است.http://kalam.saminatech.ir/fa/Article/Download/32329مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریپژوهشهای اعتقادی کلامی9899-173511420211121Conduct and Shariaسلوک و شریعت117136faرضارمضانی گیلانیا20201223This research has been done with the aim of examining and analyzing Alvin Plantinga's perspective in the field of science and religion and resolving the alleged conflict between them by the method of library research and descriptive and content analysis. The importance of the relationship between science and religion has led to the entry of many scientists in this field, including "Alvin Carl Plantinga". Research findings show that the most important claims in the conflict between science and religion in the field of human creation, life Earth and Darwin's theory of evolution happened. According to Plantinga, these conflicts are not real and are a level that does not show a contradiction between them with a deeper look. This kind of thinking is also seen in some Muslim thinkers. Plantinga does not provide evidence from the Bible to resolve conflict, and his focus is on faith, believers, and theism. In some cases, his views on conflict resolution are inconsistent with Islamic texts, while he claims conflict resolution in all religions. Plantinga's view is also inconsistent with external realities. As a result, he has not offered a new and different way of resolving the conflict between science and religion than other thinkers in this field.سلوک مبتنی بر شریعت و شریعت مولدِ سلوک تا شهود دارای اهمیت خاص و ضرورت علمی و عملی ویژه ای است، زیرا یکی از مسائل بنیادین درعرفان عملی نسبت شناسی سلوک و شریعت در سه مرحله قبل، حین و بعد از وصول می باشد که مسئله ای چالشی بوده و معرکه آرای اصحاب معرفت و ارباب معنویت و عرفان پژوهان شد. درنوشتار حاضر مسئله محوری تبیین نسبت سلوک و شریعت در مراحل مختلف سلوکی و جریان شهود است تا جایگاه شریعت درهندسه سلوک و مراتب وجودی سالک الی الله تا مقام وصول درک و دریافت شود. روش بحث نیز نقلی – عقلی با جانمایه عرفانی است که پس از تبیین مفهومی هرکدام از سلوک و شهود،دستاورد مقاله دراثبات و ایضاح شریعت بعنوان منبع معرفت، میزان کشف و شهود، تآمین باید و نبایدهای سلوکیِ سالک در همه مراتب معنوی و فتوحات غیبی تا مقام فناء و بقای بالله ظهور یافته و دو دیدگاه سقوط تکلیف و تفکیک شریعت از طریقت و حقیقت را مورد نقادی قرار داده است.http://kalam.saminatech.ir/fa/Article/Download/32330مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریپژوهشهای اعتقادی کلامی9899-173511420211121Examining the opposition of disbelief and faith and truth and falsehood and their consequences based on allegorical similes of Quranic versesبررسی تقابل کفر و ایمان و حق و باطل و پیامدهای آنان بر اساس تشبیهات تمثیلی آیات قرآن137160faعبدالرحیمزارعیان جهرمی دانشجوی دکترای دانشگاه آزاد اسلامی فسا، رشته الهیات، گرایش علوم قرآن و حدیثصفدر شاکر استادیار دانشگاه آزاد اسلامی فسا، رشته زبان و ادبیات عربابراهیم زارعیفراستادیار دانشگاه آزاد اسلامی فسا، رشته زبان و ادبیات عرب2021129One of the important tools that can be used to convey concepts and content more accurately and quickly to people's minds is the use of proverbs, similes, allegories and so on. The Holy Quran has used tools such as using examples and allegorical similes in order to express guiding messages in a rhetorical and conceptual format. There are about 500 verses in the Holy Quran that have similes, allegories, allusions, metaphors and allegorical similes. This article intends to study and analyze the allegorical similes of the Holy Quran in the category of hypocrites and hypocrisy by adopting a descriptive-analytical method, after explaining the concept of allegorical simile and its Quranic function. What is certain is that from the beginning of the creation of Adam (pbuh) there has been a struggle between right and wrong to prove monotheism, vicariousness and denial of polytheism and apostasy, and there will be resurrection because one of the basic principles of the right is to fight against infidelity, polytheism and falsehood, and many verses in the Qur'an have been revealed in this regard. For this purpose, God has used an allegorical analogy in the Qur'an to associate this issue with human minds as much as possible. We have also included verses in this regard in this chapter of this treatise. Also, in the Qur'an, many verses have been mentioned about the condemnation of the disbelievers and the polytheists and what they worship, and he has given allegories, and even a complete surah called Al-Kafirun surah has been revealed and the Qur'an has given many allegories and similes for them. Although it has been expressed in discussions with various allegories, we have given an example of it here and followed by commentaries by commentators.