تطبیق معنویت سرخپوستی و عرفان اسلامی ( با تأکید بر احوال از نظر ابونصر سرّاج و کاستاندا)
محورهای موضوعی : عرفان و معنویت دینیزهرا پریدختان 1 , محمد قادری مقدم 2 * , محمد علی شریفیان 3
1 - ا
2 - دانشگاه شیروان
3 - دانشگاه شیروان
کلید واژه: یت سرخپوستی, عرفان اسلامی, احوال, ابونصرسرّاج, کاستاندا.,
چکیده مقاله :
عرفان، راه و روش کسب معرفت، بصیرت و سفری درونی از خود به خدا رسیدن است. عرفان اسلامی بر اساس تجربیات عارفانی چون: ابوسعید ابوالخیر، ابونصر سرّاج، مولوی و دیگر عرفا شکل گرفتهاست و معنویت سرخپوستی در بین سرخپوستان مکزیک، بر اساس تجربیات کارلوس کاستاندا، به جوامع معرفی شده است. این مقاله با هدف تطبیق احوال سالک در معنویت سرخپوستی با احوال سالک در عرفان اسلامی بر اساس احوالی که ابونصرسرّاج در کتاب« اللّمع» آورده است به روش توصیفی_ تحلیلی مورد مطالعۀ کتابخانهای قرار گرفته است. نتیجۀ تحقیق نشان میدهد، سالک سرخپوستی احوالاتی از قبیل: مراقبه، قرب، محبت، خوف، رجا، وجد، انس، طمأنینه، مشاهده و یقین، مراتب دهگانۀ احوال که در« الّلمع» آمده است، را تجربه میکند با این تفاوت که به دلیل نوظهور بودن این معنویت تقسیم بندی کلیشهای« احوال» صورت نگرفته است.
Mysticism is the way to gain knowledge, insight and an inner journey to reach God. Islamic mysticism is based on the experiences of mystics such as Abu Sa'id Abu al-Khair, Abu Nasr Saraj, Rumi, and other mystics, and Indian spirituality has been introduced to societies among Mexican Indians based on the experiences of Carlos Casta .eda. This article has been studied in a descriptive-analytical library with the aim of comparing the condition of the seeker in Indian spirituality with the condition of the seeker in Islamic mysticism based on the condition mentioned by Abu Nasr Saraj in the book "Al-Lama". The result of the research shows that the Indian seeker experiences conditions such as: meditation, closeness, love, fear, hope, ecstasy, love, reassurance, observation and certainty, the tens of levels of conditions mentioned in "Al-Lama", with the difference that The reason for the emergence of this spirituality is not the division of the stereotypes of "state".
قرآن کریم
اسدپور، رضا.( 1386). «عرفان سرخپوستی کارلوس کاستاندا» ، اطلاعات حکمت و معرفت. سال دوم، ش 2. صص62-55.
جرجانی،سیدشریف علی بن محمد.( 1306ق ). التعریفات، مصر: مطبعه الخیریه، (افست: ایران: انتشارات ناصرخسرو)، الطبعه الاولی.
حسنزاده، مهدی.( 1392). «واکاوی عناصر ادیان ابتدایی در عرفان سرخپوستی دونخوان»، دو فصلنامۀ علمی-پژوهشی پژوهشنامۀ ادیان. سال هفتم.ش 14،صص28-44.
روزبهان بقلی شیرازی، ابومحمد.( 1382). شرح شطحیات، مقدمه و تصحیح هنری کوربن، ترجمه مقدمه: محمدعلی امیرمعزی، چاپ چهارم، تهران: طهوری.
زاهدی ، تورج.( 1368). «عرفان سرخپوستی»، فصلنامه میان رشتهای. کیهان فرهنگی.ش66،صص26-29.
سرّاج طوسی، ابونصر.( 1382). اللّمع فی التصوف.تصحیح رینولد آلن نیکلسون.ترجمۀ مهدی محبتی.چاپ هفتم، تهران: انتشارات اساطیر..
سرّاج طوسی، ابونصر.( 1388). اللمع فی التصوف، تصحیح و مقدمۀ رینولد نیکلسون، ترجمۀ مهدی محبتی، چاپ دوم، تهران: اساطیر.
سرّاج طوسی، ابونصر.( 1997م ). اللمع فی التصوف، تصحیح و مقدمۀ رینولد نیکلسون، ترجمۀ مهدی محبتی، چاپ اول، بیروت: دارالکتبالعلمیه.
سرّاج، ابونصر عبدالله بن علی.( 2001م ). اللمع فی تاریخ التصوف الاسلامی، تصحیح کامل مصطفی الهداوی، بیروت: دارالکتب العلمیه، الطبعه الاولی.
سهروردی،شهاب الدین.( 1374). عوارف المعارف، چاپ دوم، تهران: شرکت علمی و فرهنگی.
شقیق بلخی، ابوعبدالله.( 1366). رساله آداب العبادات، تصحیح پل نویا، ترجمه نصرالله، پورجوادی، مجله معارف، دوره چهارم،ش1،صص106-120.
قشیری، ابوالقاسم عبدالکریم بن هوازی .( 1385). رساله قشیریه. مترجم: ابوعلی حسن بن علی احمد عثمانی. چاپ نهم. تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
کاستاندا،کارلوس.( 1377). دونخوان از زبان دونخوان، ( جلد اول)، مهندس علیرضا دولتآبادی، چاپ اول، تهران: بدیهه.
کاستاندا،کارلوس.( 1368). آتشی از درون، ادیب صالحی. چاپ چهارم. انتشارات شباویز.
کاشانی، عزالدین محمود.( 1367). مصباح الهدایه، به تصحیح همایی، چاپ سوم، تهران: انتشارات هما.
کیانی، محمد حسین.( 1387). سیرو سلوک در تعالیم کارلوس کاستاندا، اخلاق، پاییز و زمستان، ش 13 و 14 از ص 278 تا 314.
میرباقری فرد، علی اصغر.( 1391). «عرفان عملی و نظری یا سنت اول و دوم عرفانی»؛ پژوهشهای ادب عرفانی(گوهر گویا)، سال ششم، ش دوم، پیاپی 22، صص77-65.
هجویری، علی بن عثمان.( 1383). کشف المحجوب ، تصحیح محمود عابدی، چاپ اول، تهران: سروش.