بررسی ماهیت اعتقادی وحقوقی مکاتب فردگرایی یااصالت فرد
محورهای موضوعی : کلام اسلامیسمیه صرامی 1 , نفیسه نکویی مهر 2
1 - دانشگاه ازاداسلامی، تهران
2 - دانشگاه ازاداسلامی,نجف آباد
کلید واژه: فردگرایی, لیبرالیسم, اسلام, حقوق, اصالت,
چکیده مقاله :
با افزایش تکنولوژی های نوین ارتباطی و از جمله اینترنت ,فردگرایی افزایش یافته است و سبب شده است تا روابط جمعی و پیوندهای طبیعی و متعارف انسانی (به طور مثال روابط چهره به چهره و عاطفی) تضعیف شود.بر این اساس، چون نظر جمع و منافع جمعی تقدم و اولویت دارد، لذا هر نوع فردگرایی و اسبابی که به تقویت روحیه و فرهنگ فردگرایی کمک می کند، مذموم و نکوهش می شود.فردگرایی یا اصالت فرد، رکن مهم تئوریک در نظام «لیبرال - سرمایه داری » است و به تعبیری در قلب این نظام و ایدئولوژی بازار آزاد جای دارد. در این مکتب فرد و حقوق او بر همه چیز مقدم است . اگر دولتی هم تشکیل شده است باید در خدمت خواسته ای افراد جامعه باشد . مفاهیم جمع گرایانه مثل « نفع جامعه » موهوم است . هر کس بهتر از دیگران نفع شخصی خود را تشخیص می دهد و اگر هم به دنبال خیر و نفع خود باشد در نهایت جامعه هم به خیر خواهد رسید . ما هیچ خیر مطلق و فضیلتی نداریم که بخواهیم بر اساس آن در زندگی فردی انسانها دخالت کنیم . دین و اخلاق و دولت و مُصلحان و متفکران حق ندارند برای افراد نسخه و دستور صادر کنند .دراین نوشتارضمن بررسی دیدگاه های مختلف درموردمکتب فردگرایی,به تناقصات وایراداتی که این مکتب بااسلام داردپرداخته شده است.
With the rise of modern communication technologies, including the Internet, individualism has increased and has led to a weakening of the collective relations and normal human links (eg face-to-face relationships and emotional relations). For this reason, because of the viewpoint of aggregation and interests Collectively, it is a priority and priority. Therefore, any kind of individualism and motivation that contributes to the strengthening of the spirit and the culture of individualism is denied and denounced. Humanism or individuality is a major theoretical element in the "liberal-capitalist" system, and in the sense of The heart of this system and free market ideology is in place. In this school, his person and his rights prevail over everything. If a government is formed, it must be at the service of the people of the community. Collectivist concepts, such as the "benefit of society," are false. Everyone recognizes his or her own interests better than others, and if they seek their own good and good, then society will eventually be good. We have no absolute goodness and virtue to interfere in human life. Religion, ethics and government, as well as reformers and thinkers, have no right to issue copies to prescribers. In this paper, I also examine the different perspectives on individualism, the controversies and the ways in which this school is with Islam.
ربلاستر، آنتونی (1377) ، "لیبرالیسم غرب؛ ظهور و سقوط"، ترجمۀ عباس مخبر، تهران، نشر مرکز.
اندرو ,وینسنت (1378) ،"ایدئولوژیهای مدرن سیاسی"، ترجمه مرتضی ثاقبفر، تهران، انتشارات ققنوس.
بوردو، ژرژ (1383) ،" لیبرالیسم"، ترجمه عبدالوهاب احمدی، تهران، نشرنی.
تونی, دیویس (1378 )،" اومانیسم"، ترجمه عباس مخبر، تهران، نشر مرکز.
جهانیان، ناصر (1378) ،"فردگرایی و نظام لیبرال – سرمایه داری"، در نشریه کتاب نقد، شماره سوم.
سندل، مایکل (1374) ،"لیبرالیسم و منتقدان آن"، ترجمۀ احمد تدین، تهران، سازمان انتسارات علمی-فرهنگی.
شفرر، برنهارد(1384)؛ مبانی جامعهشناسی جوانان، کرامتالله راسخ، تهران، نی.
کوزر، لوئیس(1383)؛ زندگی و اندیشه بزرگان جامعهشناسی، محسن ثلاثی، تهران، علمی.
گاراندو، میکائل (ویراستار) (1383) ،"لیبرالیسم در تاریخ اندیشۀ غرب"، ترجمۀ عباس باقری، تهران، نشرنی.
میرمعزی، حسین (1378) ،"نقدی بر اهداف نظام سرمایه داری از دیدگاه اسلام"، در نشریه کتاب نقد، شماره سوم، تابستان 78. John C. Luik (1998), HUMANISM, in “Routledge Encyclopedia of philosophy”, Edward Craig (general ed.), New York, Routledge, Vol.4. 3. Microsoft ® Encarta ® Premium Suite 2005. © 1993-2004 Microsoft Corporation
Nicola Abbagnano (1998), HUMANISM, in “Encyclopedia of philosophy”, Paul Edwards (general ed.), New York, The Macmillan Company & The Free Press, Vol. 4.