از ابزارهای مهمی که می توان به وسیله آن، مفاهیم و مطالب را دقیق تر وسریع تر به أذهان مردم منتقل نمود، استفاده از ضرب المثل، تشبیه، تمثیل و غیره است. قرآن کریم در راستای بیان پیام های هدایتی در قالبی بلاغی و مفهومی، از ابزارهایی همچون استفاده از مثال و تشبیه تمثیلی بهره برده است. در قرآن مجید حدود 500 آیه وجود داردکه دارای تشبیه، تمثیل، کنایه، مجاز و تشبیه تمثیلی می باشد. این مقاله درصدد است با اتخاذ روش توصیفی- تحلیلی، پس از تبیین مفهوم تشبیه تمثیلی و کارکرد قرآنی آن، تشبیهات تمثیلی قرآن کریم در مقوله منافقین و نفاق را مورد بررسی و واکاوی قرار دهد. آنچه مسلم است از ابتدا خلقت حضرت آدم (ع) مبارزه و نبرد حق و باطل برای اثبات توحید و یکتاپرستی و نفی شرک و بتپرستی وجود داشته و تا قیامت نیز وجود خواهد داشت؛ زیرا یکی از مبانی و اصول اوّلیة حق مبارزه با کفر و شرک و باطل است و آیات زیادی در قرآن در همین رابطه نازل شده است. خداوند به همین منظور از تشبیه تمثیلی در قرآن برای تداعی هر چه بیشتر این موضوع به اذهان انسان ها استفاده نموده است. ما نیز در این مطالعه آیاتی در این باب آورده ایم و همچنین در قرآن آیات زیادی درباره مذمت کافران و مشرکان و آنچه می پرستند بیان شده است و تمثیلاتی آورده است و حتی سوره ای کامل به نام سوره کافرون نازل شده است و قرآن برای آن ها تمثیل و تشبیهات زیادی آورده است.http://kalam.saminatech.ir/fa/Article/Download/32331مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریپژوهشهای اعتقادی کلامی9899-173511420211121Reflections on the nature and necessity of practical wordsتأملاتی در چیستی و ضرورت کلام کاربردی161176faعبدالرحیم سلیمانی بهبهانیا2020125Practical terminology is a nascent and somewhat ambiguous term, with at least three conceivable meanings: 1. Focusing on the doctrinal issues needed by today's generation and eliminating issues that have expired; 2. Strategies for the effectiveness of religious knowledge in individual and social life, 3. Methods of normalization of beliefs. The first meaning is not fundamentally different from theology in the conventional sense, and the relationship between the two is general and absolute, but applied theology in the second and third meanings has a distinct identity from common theology, and consists of a set of rules that The principles of those rules are derived from various sciences such as ethics, education, sociology and psychology. The present article, in addition to explaining the three meanings and their necessity and position, deals with the relationship between each of them with common theology.کلام کاربردی اصطلاحی نوپیدا و تا حدودی مبهم است، و حداقل سه معنا قابل تصور است: 1. تمرکز بر مباحث اعتقادی مورد نیاز نسل امروز و حذف مباحثی که تاریخ مصرف آن منقضی شده؛ 2. راهکارهای تأثیربخشی معرفتهای دینی در حیات فردی و اجتماعی، 3. شیوههای هنجارسازی باورهای اعتقادی. معنای اول، تفاوت بنیادین با علم کلام به معنای متعارف و رایج ندارد، و نسبت میان آن دو، عموم و خصوی مطلق است، اما کلام کاربردی در معنای دوم و سوم، هویتی متمایز از کلام رایج دارد، و مشتمل بر مجموعه قواعدی است که مبانی آن قواعد، برگرفته از دانشهای مختلفی همچون همچون اخلاق، تربیت، جامعهشناسی و روانشناسی است. نوشته حاضر، علاوه بر تبیین معانی سهگانه و ضرورت و جایگاه آنها، به نسبت میان هر یک از آنها با علم کلام رایج پرداخته است.http://kalam.saminatech.ir/fa/Article/Download/32332مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریپژوهشهای اعتقادی کلامی9899-173511420211121The argument from particularization for God’s existence in Twelver Shīʿism kalāmبرهان امکان صفات (تخصیص) بر اثبات وجود خدا در کلام امامیّه177198faحمید عطائی نظریپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی2020126Among classical arguments for God’s existence in Islamic theology is The argument from particularization which is also called “the proof of possibility of attributes” and “proof of particularization”. The gist of the argument is that since all bodies share in corporeality yet differ in various attributes, there must be some cause for the particularization of the attributes of bodies. the cause must be an eternal agent who is not a body. Different versions of the argument presented by Twelver Shīʿī theologians in various schools caused important and considerable