خلقت انسان از دیدگاه امام محمد غزالی و امام خمینی (ره)
محورهای موضوعی : کلام اسلامیمحمود ضعیفی 1 , خسرو ظفر نوایی 2 * , سید عبدالحسین طریقی 3
1 - دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران
2 - استادیار گروه ادیان وعرفان اسلامی، ، واحد تهران مرکزی ،دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران ، ایران
3 - دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران
کلید واژه: خلقت انسان, امام محمد غزالی, امام خمینی (ره).,
چکیده مقاله :
خلقت انسان یکی از ضروریترین حقایق عرفان اسلامی است که از جهات علمی و نظری، اخلاقی و تربیتی بسیار مهم میباشد. لذا شناخت و بررسی زوایای مختلف خلقت انسان جایگاه ویژهای دارد. هرچند پیشازاین پژوهشهای فراواني در مورد دیدگاههای مختلف امام خمینی (ره) و امام محمد غزالي انجامشده اما دیدگاههای ایشان در مورد هستي و انسانشناسی كمتر مورد مداقه قرارگرفته است فلذا در اين مطالعه سعي بر اين است تا خلقت انسان از دیدگاه امام محمد غزالی و امام خمینی (ره) بهطور کامل مورد بررسی و تجزیه تحلیل قرار بگیرد. بررسی تحلیلی از مقایسه و تبیین آرا ء و افکار و نظریات حضرت امام خمینی (ره) و امام محمد غزالی در مورد خلقت انسان و اسرار عرفانی این آفرینش بیهمتای الهی با استناد به نظرات دو عارف وارسته. این پژوهش کتابخانهای و بنیادی میباشد. در این رساله تحقیق کتابخانهای بر مبنای توصیف و تحلیل است. استفاده از منابع مختلف مانند کتابها، مقالهها و متون عرفانی معتبر مورداستفاده قرار میگیرد. نتایج تحقیق نشان داد که دو متفکر مشابهت های بسیاری در خصوص خلقت انسان در آثار خود دارند و تفاوت بین آنها تنها در خصوص بسط و گسترش برخی مباحث مربوط به خلقت انسان است.
Human creation is one of the most essential facts of Islamic mysticism, which is very important from scientific, theoretical, moral and educational points of view. Therefore, knowing and examining different angles of human creation has a special place. Although many researches have been done on the different views of Imam Khomeini (RA) and Imam Mohammad Ghazali, but their views on existence and anthropology have been less studied, so in this study, an attempt is made to understand the creation of man from the perspective of Imam Mohammad Ghazali and Imam Khomeini. (RA) to be fully investigated and analyzed. Analytical investigation of the comparison and explanation of the opinions and thoughts of Imam Khomeini (RA) and Imam Muhammad Ghazali about the creation of man and the mystical secrets of this unique divine creation, citing the opinions of two pious mystics. This is a library and basic research. In this thesis, library research is based on description and analysis. The use of various sources such as books, articles and authentic mystical texts is used. The results of the research showed that two thinkers have many similarities regarding the creation of man in their works and the difference between them is only in the expansion of some topics related to the creation of man.
خمینی، روح الله. (1376). شرح چهل حدیث. تهران: موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی.
خمینی، سید روح الله. (1378). صحیفه امام. تهران: موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره)، چاپ اول
خمینی، سید روح الله. (1387). صحیفه امام، جلد 4. تهران: موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی.
غزالی، محمد. (1382). تهافت الفلاسفه؛ تحقیق سلیمان دنیا. تهران: شمس تبریزی.
غزلی، محمد. (بی تا). المستصفی من علم الأصول.، جلد 1. بیروت: دارلأرقم بن ابی الأرقم.
نوع مقاله: پژوهشی
صفحات 84 ـ 73
خلقت انسان از دیدگاه امام محمد غزالی و امام خمینی (ره)
محمود ضعیفی 1
خسرو ظفر نوایی 2
سید عبدالحسین طریقی 3
چکیده
خلقت انسان یکی از ضروریترین حقایق عرفان اسلامی است که از جهات علمی و نظری، اخلاقی و تربیتی بسیار مهم میباشد. لذا شناخت و بررسی زوایای مختلف خلقت انسان جایگاه ویژهای دارد. هرچند پیشازاین پژوهشهای فراواني در مورد دیدگاههای مختلف امام خمینی (ره) و امام محمد غزالي انجامشده اما دیدگاههای ایشان در مورد هستي و انسانشناسی كمتر مورد مداقه قرارگرفته است فلذا در اين مطالعه سعي بر اين است تا خلقت انسان از دیدگاه امام محمد غزالی و امام خمینی (ره) بهطور کامل مورد بررسی و تجزیه تحلیل قرار بگیرد. بررسی تحلیلی از مقایسه و تبیین آرا ء و افکار و نظریات حضرت امام خمینی (ره) و امام محمد غزالی در مورد خلقت انسان و اسرار عرفانی این آفرینش بیهمتای الهی با استناد به نظرات دو عارف وارسته. این پژوهش کتابخانهای و بنیادی میباشد. در این رساله تحقیق کتابخانهای بر مبنای توصیف و تحلیل است. استفاده از منابع مختلف مانند کتابها، مقالهها و متون عرفانی معتبر مورداستفاده قرار میگیرد. نتایج تحقیق نشان داد که دو متفکر مشابهت های بسیاری در خصوص خلقت انسان در آثار خود دارند و تفاوت بین آنها تنها در خصوص بسط و گسترش برخی مباحث مربوط به خلقت انسان است.
واژگان کلیدی
[1] 2. دانشجوی دکتری ، گروه ادیان وعرفان اسلامی ، واحد تهران مرکزی ،دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران ، ایران.
Email: mahmood.za.1401@gmail.com
[2] 2. استادیار گروه ادیان وعرفان اسلامی، واحد تهران مرکزی ،دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران ، ایران. (نویسنده مسئول)
Email: Mahdinavaei2@gmail.com
[3] 2. استادیار گروه ادیان وعرفان اسلامی ، واحد تهران مرکزی ،دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران ، ایران.
Email: tarighi@yahoo.com
تاریخ دریافت: 20/9/1401 پذیرش نهایی: 15/12/1401