بررسی انتقادی الهیات فیزیکالیستی سلفی در مساله صفات خبری
محمد باقر پورامینی
1
(
عضو هیئت علمی گروه کلام اسلامی و الهیات جدید پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
)
کلید واژه:
چکیده مقاله :
فهم سلفیان در مساله صفات خبری بشدت بر معرفت حسی استوار است و این نکته متاثر از روش معرفت شناختی آنان همچون ظاهرگرایی ، عدم توجه به تاویل و نفی ادراک عقل در کلیات است که بدون درنظرگرفتن آسیب های موجود در شناخت حسی ، زمینه تفسیر انحرافی در آموزه های الهیاتی و بخصوص فهم صفات الهی را فراهم ساخته است ؛ جسمانیت و باور به رویت حسی خداوند پبامد خطای در فهم صفات خبری است . این نگره سلفیان برخاسته از یک پایگاه معرفت شناختی حس گرایانه است که ایشان را همسو با فیزیکال ها قرار می دهد؛ در نگاه فیزیکالیسم به عنوان یک جریان طبیعت گرا همه چیز و نه فقط ماده قابل تقلیل به خواص فیزیکی است و هر گونه دانستنی را میتوان به شکل اظهاراتی درباره اشیاء فیزیکی بیان کرد . ابن تیمیه به عنوان معمار تفکر سلفی ، حس را تنها راه شناخت واقع خارجی میدانست بدین معنی که هر چه غیر محسوس و قابل تخیل نباشد معدوم است. این مقاله کوشیده است تا به این پرسش پاسخ دهد که آیا فهم سلفیان از صفات خبری نوعی از الهیات فیزیکالیستی نیست ؟ در این جستار تلاش می شود تا با تامل در ماهیت الهیات فیزیکالیستی ، فهم سلفیان و بخصوص ابن تیمیه از صفات خبری بررسی شده و تقلیل آن به امور مادی و برگرداندن آن به پدیده های محسوس را یک تبیین فیزیکالیستی دانسته و آن را مورد نقد قرار دهد ارايه دهد.
چکیده انگلیسی :
The understanding of the Salafists in the issue of God's attributes is strongly based on sensory knowledge, and this point is affected by their epistemological method, such as appearanceism, lack of attention to interpretation, and negation of the perception of reason in general, which without taking into account the damages in sensory cognition, is the context for deviant interpretation in the doctrine. It has provided theological knowledge and especially the understanding of divine attributes; Physicality and belief in God's sensory vision is the result of a mistake in understanding God's attributes. This view of the Salafists originates from a sensuous epistemological base that aligns them with physicalists; In the view of physicalism as a naturalistic stream, everything and not only matter can be reduced to physical properties, and any knowledge can be expressed in the form of statements about physical objects. . As the architect of Salafi thought, Ibn Taymiyyah considered sense as the only way to know external reality, which means that whatever is not imperceptible is non-existent. This article has tried to answer the question whether Salafists' understanding of news attributes is not a type of physicalist theology. In this article, an attempt is made to reflect on the nature of physicalist theology, the understanding of the Salafis, and especially Ibn Taymiyyah, on divine attributes, and its reduction to material affairs and returning it to tangible phenomena, is considered a physicalist explanation and criticizes it. to present