نظریة اتصال وجودی در معراج ترکیبی
محورهای موضوعی : کلام اسلامی
1 - حوزه علمیه
کلید واژه: خاتم أنبیاء(ص), معراج, جسمانی, روحانی, رؤیایی,
چکیده مقاله :
معراج ترکیبی (روحانی - جسمانی) خاتم أنبیاء - صلی الله علیه و آله - سخن حق و مطابق ظواهر آیات بلکه صریح اخبار دانسته شده است. این مبنا تحلیل مابعدطبیعی نیز یافته که از آن جمله نظریة اتصال وجودی است که مبتنی بر نهایت توافق و ربط روح مبارک خاتم أنبیاء – صلی الله علیه و آله – با بدن شریف ایشان است، به جهت آنکه عظمت روح، تابع استعداد و آمادگی کامل بدن است و روح خاتمیت، نهایت قوت و تسلّط کامل بر بدن شریف دارد؛ از این رو، سیر روح خاتم أنبیاء - صلی الله علیه و آله - در عوالم هستی، مستلزم سیر بدن و مشاهدات حسّی ایشان است.
The combined ascension (spiritual - physical) of Khatam al-Anbiya - peace be upon him - is the word of truth and according to the appearances of the verses, even it is explicit news. This basis has also found a metaphysical analysis, including the theory of existential connection, which is based on the agreement and final connection of the blessed soul of the Holy Prophet Khatam-al Anbia -peace be upon him and his family- with his noble body, because the greatness of the soul depends on the talent and complete readiness of the body and the soul of finality of prophethood, has the utmost power and complete control over the noble body; Therefore, the journey of the soul khatam-al Anbyia -peace be upon him and his family- in the worlds of existence requires the journey of the body and his sensory observations.
ابن ترکه اصفهانی، صائن الدین، (1381)، تمهید القواعد، مقدمه و تصحیح و تعلیق جلال الدین آشتیانی، قم: انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی.
ابن سينا، (1375)، الإشارات و التنبيهات، قم: نشر البلاغة.
ابن سینا، (بی تا)، شفاء، کتاب النفس، چاپ سنگی، بی جا.
ابن فناری، حمزه، (1384)، مصباح الانس، شرح مفتاح غیب الجمع و الوجود، تصحیح محمد خواجوی، تهران: انشارات مولی.
ابن منظور، (1408 ق)، لسان العرب المحیط، بیروت: دار لسان العرب.
بحرانى اصفهانى، عبد الله، (1382)، عوالم العلوم و المعارف والأحوال من الآيات و الأخبار و الأقوال الإمام علي بن أبي طالب عليهما السلام، قم: مؤسسة الإمام المهدى عجّل الله تعالى فرجه الشريف.
بهایی لاهیجی، رساله نوریه در عالم مثال، (1372)، مقدمه و تصحیح و تعلیق جلال الدین آشتیانی، تهران: حوزة هنری سازمان تبلیغات اسلامی.
حرّ عاملی، محمد بن حسن، (1409 ق)، وسائل الشیعه، قم: مؤسسة آل البیت.
حسینی الزبیدی، محمد مرتضی، (1390 ق)، تاج العروس من جواهر القاموس، التراث العربی، سلسلة تصدرها وزارة الإرشاد و الإنباء بدولة کویت.
راغب اصفهانی، (1382 ق)، مفردات الفاظ القرآن الکریم، تحقیق صفوان عدنان، بیروت: انتشارات ذوی القربی.
سبزواری، هادی، (1419 ق)، التعلیقة علی الحکمة المتعالیة فی الأسفار العقلیة الأربعة، بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
سبزوارى، هادی، (1369 -1379)، شرح المنظومة، تهران: نشر ناب.
سيوطى، عبدالرحمن، (1404 ق)، الدر المنثور فى التفسير بالماثور، قم: كتابخانه عمومى آيت الله العظمى مرعشى نجفى.
صدرالمتألهین، صدرالدین محمد، (1419 ق) الحکمة المتعالیة فی الأسفار العقلیة الأربعة، بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
صدوق، ابو جعفر، (بی تا)، علل الشرایع، قم: انتشارات مکتب الداوری.
طباطبایی، محمد حسین، (1417 ق)، المیزان فی تفسیر القرآن، بیروت: مؤسسة الأعلمی للمطلبوعات.
طوسی، نصیرالدین، (1375)، شرح الاشارات و التنبیهات، قم:نشر البلاغة.
فیّاض لاهیجی، عبدالرزاق، (1383)، گوهر مراد، تصحیح و تحقیق مؤسسة تحقیقاتی امام صادق علیه السلام، مقدمة زین العابدین قربانی لاهیجی، تهران: نشر سایه.
قزوینی، ابوالحسن، (1367)، مجموعه رسائل و مقالات فلسفی، تصحیح غلام حسین رضا نژاد، تهران: الزهرا.
کاتب نعمانی، ابو عبد الله، (1397 ق)، الغيبة، تهران: نشر صدوق.
کاشانی، عبدالرزاق، (1370)، شرح فصوص الحكم، قم: انتشارات بيدار.
مجلسی، محمد باقر، (1404 ق)، بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، بیروت: مؤسسة الوفاء.