evolution in the history of the argument. Such evolution in Twelver Shīʿism kalām has not been the subject of researches so far. In the present paper, having discussed different versions of the argument in Twelver Shīʿism kalām from the 6th/12th to 11th/17th centuries, illustrated changes and the evolution of the argument in the period. It shows that there are four different versions of The argument from particularization for God’s existence in the Twelver Shīʿism kalām, which are rather distinct in the premises and conclusion. The argument from particularization has not been received much attention from Twelver Shīʿī theologians, probably due to some fundamental flaws in it, including its disability to prove God as a necessary existent (wājib al-wujūd).یکی از استدلالهایی که در کلام اسلامی برای اثبات وجود خدا ارائه شده است برهان موسوم به امکان صفات یا اعراض است که گاه آن را برهان تخصیص نیز نامیدهاند. چکیدۀ برهان مزبور آن است که اتّصاف اجسام به برخی صفات ویژه از میان تمام صفات ممکن، با توجّه به اصل علّیّت حتماً معلول وجود یک مُخَصِّص و مُرجِّح غیر جسمانی است که همان آفریدگار عالم و علّت تخصیص و ترجیح صفات اشیاء است. تاکنون پیشینه و تقریرها و تحوّلات این برهان در کلام امامیّه بررسی نشده است و از سرگذشت و تطوّرات تاریخی آن در کلام امامی آگاهی چندانی در دست نیست. با توجّه به ضرورت شناسایی و معرّفی استدلالهای متکلّمان بر اثبات وجود خدا، در مقالۀ حاضر با تتبّع تاریخی در متون کلامی امامیّه تقریرهای مختلف متکلّمان امامی از برهان امکان صفات بازشناسی و تشریح میشود و ضمن مقایسۀ آنها با یکدیگر تحوّلات این برهانِ کمترشناخته شده در کلام امامیّه تبیین میگردد. پژوهش حاضر نشان میدهد که از قرن ششم هجری تا دورۀ صفویّه دستکم چهار تقریر مختلف از برهان امکان صفات در متون مختلف کلامی ارائه شده است که از حیث تعداد و ترتیب مقدّمات و نتیجه تفاوتهای بارزی با یکدیگر دارند. تأکید متکلّمان متأخّر بر اثبات واجب الوجود و ناتوانی برهان امکان صفات از اثبات آن به تنهایی، موجب انضمام برهان امکان و وجوب به این برهان، و در نهایت، اقبال اندک متکلّمان امامی به این برهان گردید.http://kalam.saminatech.ir/fa/Article/Download/32333مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریپژوهشهای اعتقادی کلامی9899-173511420211121Critique of the components of jurisprudential managementنقد و بررسی مولفه های مدیریت فقهی199226faعلی فکور دانشگاه آزاد اسلامي، قمعلی شیرخانی دانشگاه آزاد اسلامی، قممحمد ترابیدانشگاه آزاد اسلامی، قم20201215Dr. Soroush is one of the theorists of the contemporary period who has raised several problems from the impossibility and contradiction of jurisprudential management to the pests of the operation of such management. He states that the main goal of religion is the Hereafter and accordingly does not consider religion to have a plan for the affairs of the world, especially the government and the general management of society. Of course, jurisprudence as a part of religion has social rules related to the world, but Dr. Soroush, stating that firstly the work of jurisprudence is only to express the ruling and not planning and management and secondly the rules of minority jurisprudence are limited to eliminating hostilities and worship. , Does not consider this part of religion, like the whole religion, to be useful for managing worldly affairs. On the other hand, he considers this worldliness to be one of the shortcomings of jurisprudence in the management of the religious community and does not necessarily consider the government and the jurisprudential community to be religious and moral. He has concluded from the worldliness, the purpose of the transcendence and minority of jurisprudence, the transcendence and continuity of jurisprudence, then they consider the permanent knowledge of jurisprudence due to being based on secret materials as another plague of jurisprudential rule in addition to the principle The fact that jurisprudence is based on secret materials also causes the inefficiency of jurisprudence in society. He also considers the central task of jurisprudence to be contrary to human rights and does not consider the task-oriented jurisprudential government to be democratic.
The present research, due to the necessity of answering such doubts and problems, explains and criticizes their opinions in a rational and philosophical way.
با پیروزی انقلاب اسلامی ایران و حاکمیت ولایت فقیه و ورود فقه جعفری به عرصه مدیریت کشور، رویکرد ها، تعاریف و جهت گیری های متنوعی درباره مدیریت فقهی ارائه شده است.
