بررسی زکات و نماز در آیه ولایت از منظر تقدم در تفسیر ابن کثیر
محورهای موضوعی : کلام اسلامیصدرالله جمشیدی 1 , محمد مهدی رضوانی حقیقی شیراز 2 * , محسن زارعي 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه الهیات و معارف اسلامی، گرایش قرآن و حدیث، واحد کازرون،دانشگاه آزاد اسلامی، کازرون، ایران
2 - استادیار، گروه زبان و ادبیات عرب، واحد شیراز،دانشگاه آزاد اسلامی،شیراز،ایران
3 - استادیار، گروه الهیات و معارف اسلامی ، واحد کازرون،دانشگاه آزاد اسلامی،کازرون،ایران
کلید واژه: حضور قلب, امام علی (ع), انگشتر,
چکیده مقاله :
در احکام دین اسلام زکات از جمله واجبات بشمار می رود که در 32 آیه و بسیاری از روایات معصومان(ع) از آن سخن به میان آمده است. صلاة نیز به عنوان یکی از واجبات و ارکان مهم دین اسلام می باشد که در فارسی با کلمه نماز شناخته می شود. اهمیت نماز در اسلام به موجب برقراری ارتباط قلبی با خداوند که از آن به عنوان حضور قلب یاد می شود مورد توجه می باشد. لازم به ذکر است در27 آیه از 32 آیه فوق الذکر کلمه زکات در کنار صلاة آورده شده است که تاکیدی بر ارتباط میان زکات و نماز میباشد. در این مقاله تلاش داریم با بررسی آیه ولایت در تفسیر ابن کثیر که اشاره ای به مسئله زکات در رکوع امام علی (ع) دارد. به شبهه ایجاد شده در زمینه حضور قلب در نماز و ارتباط آن با زکات از این جنبه که به جا آوردن عمل زکات حین نماز ناقض حضور قلب می باشد یا خیر پاسخ دهیم.
Zakat (alms) is one of the wājib (mandatory) duties in Islam, which is referred to in 32 Quranic verses and many narrations of the Infallibles (PBUT). Salat (Prayer) is one of the mandatory duties and five pillars in the Islamic faith, which is also known as namāz in the Persian language. The importance of prayer in Islam is due to establishing a heartfelt relationship with God, which is known as the act of heart. It should be noted that in 27 verses of the mentioned 32 Quranic verses, the term Zakat (alms) is used with prayer, indicating the affinity between Zakat (alms) and prayer. This study investigated the Verse of Wilayah in Tafsir ibn Kathir, which alludes to the giving of Zakat (alms) to the poor by Imam Ali (PBUH) while he was in rukuʿ (bowing) during his prayer. The purpose was to resolve the doubts regarding the act of heart in the prayer and its relationship with Zakat (alms) and elucidate if alms-giving during the prayer is against the act of heart or not.
قرآن کریم
نهج البلاغه
مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، بیروت: دار إحیاء التراث العربی، چاپ 2، ۱۴۰۳ق.
کلینی، محمد بن یعقوب؛ فروع کافی، قم: قدس، 1394.
قرائتی، محسن؛ تفسیر نور، قم: مؤسسه در راه حق، چ1، 1374.
مکارم شیرازی، ناصر، با همکاری جمعی از نویسندگان، تفسیر نمونه، تهران: دارالکتب الاسلامیة، چ32، ۱۳۷۴.
ابن شهر آشوب مازندرانی، محمد بن علی، مناقب آل ابی طالب، نجف، المکتبة الحیدریة، ۱۳۷۶ق.
نوریطبرسی، میرزاحسین؛ مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، قم: مؤسّسه آلُ البَیْت لإحیاءِ التُّراث، چ1، 1369.
جاپلقی بروجردی، علیاصغر بن محمد شفیع (1410 ق)، «طرائف المقال»،/ قم، مکتبة آیتالله المرعشي النجفي(ره)
طباطبايي بروجردي، سيد حسين، (1340 ق)، «جامع الاحاديث الشيعة»، / ، قم، مطبعه المساحه.
ابنکثیر، اسماعیل بن عمر (1406 ق)، «تفسیر ابن کثیر»، / بیروت، المکتبه العصریه
میبدی، احمد بن محمد (۱۳۹۳ ش)، «کشف الأسرار و عدة الأبرار»، / تهران، امیرکبیر
تفسیر علی بن ابراهیم،
الصلاة، محمد محمدی ری شهری، ص 137.
میزان الحکمة، ج 5، ص 2183.
آرام، احمد، الحیاه، قم: تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی چ4، ۱۳۸۰.
تفسیر کاشف، ج 1، ص 175.
هزار و یک نکته درباره نماز، حسین دیلمی، ص 160.
طبرسی، احمد بن علی، الاحتجاج، نجف، دارالنعمان، ۱۳۸۶ ق.