مرگ برزخی از منظر قرآن کریم
محورهای موضوعی : کلام اسلامینادر مختاری افراکتی 1 , رضوانه نجفی سوادرودباری 2
1 - دانشگاه سیستان و بلوچستان
2 - دانشگاه سیستان و بلوچستان
کلید واژه:
چکیده مقاله :
نقش تربیتی اعتقاد به عالم پس از مرگ و فهم مسائل آن برای کسی پوشیده نیست؛ به همین جهت در تمام ادیان الهی بعد از توحید، مساله معاد مطرح است. یکی از مسائل مربوط به جهان پس از مرگ، عالم برزخ می باشد که با رسیدن اجل مقدر، انسانها وارد این عالم میشوند. و حیات جدیدی را به نام حیات برزخی تجربه می کنند. سوال اصلی این است که آیا اهل برزخ دو باره مرگ را تجربه میکنند؟ بر فرض اینکه مرگ در برزخ وجود دارد؛ آیا این مرگ برای همه موجودات؛ اعم از انسان، فرشته و جن مییاشد، یا گروهی از مرگ برزخی در امانند؟ بر خلاف نظر اکثر مفسرین که مرگ در برزخ و استثناء گروهی را از این مرگ قبول ندارند؛ این مقاله با تحلیل آیات قرآن و با استمداد از روایات در صدد اثبات این مطلب است که علاوه بر مرگ دنیوی که مربوط به موجودات عالم طبیعت میباشد، انسانها و موجودات مجرد مانند فرشتگان در برزخ می میرند و دو باره زنده شده، رهسپار قیامت می شوند؛ مگر گروهی از اولیاء که از مرگ برزخی در امانند و از سختیهای آن به دور میباشند.
We all clearly know the educational role of believing in the world after death and understanding its issues. Therefore, all divine religions discuss about resurrection after talking about monotheism. An issue related to the world after death is the intermediary world to which men enter after meeting their determined death and experience a new life called intermediary life. The main question is whether all people of intermediary world re-experience death. Supposing that there is kind of death in intermediary world, do all creatures including men, angels and jinn experience it, or is a group immune from it? Contrary to most interpreters who deny death in intermediary world and exception of a group from such a death, the present paper analyzes the related Quranic verses, uses relevant hadiths, and tries to prove that in addition to this worldly death which is related to all creatures in the natural world, men and immaterial creatures such as angels experience death in the intermediary world, resurrect and depart toward the Resurrection, except a group of saints who are immune from the death in the intermediary world and its hardships.