تعارض گرایش به کفر و آتئیسم با فطرت بشری
محورهای موضوعی : کلام اسلامیفاطمه علی پور 1 , سیده طاهره آقامیری 2
1 - دانشگاه پیام نور
2 - ٔدانشگاه آزاد اسلامی
کلید واژه: کفر , آتئیسم , یقین , فطرت , شهود , برهان. ,
چکیده مقاله :
در این پژوهش با بررسی علت گرایش به کفر و آتئیسم در جهان معاصر و مقایسه تطبیقی بین آنها ، موضوع فطرت خداپرستی و خداجو یی در انسانها مورد بررسی قرار می گیرد برای پاسخ به این پرسش که چرا در جهان معاصر با وجود گسترش علم و فن آوری ، شاهد اقبال به «آتئیسم» و افزایش شمار «خداناباوران» هستیم و راهکار برون رفت از آن چیست ؟ بررسی آیات قرآن کریم و روایات معصومین(ع) نشان میدهد که خداوند یک حقیقت و واقعیت خارجی است، نه آنچه که ساخته وهم و پندار ما است و نه آنچه که به حس ادراک شود و فطرت همان پرسش از توحید است. لذا انسان برای یافتن حقیت و گذر از کفر و آتئیسم باید از ادراک حسی فراتر رفته و با تأمل در حقیقت خود به علم حضوری و شهودی خدا را دریابد و با برهان حصولی بر وجود خداوند استدلال عقلی نماید.
In this study, by examining the cause of tendency towards disbelief and atheism in contemporary world and comparative comparison between them, the subject of the nature of Godliness and Godhead in humans is examined to answer the question of why in the contemporary world, despite the spread of science and technology , Is it an achievement for atheism and an increase in the number of "theologians", and what is the solution out of it? The study of the verses of the Holy Qur'an and the traditions of the infallibles (a) shows that God is a fact and an outsider, not that which is made up of us and not what is perceived and the essence is the question of monotheism. Therefore, human beings must go beyond sensory perception to find the truth and pass away from blasphemy and atheism, and by contemplating in truth, to know God in the presence and intuition of science, and to rational reasoning with the proof of the existence of God.
ابراهيمي ديناني ، غلامحسين ؛(1391)،سخن ابن سينا و بيان بهمنيار،تهران: موسسه پژوهشي حكمت و فلسفه ايران.
ابن سینا ، ابوعلی حسین ؛(1375)، الاشارات و التنبيهات، قم :نشر البلاغه.
صدوق،ابوجعفر محمد بن علی بن حسین بن بابویه قمی؛(1391ق.)
جعفری ، محمد تقی؛(1378) ، فلسفه دین، تدوین: عبدالله نصری،چ2، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
.جوادی آملی ،عبدالله؛(1312) ، تفسیر موضوعی قرآن کریم ( فطرت در قرآن)، قم : مرکز نشر اسراء
.جوادی آملی ،عبدالله؛(1378) ، تبیین براهین اثبات خدا ، تنظیم و ویرایش: حمید رضا پارسانیا، قم : مرکز نشر اسراء.
جوهری ، اسماعیل بن حماد (1404)،الصحاح ، عطار، احمد عبدالغفور، جلد 1 ، بیروت:لبنان ، دار العلم للملایین.
سید مرتضی، علی بن حسین،(1369 )،الذخیره فی علم الکلام ، قم،: جامعه مدرسین، موسسه النشر الاسلامی.
سبحانی، جعفر،( 1385) ، الایمان والکفر فی الکتاب و السنه ، قم ، موسسه امام صادق(ع) .
-فخرالدین الرازی ، محمد بن عمر؛ (1411ق.) ، چاپ2 ، قم:انتشارات بیدار.
ریچارد داوکینز ، کلینتون؛ (2007) ، پندار خدا، ترجمه ا. فرزام ،اینترنت: ناشر فارسی.
کلینی، محمد بن یعقوب ؛ (1387) ، الکافی ، ج2 ، تهران: جهان آرا.
ملاصدرا،صدرالمتألهین محمد بن ابراهیم صدر الدین شیرازی،(1379ق.)، تهران: شرکه دارالمعارف الاسلامیه .
-هیک، جان ؛(1376)، فلسفه دین، ترجمه بهزاد سالکی ، تهران: انتشارات بین المللی الهدی.
-سایت تبیان، پاسخ آیتاللهسبحانی به استفان هاوکینگ
-Baggini,Julian,(2003), Atheism: A Very Short Introduction. Oxford: Oxford University Press. ISBN 0-19-280424-3.
-Dawkins, Richard (2006). The God Delusion. Bantam Press. ISBN 0-593-05548-9.
-Martin, Michael, ed. (2006). The Cambridge Companion to Atheism. Cambridge: Cambridge University Press. ISBN 0-521-84270-0. OL 22379448M. Retrieved 2011-04-09.
-http://www.guardian.co.uk/science/2011/may/15/stephen-hawking-interview-there-is-no-heaven
-http://science.howstuffworks.com/dictionary/famous-scientists/physicists/10-cool-things-stephen-hawking.htm#page=0
-http://www.cam.ac.uk/research/news/step-inside-the-mind-of-the-young-stephen-hawking-as-his-phd-thesis-goes-online-for-first-time
http://schema.lib.cam.ac.uk/PR-PHD-05437_CUDL2017-reduced.pdf-
http://www.hawking.org.uk/text/info/pub.html
http://www.khabaronline.ir/detail/155252/culture/religion .