هم آوایی حکمت متعالیه و قرآن در انگارۀ همسانی وجود و ادراک
محورهای موضوعی : کلام اسلامی
1 - دانشگاه تفرش، تفرش
کلید واژه: وجود, ادراک, حکمت متعالیه, حقیقت, مجاز,
چکیده مقاله :
تجلّی آموزه های قرآنی در رهیافت های فلسفی از یک سو، و تبیین معارف قرآنی از طریق تحلیل های فلسفی از دیگر سو، گویای پیوندی ژرف میان معارف وحیانی و اندیشه های فلسفی در حکمت صدرایی است. از جمله مسائلی که هم نوایی فلسفه صدرایی با آموزه های قرآنی را آشکار می سازد، دیدگاه ملاصدرا در همسانی وجود و ادراک است. نگاهی به تحلیل های فلسفی ملاصدرا در این مسئله و نقد و بررسی سازگاری آن با آموزههای قرآنی موضوع مقاله حاضر را تشکیل می دهد.
The manifestation of Quranic teachings in philosophical approaches on the one hand, and the demonstration of Qur'anic teachings through philosophical analysis, on the other hand, signify a deep link between revealed knowledges and philosophical ideas in the epistemic system of transcendent philosophy. Among the issues that reveal correspondence between Sadrian philosophical findings with the Qur'anic teachings is Mulla Sadra's view in the coextensive of being and perception. A look at Mulla Sadra's philosophical analysis on this issue and survey and critique of its compatibility with the Qur'anic teachings is the subject of this article.
قرآن کریم
انصاری، مرتضی، معروف به شیخ انصاری(بی تا)، فرائدالاصول، معروف به رسائل، مؤسسة النشرالاسلامی،قم
خمینی، روح الله(1377ش)، شرح حدیث جنود عقل و جهل، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره)، تهران
ـــــــــــــــــــ (1373ش)، مصباح الهدایة الی الخلافة والولایة ، با مقدمه جلالالدین آشتیانی، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره)، تهران
خمینی، مصطفی(1376ش)، تفسير القرآن الکريم، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره)،تهران
صدرالدین شیرازی، محمد بن ابراهیم ، معروف به ملاصدرا(1419ق)، الحکمةالمتعالیة فی الاسفار العقلیةالاربعة ، معروف به اسفار، دار احياء التراث العربی، بیروت
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ(1419ق)، تفسير القرآن الکريم ، دار التعارف للمطبوعات، بیروت
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ (1391ق)شرح الاصول الکافی»، تهران: مکتبة المحمودی، 1391ق.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ (1382ش)، الشواهدالربوبیة فی المناهج السلوکیة ، مقدمه و تصحیح و تعلیق سید جلالالدین آشتیانی، بوستان کتاب، قم
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ( بی تا)، کتابالعرشیة ، معروف به عرشیة ، ترجمه غلامحسین آهنی، انتشارات مهدوی، اصفهان
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ (1422ق)، مجموعة رسائل فلسفیة ، دار احياء التراث العربی، بیروت
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ (1363ش)، مفاتيح الغيب، با مقدمه محمد خاجوی، مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی، تهران
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ (1363ش)، کتاب المشاعر، معروف به مشاعر، ترجمه بدیع الملک میرزا عمادالدوله، مقدمه هنری کربن، انتشارات کتابخانه طهوری، تهران
فخرالدین رازی، محمد بن عمر(1406ق)، اساس التقديس، مکتبة الکليات الازهرية، قاهره
ــــــــــــــــــــــــــ (1417ق)، التفسير الکبير، دار احياء التراث العربی، بیروت
فرامرز قراملکی، احد(1388ش)، روش شناسی فلسفه ملاصدرا، انتشارات بنیاد حکمت اسلامی صدرا، تهران
فیض کاشانی، محمدحسن(بی تا)، تفسير الصافی، مؤسسة الاعلمی للمطبوعات، بیروت
طباطبایی، سید محمدحسین( 1417ق)، الميزان فی تفسير القرآن، مشهور به المیزان، مؤسسة الاعلمی للمطبوعات، بیروت
طبرسی، فضل بن حسن(1415ق)، مجمع البيان فی تفسير القرآن، معروف به مجمع البيان، بیروت: مؤسسة الاعلمی للمطبوعات، بیروت
طوسی، محمد بن حسن(1409ق)، التبيان فی تفسير القرآن، مکتب الاعلام الاسلامی، (بی جا)
لاوین، تلما، زنو، ( 1384ش) ، ازسقراط تاسارتر،ترجمه پرویزبابایی، مؤسسه انتشارات نگاه،
نصیری، علی(1386)، مکتب تفسیر صدرالمتألهین، انتشارات بنیاد حکمت اسلامی صدرا، تهران.
نیگل، تامس(1392ش)، ذهن و کیهان،ترجمه جوادحیدری، نشر نگاه معاصر، تهران.