كمال دين اسلام از منظرعقل و قرآن
محورهای موضوعی : کلام اسلامی
1 - گروه معارف، دانشکده علوم انسانی، واحد ساوه، دانشگاه آزاد اسلامی، ساوه، ایران
کلید واژه: دين, كمال اسلام, دين كامل, شريعت.,
چکیده مقاله :
نياز بشر به دين در دنياي امروز و روي آوردی به معنويت پيشآمد مهمي است كه انسان آزاد انديش و تشنه معرفت را به جستجو و كنجكاوي هر چه بيشتر براي دستيابي به دين حق واميدارد. آن چه در اين ميان اهميت دارد شناختن دين كامل از ميان ادياني است كه پيروان هريك از آنها نداي حق بودن دين خود را سر داده و آن را به عنوان كاملترين شرايع و اديان معرفي ميكنند. در اين مقاله سعي شده كامل بودن دين اسلام نسبت به ساير اديان از دو رهيافت مختلف عقلي و نقلي مورد بررسي قرار گيرد در رهيافت نخست با استناد به دلايل عقلي محض كه همان نگاه برون ديني يا به ديكر سخن نگاه فلسفي به دين است، كامل بودن دين اسلام نسبت به ساير اديان اثبات گردد و در رهيافت دوم با بررسي تفصيلي آيات قراني و بررسي اجمالي روايات اسلامي به اثبات اين مطلب برداخته شود. در پايان با اثبات كمال دين اسلام نسبت به ساير اديان تنها يك دين به عنوان دين حق باقي ميماند و طومار ديدگاه پلوراليزم ديني بر چيده ميشود و پيروي از دين اسلام بر همه انسانهايي كه تشنه معرفت بوده و در جستجوي دين حقاند به حكم عقل و نقل واجب ميگردد. هم چنين با اثبات كامل بودن دين اسلام، كمال اسلام حدوسط برهان خاتميت قرار گرفته و خاتميت دين اسلام در پرتو آن اثبات ميشود.
Man's need for religion in today's world and turning to spirituality is an important development that a free-thinking and knowledge-hungry person has the right to seek and be more curious to attain religion. What is important in this is to know the complete religion from among the religions that the followers of each of them call out the rightness of their religion and introduce it as the most complete laws and religions. In this article, the completeness of Islam compared to other religions has been investigated from two different approaches, rational and narrative. In the first approach, the completeness of Islam compared to other religions should be proven by referring to purely rational reasons, which is the same as an extra-religious view or in other words, a philosophical view of religion. And in the second approach, this content should be proved by a detailed study of the Quranic verses and a brief study of the Islamic narrations. In the end, with the proof of the perfection of Islam compared to other religions, only one religion remains as the true religion And the scroll of the religious pluralism point of view is picked up And following the religion of Islam is obligatory for all people who are thirsty for knowledge and are searching for the true religion according to the ruling of reason and tradition. Also, by proving the completeness of the religion of Islam, the perfection of Islam is placed in the middle of the proof of finality, and the finality of Islam is proved in its light.
قرآن كريم
ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه، چاپ اول، قم، انتشارات کتابخانه عمومی آیة الله مرعشی نجفی، 1337ق
ابن منظور، لسان العرب، قم، نشر أدب الحوزه، 1405ق
احمد بن حنبل، مسند احمد،بیروت، دارصادر، بی تا
تفتازانى، سعد الدين، شرح المقاصد، مقدمه و تحقيق و تعليق از دكتر عبد الرحمن عميره، چاپ اول، افست قم، الشريف الرضي، 1409 ق
ترمذی، عیسی بن سورة، سنن ترمذی، تحقیق: عبدالوهاب عبداللطیف، بیروت، دارالفکر، 1403ق – 1983 م
رازى، ابوحاتم، اعلام النبوة، تقديم وتحقيق و تعليق از صلاح صاوي و غلامرضا اعواني، تهران، موسسه حكمت و فلسفه، چاپ دوم، 1381 ش
حسينى تهرانى، محمد حسين، امام شناسى، مشهد، انتشارات علامه طباطبايى، چاپ سوم، 1426 ق
جوادي آملي، عبدالله، شريعت در آينه معرفت،
راغب اصفهاني، مفردات غريب القرآن، دفتر نشر الكتاب، چاپ دوم، 1404ق
سبحانى، جعفر، الملل و النحل، قم، موسسة النشر الاسلامى- موسسة الامام الصادق ع، (نوبت چاپ: گوناگون)، (سال چاپ: گوناگون)
طباطبايى، سيد محمد حسين، الميزان فى تفسير القرآن، چاپ پنجم، قم، دفتر انتشارات اسلامى جامعهى مدرسين حوزه علميه قم، 1417 ق
طريحي، مجمع البحرين، تحقيق: سيد احمد حسيني، مكتب النشر الثقافة الإسلامية، چاپ دوم، 1408ق
عبده ، محمد، رسالة التوحيد، چاپ اول، بی جا، مكتبة الاسرة، 2005 م
كلينى، محمد بن يعقوب، ، الكافي، تهران، دار الكتب الإسلامية، ، 1365 ش
مطهری، مرتضی، مجموعه آثار، چاپ اول، تهران، انتشارات صدرا، 1378ش
التحقیق فی کلمات القرآن، مصطفوی.
نوع مقاله: پژوهشی
صفحات 313 - 293
كمال دين اسلام از منظرعقل و قرآن
سید حسین تقوی 1
|
نياز بشر به دين در دنياي امروز و روي آوردی به معنويت پيشآمد مهمي است كه انسان آزاد انديش و تشنه معرفت را به جستجو و كنجكاوي هر چه بيشتر براي دستيابي به دين حق واميدارد. آن چه در اين ميان اهميت دارد شناختن دين كامل از ميان ادياني است كه پيروان هريك از آنها نداي حق بودن دين خود را سر داده و آن را به عنوان كاملترين شرايع و اديان معرفي ميكنند. در اين مقاله سعي شده كامل بودن دين اسلام نسبت به ساير اديان از دو رهيافت مختلف عقلي و نقلي مورد بررسي قرار گيرد در رهيافت نخست با استناد به دلايل عقلي محض كه همان نگاه برون ديني يا به ديكر سخن نگاه فلسفي به دين است، كامل بودن دين اسلام نسبت به ساير اديان اثبات گردد و در رهيافت دوم با بررسي تفصيلي آيات قراني و بررسي اجمالي روايات اسلامي به اثبات اين مطلب برداخته شود. در پايان با اثبات كمال دين اسلام نسبت به ساير اديان تنها يك دين به عنوان دين حق باقي ميماند و طومار ديدگاه پلوراليزم ديني بر چيده ميشود و پيروي از دين اسلام بر همه انسانهايي كه تشنه معرفت بوده و در جستجوي دين حقاند به حكم عقل و نقل واجب ميگردد. هم چنين با اثبات كامل بودن دين اسلام، كمال اسلام حدوسط برهان خاتميت قرار گرفته و خاتميت دين اسلام در پرتو آن اثبات ميشود.
واژگان کلیدی
دين، كمال اسلام، دين كامل، شريعت.
[1] . گروه معارف، دانشکده علوم انسانی، واحد ساوه، دانشگاه آزاد اسلامی، ساوه، ایران.
Email: z.taghavi73@gmail.com
تاریخ دریافت: 11/8/1403 پذیرش نهایی: 11/11/1403