شرحی بر برخی مقامات عرفانی چون صبر، فنا با توجه به دیدگاه عرفانی امام خمینی به شهادت
محورهای موضوعی : کلام اسلامیمصطفی حامدنژاد 1 , مریم بختیار 2 * , علی یار حسینی 3
1 - دانشگاهآزاد اسلامی، اهواز
2 - استاد یار گروه عرفان اسلامی ، واحد اهواز ، دانشگاه آزاد اسلامی ، اهواز ، ایران
3 - استادیار گروه تصوف و عرفان اسلامی، واحد مسجد سلیمان، دانشگاه آزاد اسلامی، مسجد سلیمان، ایران
کلید واژه: مقامات عرفانی, امام خمینی (ره), صبر, فنا, شهادت,
چکیده مقاله :
عرفان یکی از راه های شناخت حق یعنی رسیدن به معبود فانی شدن در او و حقیقت لا و الا را باور کردن جز او را ندیدن جزسخن او نشنیدن از علم الیقین گذشتن از عین الیقین فراتر رفتن و در جایگاه رفیع حق الیقین تکیه زدن و از ساحت ظاهر به باطن رفتن است.حضرت امام خمینی(ره) بزرگترین عارف عصر خویش که علاوه بر سیره فقهی و دینی خود نگاهی عالمانه¬ در حوزه¬ی عرفان داشته¬اند و آثار وتالیفات زیادی در این حوزه به رشته¬ی تحریر درآوره اند و میتوان گفت دیدگاه¬های عرفانی را به خوبی به حوزه¬های دیگری چون سیاست گره زده اندو از انجایی که یکی از مسائل مهم در موضوع عرفان، بررسی مقامات عرفانی و تشریح درجات مختلف آن¬ها است،در پژوهش پیش رو محوريّت اصلی کار، بررسی رویکرد عرفانی امام خمینی (ره) در ارتباط با مقامات عرفانی با تکیه بر صبر و فنا است. پژوهش حاضر با رهیافت توصیفی - تحلیلی و استناد به منابع کتابخانه¬ای به¬ويژه منابع مربوط به ديدگاه¬های امام خمينی (ره) به بیان درجات هریک از مقامات مذکور پرداخته وتلاش شده با تأمّل آن مقامات با تکیه بر آثار عرفانی به خصوص آثار امام خمینی به درستی تبیین شود.
Irfan is one of the ways to know the truth, it means to reach the god, to become immortal in him and to believe in the truth without seeing anything except him, not to hear anything except his words, to go beyond the knowledge of the divine, to go beyond the ain of the divine and to rely on the exalted position of the divine and to transcend the realm of appearances. . Imam Khomeini (may Allah be pleased with him) is the greatest mystic of his age, who, in addition to his jurisprudence and religion, had a scholarly view in the field of mysticism and has written and can write many works in this field. It can be said that mystical views are well tied to other areas such as politics. Ando says from here that one of the important issues in the subject of mysticism is the examination of mystical authorities and the description of their different degrees. Reh) is related to mystical authorities relying on patience and mortality. The present research is done with a descriptive-analytical approach and referring to library sources, especially the sources related to the views of Imam Khomeini (RA) by stating the degrees of each of the responsible officials and tried to reflect on those officials by relying on the mysticism of certain works. Imam Khomeini should be explained correctly.
قرآن کریم
امام خمینی، سید روح الله (1389)، شرح حدیث جنود عقل و جهل، تهران، مرکز تنظیم و نشر آثار امام خمینی، چ2.
امام خمینی، سید روحالله (1321)، آداب الصلاة، قم، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، چ25.
امام خمینی، سید روحالله (1379)، صحیفه امام، قم، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، چ2.
امام خمینی، سید روحالله (1380)، شرح چهل حدیث، قم، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، چ24.
جواهرپور، ناصر (1369)، ره عشق، تهران، طبع و نشر، چ2.
حسینپور حسین، ذوالفقاری شهروز (1388)، امام حسین (ع) از مدینه تا کربلا، تهران، اشجع، چ1.
خواجه عبدالله انصاری (1402)، منازل السائرین، تهران، کوهسار، چ1.
دهخدا، علیاکبر؛ شهیدی، سیدجعفر؛ احمدیگیوی، حسن ؛ معین، محمد (1377)، لغت نامه دهخدا، تهران، روزنه، چ2.
سامانی، عمان(1397)، گنجینه اسرار، تهران، آماره، چ1.
سجادی، سید جعفر (1393)، فرهنگ اصطلاحات عرفانی، تهران، طهوری، چ10.
قیصری، داود بنمحمد (1394)، شرح قیصری بر فصوص الحکم، تهران، مولی، چ3.
کاشانی، عزالدینمحمود (1393)، مصباح الهدایه، تهران، هما، چ14.
کلینی، محمدبن یعقوب (بیتا)، اصول کافی(معرّب)، تهران، دفتر نشر فرهنگ اهلبیت، چ4.
مجلسی، محمدباقر (1403ق)، بحارالانوار، بیروت، دار إحیاء التراث العربی، چاپ 2.