بررسی آراء هویّتساز و تربیتی ناصرخسرو و مقارنۀ آن با آراء هجویری
محورهای موضوعی : کلام اسلامیحبیب اله گرگیچ 1 , حبیب جدیدالاسلامی قلعه نو 2 *
1 - دانشگاه ازاد اسلامی واحد زاهدان
2 - زاهدان
کلید واژه: ناصرخسرو, قشیری, هجویری, آرای تربیتی. ,
چکیده مقاله :
ناصرخسرو و علی جلّابی هجویری از نخبگان اجتماعی- دینی ایران هستند که هر دو در حوزه های مختلفی بر جامعۀ زمان خود و اعصار پس از خود تأثیر گذاشته اند. ناصرخسرو با اشعار خود داد آزادگی و حق گویی می داد و هجویری نیز با یادآوری جوانمردی ها و اخلاق نیک گذشتگان، به هم عصران و آیندگان درس اخلاق می دهد. هر دو شاعر و نویسنده در پی تربیت مردم هستند، هر کدام شیوۀ خاصّ خود را دارد و آراء هر کدام دارای ارزش منحصر به فرد است. در این مقاله سعی شده است آرای تربیتی این دو نخبۀ اجتماعی- دینی بررسی و تبیین شود و پژوهش حاضر با بهره مندی از روش کیفی که مبتنی بر گردآوری اطّلاعات از منابع کتابخانه ای است، با هدف پاسخ گویی به اصلی ترین سؤال پژوهش، مبنی بر این که در راستای فرایند الگوسازی از نخبگان، چه ویژگی ها و خصوصیّات برجسته ای، مبیّن اخلاق نخبگی در متون اسلامی– ایرانی (در آثار ناصرخسرو و علی جلّابی هجویری)، است، به انجام رسیده است.
Nasser Khosrow and Ali Jabbani are a hajjiri of the social-religious elites of Iran, both of which have influenced society in their time and after the ages. Nasir Khosrow gave his poems freedom and truth, and hijaury also commemorates the ethics of good deities and ethics, as well as eternal ethics. Both poets and writers seek to educate people, each of which has its own way, and each vote has unique value. In this article, we tried to study the educational ideas of these two social-religious elites, and the present study utilizes a qualitative method based on information gathering from library resources with the aim of answering the main question The research has shown that the features and characteristics of the elite in the process of modeling of the elite are indicative of the elitism of ethics in Islamic-Iranian texts (in the works of Naser Khosrow and Ali Jabbani Hojaviri).