The Manifestation and Concealment of Being in Sadra and Heidegger
Subject Areas : Islamic theologyfariba hadavi 1 , عزیزالله افشار کرمانی 2 *
1 - iislamic azad university tehran central branch
2 -
Keywords:
Abstract :
Sadra and Heidegger both surpass the principality of quiddity and lead to the principality of Being, and both believe that entities and their relations can be understood and interpreted in the light of the unity of Being. Moreover, both recognize entities as manifestations of being and interpret the plurality based on unity. Sadra and Heidegger don’t consider Being as an entity itself, but the foundation of entities that can never be disclosed completely. Although entities manifest Being, they conceal it themselves. Thus, each entity manifests the absolute Being and at the same time conceals it. Sadra implies that God is in an absolute absence, but Heidegger merely refers to Being in general which is current in entities, and never indicates explicitly God as the creator of entities. Sadra's theory of gradation of Being is the best explanation of . manifestation and concealment of Being, but Heidegger has no words in this manner .Sadra implies that God is in an absolute absence, but Heidegger merely refers to Being in general which is current in entities, and never indicates explicitly God as the creator of entities. Sadra's theory of gradation of Being is the best explanation of manifestation and concealment of Being, but Heidegger has no words in this manne.
بیمل ، والتر ( 1381) ، بررسی روشنگرانه اندیشه های مارتین هایدگر ، ترجمه بیژن عبدالکریمی ، سروش ، تهران
پروتی ، جیمز ،ل (1373) ، الوهیت و هایدگر ، ترجمه محمدرضا جوزی ، انتشارات حکمت، تهران
جمادی ، سیاوش(1385) ، زمینه و زمانه پدیدارشناسی ، ققنوس ، تهران
خاتمی ، محمود(1386) ، مدخل فلسفه غربی معاصر ، نشر علم ، تهران
لاهیجی ، ملامحمدجعفر(بی تا ) ، شرح رساله المشاعر ملاصدرا ، تعلیق ، تصحیح و مقدمه سید جلال الدین آشتیانی ، مرکز النشر، تهران
لوکنر ، آندرئاس (1394) ، درآمدی به وجود و زمان ، ترجمه احمدعلی حیدری ، انتشارات علمی ، تهران
مک کواری ، جان (1397) ، هایدگر و مسیحیت ، ترجمه شهاب الدین عباسی ، بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه ، تهران
ملاصدرا (1981) ، الحکمه المتعالیه فی الاسفار العقلیه الاربعه ، جلد 1 و 3 ، داراحیاء التراث ، بیروت
ملاصدرا (1360) ، الشواهد الربوبیه ، تصحیح سیدجلال الدین آشتیانی ، المرکز الجامعی للنشر ، مشهد
ملاصدرا (1380) ، المبداء والمعاد ، تصحیح سیدجلال آشتیانی ، دفتر تبلیغات اسلامی ، قم
ملاصدرا (1342) ، المشاعر ، با مقدمه و ترجمه فرانسوی هانری کربن ، انجمن حکمت و فلسفه ، تهران
وال ، ژان(1375) ، بحث در مابعدالطبیعه ، ترجمه یحیی مهدوی و همکاران ، انتشارات خوارزمی ، تهران
ویلر، مایکل (1395) ، مارتین هایدگر ، ترجمه سیدمسعود حسینی ، انتشارات ققنوس، تهران.
هایدگر ، مارتین (1392) ، مسائل اساسی پدیدارشناسی ، ترجمه پرویز ضیاءشهابی ، انتشارات مینوی خرد ، تهران.
هایدگر ، مارتین(1383) ، متافیزیک چیست ، ترجمه سیاوش جمادی ، ققنوس ، تهران.
هایدگر ، مارتین(1393) ، هستی و زمان ، ترجمه عبدالکریم رشیدیان ، نشر نی ، تهران.
یانگ ، جولیان(1394) ، هایدگر واپسین ، ترجمه بهنام خدابنده ، انتشارات حکمت ، تهران.