دکتر سروش یکی از منتقدین معروف این عرصه می باشد. یکی از نقدهای اساسی ایشان به مدیریت فقهی، تناقض و عدم امکان چنین مدیریتی است. ایشان با بیان اینکه کار فقه فقط بیان احکام رفع خصومت است نه برنامهریزی، تدبیر جامعه را به علم می سپارد و مدیریت فقهی را در تقابل با مدیریت علمی معرفی می کند.
تحقیق پیش رو قصد دارد با روش عقلی و فلسفی به تبیین و نقد نظر ایشان بپردازد و در کشف معنای عمیق و درست مدیریت فقهی و صیانت از آن در برابر شبهات قدم بر می دارد.
نتیجه به دست آمده از تحقیق بیانگر این است که بر خلاف پندار دکتر سروش، ادیان به طور اعم و اسلام به طور اخص از برنامه ریزی و مدیریت بیگانه نیستند بلکه شریعت الهی در بطن خود مدیریت لازم، برای اداره کشور را دارا است و قواعد کلی برای تطبیق بر جزییات در تمام اعصار را دربر دارد و مدیریت فقهی به معنی نفی مدیریت علمی نیست بلکه به معنی سنجش قواعد علوم با ارزشهای دینی و احکام الهی (فقه اکبر) میباشد زیرا فقه به معنای احکام فردی، فقه اصغر است و فقه به معنای اعم، فراتر از این و اعم از باورها، ارزش ها، مشروعیت و مناسک در تمام ابعاد فردی و اجتماعی است.
http://kalam.saminatech.ir/fa/Article/Download/32334مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریپژوهشهای اعتقادی کلامی9899-173511420211121Analysisi Abu Saeed Abolkhair and Abolghasem Ghoshiri's view on the components of mystical educationنقد و تحلیلدیدگاهابوسعید ابوالخیر و ابوالقاسمقشیری به مؤلفههای تربیت عرفانی227258faکیهان کهندل دانشگاه ازاد اسلامی واحد فساسمیرارستمیدانشگاه ازاد اسلامی واحد فساسید محسن ساجدی رادادبیات فصا 202144Abu Sa'id Abu al-Khair and Abu al-Qasim al-Qashiri are both elders of the sect who have spent many years of their lives refining and educating seekers. This research in a library method and descriptive-analytical method intends to evaluate the components of mystical education such as old age, remembrance, listening, sincerity, generosity and patience in the educational method of Abu Saeed Abu al-Khair and Abolghasem Qashiri based on the books of Asrar al-Tawhid and Risaleh. Arrange for conduct. The findings of the research show that from the point of view of these two mystics, the seeker should first have the limit of moral and educational quorum and then choose the aging path that is adorned with the attributes of piety, generosity and humility. Both mystics have accepted dhikr as one of the etiquettes of conduct and have considered its types and etiquettes; however, in Qushiri mystical rites, this seems more difficult. Abu Sa'id considers hearing to be one of the principles of his mystical education and it is the food of the soul; But Qashiri does not have a positive view of hearing. Abu Sa'id and Abu al-Qasim al-Qashiri consider sincerity and avoiding hypocrisy as conditions for conduct. Abu Sa'id considers sincerity as a secret and a joke of Altaf al-Haqq, and with a language mixed with humor, shows the nature of hypocrisy that destroys human originality and individual and social calamities. Qashiri also often expresses the importance of sincerity in the language of mystics or in the form of anecdotes indirectly. Abu Saeed and Abu al-Qasim Qashiri consider the forgiveness of the sheikh and the disciple important in mystical education; In particular, in most of the stories of Asrar al-Tawhid, there is talk of Abu Sa'id's forgiveness, and he should be called Sheikh Sakha, and Qashiri enumerates for forgiveness, types such as generosity in body, reward and wealth. Finally, Abu Sa'id and Abu al-Qasim al-Qashiri consider patience to be necessary in the face of the sheikh, the orders and prohibitions of the sheikh, and the misfortunes of the path of conduct, and teach patience to their followers and those around them through their behavior such as patience and gratitude for the death of a child.