The concept and position of prayer according to Talmud and Javadi Amoli based on Tasnim
Subject Areas : Islamic theology
1 -
Keywords:
Abstract :
Prayer is man's relationship with God and is based on epistemological, ontological and occult influence on intuition. Clarification and deepening in the above-mentioned principles are effective in differentiating the position of prayer. What is the question of the meaning and place of prayer in the book of Talmud and Javadi Amoli's view based on Tasnim's interpretation? The method is to describe and analyze library information. Our hypothesis is the fundamental difference between the two Achievements in the Talmud: The reason for prayer is man's spiritual resemblance to God in creation. The motivation of the da'i is more "wanting" and the da'i is limited in naming the attributes of God. The original form of prayer has changed, and prayer and supplication have become obligatory. Most of the words of prayer have been prepared by the Sanhedrin scholars in eighteen blessings and the interpretations of prayer are human. Tasnim: The positive reason for prayer is the inherent poverty of the living. The motivation of the caller is no more to "read" and name the attributes of God. The words of prayer quote the words of the Infallible Prophet (AS) and the knowledge of the caller to its contents is certain and has promoted the knowledge of belief, education, worship and distinguishing the position of prayer.
قرآن
صحيفة الإمام الرضا (ع) (1406ه ق)، محقق نجف، محمد مهدى، چاپ اول، مشهد، كنگره جهانى امام رضا (ع).
تورات
تلمود
ابن فارس، احمد بن فارس (1390ه.ق)، معجم مقاییس اللغه، محقق هارون، عبدالسلام محمد، چاپ اول، قم، مكتب الاعلام الاسلامي.
ابن سيده، على بن اسماعيل( بی تا)، المحكم و المحيط الأعظم،محقق هنداوى، عبدالحميد، چاپ اول، بیروت ، دار الكتب العلمية.
ابن منظور، محمد بن مكرم (بی تا)، لسان العرب، چاپ سوم، بیروت، ناشر دار صادر،
اشتاین سالتز، آدین(1383)، سیری در تلمود، ترجمه باقر طالبی دارابی، چاپ دوم، قم، مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب.
اُنترمَن، آلن (1385)، باورها و آیین¬های یهودی، ترجمه رضا فرزین، چاپ اول، تهران، مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب.
ایزیدور اپستاین (1385)، یهودیت بررسی تاریخی، ، ترجمه بهزاد سالکی، چاپ اول، تهران، موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران.
پیترز، اف ئی (1384) یهودیت، مسیحیت و اسلام، ترجمه حسین توفیقی، چاپ اول، قم، مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب، ج3و 1.
جوادی آملی، عبدالله(1378)،تسنیم ، ج4، محقق علی اسلامی، چاپ دوم، قم، انتشارات اسرا.
جوادی آملی، عبدالله (1383)، الف، تسنیم ، ج5، محقق احمد قدسی، چاپ دوم، قم، انتشارات اسرا.
جوادی آملی، (عبدالله (1383)، ب توحید در قرآن، محقق حیدر علی ایوبی، چاپ اول، اتشارات اسرا.
جوادی آملی،عبدالله (1385)، تسنیم، ج 6، محقق حسن واعظی محمدی، چاپ اول، قم، انتشارات اسرا.
جوادی آملی، عبدالله (1384)، تسنیم، ج7، محقق احمد قدسی، چاپ دوم، قم ، انتشارات اسرا.
جوادی آملی، عبدالله(1384)، تفسیر انسان به انسان، محقق محمد حسین الهی زاده، چاپ اول، قم، انتشارات اسرا.
جوادی آملی، عبدالله (1385)، تسنیم، ج8، محقق عبدالکریم عابدینی، چاپ اول، قم، انتشارات اسرا.
جوادی آملی، عبدالله (1385)، تسنیم، ج9، محققق حسن واعظی محمدی، چاپ اول، قم، انتشارات اسرا.
جوادی آملی، عبدالله(1387)، تسنیم، ج14، محقق عبدالکریم عابدینی، چاپ اول، قم، انتشارات اسرا.
جوادی آملی، عبدالله (1387)، تسنیم ، ج 15، محقق عبدالکریم عابدینی، چاپ اول، قم، انتشارات اسرا.
جوادی آملی،عبدالله (1388)، تسنیم ،ج16، محقق عبدالکریم عابدینی، چاپ اول، قم، انتشارات اسرا.
جوادی آملی، عبدالله(1388)، الف، ادب و فنای مقربان، محقق محمد صفایی، چاپ اول، قم، انتشارات اسرا.
جوادی آملی، عبدالله (1388)، ب، حماسه و عرفان، محقق محمد صفایی، چاپ دوازدهم، قم، انتشارات اسرا
جوادی آملی، عبدالله( 1387)، جامعه در قرآن، محقق مصطفی خلیلی، چاپ اول ، قم ، انتشارات اسرا.
جیمز هاکس(1383) قاموس کتاب مقدس، تهران، نشر اساطیر.
حر عاملى، محمد بن حسن(1409ق)، وسائل الشيعة، محقق مؤسسة آل البيت عليهم السلام، چاپ اول، قم، مؤسسة آل البيت (ع).
حییم شختر و دیگران(1977م)، واژه های فرهنگ یهود، سر دبیر ترجمه: منشه امیر و دیگران، واژه¬ها: ابینوعم شبتای و دیگران، چاپ اورشلیم، انجمن جوامع یهودی –تل اویو- ایسرائل.
حمامی لاله زار و دیگران(1382)، فرهنگ و بینش یهود مقطع متوسطه، سال دوم، نظام جدید آموزش متوسطه، چاپ چهارم، تهران، انجمن کلیمیان تهران.
حمامی لاله زار و دیگران(1382)، فرهنگ و بینش یهود مقطع راهنمایی، نظام جدید آموزش ،چاپ چهارم، تهران، انجمن کلیمیان تهران.827.حمامی لاله زار و دیگران(1382)، فرهنگ و بینش یهود مقطع ابتدایی، نظام جدید آموزش؛ چاپ چهارم، تهران، انجمن کلیمیان تهران.
علامه حلّی، احمد بن فهد آل(بی تا) ، عدة الداعی و نجاح الساعی، قم، کتاب فروشی وجدانی.
راغب اصفهانى، حسين بن محمد (1374)، مفردات الفاظ قرآن، چاپ دوم، تهران، مرتضوى.
سلیمانی اردستانی، عبدالرحیم(1384)، یهودیت، چاپ دوم، قم، آیت عشق.
سویدان، طارق (1391)، دایره المعارف مصور تاریخ یهودیت و صهیونیسم، مترجم زهرا یگانه و جمعی، چاپ اول، تهران، نشر سایان
شلبی، احمد(2008م) مقارنه الادیان الیهودیه، مکتبة النهضة المصریة
طباطبایی، سید محمد حسین( 1374)،المیزان، مترجم، محمد باقر موسوی، چاپ پنجم، قم، دفتر انتشارات اسلامی ، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.
قمی، شیخ عباس(1380)، مفاتیح الجنان، ترجمه هاشم رسولی محلاتی، تهران، مؤسسه فرهنگی هنری ندای مهر آفرین.
کهن، ابرهام(1382)، گنجینه ای از تلمود، ترجمه امیر فریدون گرگانی، چاپ دوم، تهران، انتشارات اساطیر
مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى(1403)، بحار الأنوار، محقق جمعى از محققان، چاپ دوم، بیروت، دار إحياء التراث العربي.
هاکس، مستر (1383)، قاموس کتاب مقدس، چاپ اول، تهران، اساطير.
هایلر، فریدریش(1393)، نیایش، ترجمه شهاب الدین عباسی، چاپ دوم، تهران، نشرنی.
هینلز، جان راسل(1386)، فرهنگ ادیان جهان، گروه مترجمان، چاپ اول، قم، مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب.
نوع مقاله: پژوهشی- مروری
صفحات 308 ـ 285
مفهوم و جایگاه دعا از نظر تلمود و جوادی آملی با تکیه بر تسنیم
محمد کاوه 1
چکيده
دعا ارتباط انسان با خداست و مبتنی بر مبانی معرفتشناختی، هستیشناختی و تاثیر غیب در شهود است. تدقیق و تعمیق در مبانی فوقالذکر در تفاوت جایگاه دعا مؤثرند. سؤال مفهوم و جایگاه دعا در کتاب تلمود و دیدگاه جوادی آملی با تکیه بر تفسیر تسنیم چیست؟
روشکار توصیف اطلاعات کتابخانهای و تحلیل آنهاست. فرضیه ما تفاوت بنیادین بین آندوست.
دستاوردها در تلمود: دلیل دعا، شباهت معنوی انسان در خلقت به خداوند است. انگیزۀ داعی بیشتر «خواستن» و داعی در نامبردن صفات خدا محدودیت دارد. شکل اوّلیه دعا تغییر کرده، دعا و نماز واجب عبادی شده است. بخش اعظم الفاظ دعا توسط حکمای سنهدرین در هیجده برکت تهیه شده و تعابیر دعا انسانگونه است.
تسنیم: دلیلدعا فقرذاتی حیّمتالّه است. انگیزۀ داعی بیشتر «خواندن» مطرح شده و در نامبردن صفات خداوند محدودیت ندارد. الفاظ دعا نقل سخن معصوم(ع) و معرفت داعی به مضامین آن یقینی و موجب ارتقا معرفتاعتقادی، تربیتی، عبادی و تمایز جایگاه دعا گردیده است.
واژگان کلیدی
[1] . استادیار گروه معارف اسلامی، دانشگاه ازاد اسلامی، واحد تهران جنوب، ایران.
Email: Kave41@gmail.com
تاریخ دریافت: 15/6/1400 پذیرش نهایی: 4/9/1400