ابوسعید ابوالخیر و ابوالقاسم قشیری هر دو از پیران طریقت اند که سال های متمادی از عمر خویش را در تهذیب و تربیت سالکان صرف کرده اند. این پژوهش به شیوۀ کتابخانهای و به روش توصیفی ـ تحلیلی قصد دارد تا به ارزیابی مؤلفه های تربیت عرفانی ازجمله پیر، ذکر، سماع، اخلاص، سخاوت و شکیبایی در شیوۀ تربیتی ابوسعید ابوالخیر و قشیری با تکیهبر کتابهای اسرارالتوحید، رساله قشیریه و ترتیب السلوک بپردازد. یافته های پژوهش نشان می دهد که از نگاه این دو عارف، سالک باید ابتدا حدنصابهای اخلاقی و تربیتی را دارا باشد و سپس پیری راه دان را که مزین به صفات تقوی، سخاوت و تواضع بوده برگزیند. هر دو عارف، ذکر را بهعنوان یکی از آداب سلوک پذیرفته و انواع و آدابی برای آن قائل شدهاند؛ هرچند در آداب عرفانی قشیری، این موضوع دشوارتر به نظر میرسد. ابوسعید، سماع را یکی از اصول تربیت عرفانی خود و آن را غذای روح میداند؛ اما قشیری نگاه مثبتی به سماع ندارد. ابوسعید و قشیری، اخلاص و اجتناب از تزویر را از شرایط سلوک می دانند. همچنین سخاوت شیخ و مرید را در تربیت عرفانی مهم می شمارند؛ به ویژه اینکه در اغلب حکایت های اسرارالتوحید، صحبت از بخشش ابوسعید است و او را باید شیخ سخا نامید و قشیری نیز برای بخشش، انواعی ازجمله سخاوت در تن، در ثواب و مال برمی شمارد. درنهایت، ابوسعید و قشیری، شکیبایی در برابر امر نفس اماره، اوامر و نواهی شیخ و ناملایمات راه سلوک را ضروری می دانند و با رفتارشان همچون صبوری و شکرگزاری بر مرگ فرزند، شکیبایی را به مریدان و اطرافیانشان تعلیم می دهند. http://kalam.saminatech.ir/fa/Article/Download/32336مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریپژوهشهای اعتقادی کلامی9899-173511420211121Quantitative and qualitative analysis of the hadith Ghorb Nawafil from the perspective of Muslim mysticsتحلیل کمی و کیفی حدیث قرب نوافل از دیدگاه عارفان مسلمان259284faجلالیوسفی عنایتدانشگاه آزاد اسلامیعلی حسیناحتشامیگروه علوم قرآن و حدیث، واحد تویسرکان، دانشگاه آزاد اسلامی، تویسرکان، ایران. محمدرضافریدونیدانشگاه بوعلی سینا2021723Acquiring quantitative and qualitative information from hadiths helps to understand the hadith principles of Islamic scholars. Various Islamic sects have paid special attention to the hadiths of the infallibles. Mystics, among others, have dealt with this issue and in their works, referring to the hadiths of the Infallibles (AS), they have based their principles on this basis. They have their own principles in dealing with hadith. The difference of their basis with the scholars of hadith has caused mystics to be sometimes attributed to forgery and distortion of hadiths. It seems that the frequent analysis of the hadiths of the mystics with accurate scientific methods paves the way for understanding their principles and rules in the face of the hadiths. This research has examined the frequency of the hadith "Ghorb Nawafil" in 110 mystical sources. An attempt has been made to analyze the history of use and frequency of this hadith quantitatively and qualitatively using modern scientific methods. The findings of the research show that this hadith has been considered by mystics in different historical periods. This information can be helpful in examining the authenticity of the hadith document near Nawafil.کسب اطلاعات کمی و کیفی از احادیث کمک شایانی به فهم مبانی حدیثی دانشمندان اسلامی میکند. مسلکهای مختلف اسلامی اهتمام ویژه ای به احادیث معصومین نشان داده اند. از جمله اهل عرفان نیز به این مهم پرداخته اند و در آثار خود با اشاره به احادیث معصومین (ع) اصول خود را بر این پایه بنا نهاده اند. ایشان در پرداختن به حدیث، مبانی خاص خود را دارند. اختلاف مبنای ایشان با علمای حدیث موجب گردیده گاهی اهل عرفان به جعل و تحریف احادیث منسوب شوند. به نظر میرسد تجزیه و تحلیل فراوانی احادیث مورد اهتمام اهل عرفان با روشهای دقیق علمی راهگشای فهم مبانی و قواعد ایشان در مواجهه با احادیث باشد. این تحقیق به بررسی فراوانی حدیث «قرب نوافل» در 110 منبع عرفانی پرداخته است. تلاش شده است تاریخ بکارگیری و فراوانی این حدیث با بهره گیری از روشهای علمی و نوین مورد تحلیل کمی و کیفی قرار گیرد. یافتههای تحقیق نشان میدهد در مقاطع مختلف تاریخی این حدیث مورد توجه اهل عرفان بوده است. این اطلاعات میتواند در بررسی اعتبار سند حدیث قرب نوافل راهگشا باشد. http://kalam.saminatech.ir/fa/Article/Download/32335