اثربخشی آموزش فلسفه ورزی کودکان براخلاق شهروندی و مؤلفه های آن در دانش آموزان دختر ابتدایی
محورهای موضوعی : کلام اسلامی
کلید واژه: فلسفه ورزی کودکان , اخلاق شهروندی , دانش آموزان ابتدایی,
چکیده مقاله :
هدف از انجام اين پژوهش، اثربخشی آموزش فلسفه ورزی كودكان بر اخلاق شهروندی و مؤلفه های آن در دانش آموزان دختر پنجم ابتدایی است .این تحقیق از نوع کاربردی و شیوه انجام گرفتن آن نيمه تجربی با طرح پيش آزمون و پس آزمون با گروه گواه است. جامعه آماري تحقيق را كليه دانش آموزان پايه پنجم دوره ابتدايي ناحیه یک شهر خرم آباد تشكيل داده است. در اين پژوهش، 30 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شد، 15نفر در گروه گواه و 15نفر درگروه آزمايش. اين تعداد، به صورت تصادفي درهر يك از گروه ها قرار گرفتند. براي جمع آوري داده ها، پرسشنامه استاندارد مهارت های شهروندی مورد استفاده قرارگرفت .براي تجزيه و تحليل داده هاي گرد آوري شده، از آمار توصيفي و آمار استنباطي )تحليل كوواريانس( استفاده شد. نتايج حاصل از بررسي هاي آماري نشان داد كه برنامه آموزش فلسفه ورزی کودکان ، براخلاق شهروندی اثربخش بود. وازپنج مؤلفه اخلاق شهروندی برمؤلفه های نوع دوستی ،رعایت قوانین و مقررات و زیست مسالمت آمیز اثربخش و برمؤلفه های مسؤلیت پذیری و رعایت حقوق دیگران اثربخش نبود.
The purpose of present research is to review of the effectiveness of curriculum teaching philosophy for children to Cognitive distortions and its factors for Fifth elementary grade girl students. The way and manner of this semi-experimental was with designing pretest and posttest and the control group with following-up phase. This statistical society consists of Fifth elementary grade girl students in Khorramabad, district 1. The sample of this research was consist of 30 students that was available in choosing and replace in to two groups which named experiment and proof or testifier. Ramezanpour (1389) Inventory citizenship skills questionnaire was used for data collecting. The result of analyze of covariance showed that doing and performing teaching philosophy for childern curriculum improve Citizenship ethics ,Altruism, discipline, cohesion and peaceful coexistence And the skills of accountability and respect for the rights of others not effective (P<0/05). furthermore, the effectiveness of philosophy curriculum for children is remaining in fallowing-up test for them.
برنامه درسی آموزشی فلسفه به کودکان به عنوان یک نوآوری (دی1385 ) همایش ملی نوآوری های آموزشی تهران
بهروزی نیک، نورالدین(1393)، بررسی زمینه های رشد اخلاقی در برنامه آموزش فلسفه به کودکان ، پایان نامه ارشد. دانشگاه شهید چمران اهواز
پیراني، ذبیح( 1392 ) اثربخشي برنامه آموزش فلسفه برای کودکان برخودبازداری هیجاني، قضاوت اخلاقي و رضايت از زندگي دانش آموزان. رساله دکترا. تهران. دانشگاه علوم و تحقیقات
تحری (1390)، بررسی تاثیر برنامه آموزش فلسفه به نوجوانان بر پرورش قضاوت اخلاقی آنان با استفاده از داستان های گلستان،پایان نامه ارشد. دانشگاه الزهرا
جهانی، جعفر.( 1382). برنامه فلسفه برای کودکان و رشد اخلاقی. وزارت علوم
جهانی(1386) ، بررسی تاثیرات برنامه ی آموزش فلسفه به کودکان در رشد منش های اخلاقی دانش .مجله مطالعات برنامه درسی . شماره7
دلاور، علی.(1392). روش تحقیق درروان شناسی و علوم تربیتی .تهران . انتشارات پیام نور
سرمدو همکاران .(1390) روش تحقیق درعلوم رفتاری . تهران . نشردوران
هادی زاده مجتبی ، آزادی طلب عسل ، تیرافکن خدیجه ، (1393)،فلسفه برای کودکان و نوجوانان آموزش اخلاقیات و حقوق ،کنفرانس بین المللی روان شناسی و علوم رفتاری
صالحی امیری ، سید رضا 1391. انسجام ملی و تنوع فرهنگی . تهران . انتسارات مجمع تشخیص مصلحت نظام
قائدی ، یحیی. (1384 ).بررسی مبانی نظری آموزشی به کودکان .تهران : دواوین
قبادیان ،مسلم(1394). تاثیر برنامه آموزش فلسفه به كودكان بر مهارت های اجتماعی دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی، فصلنامه اندیشه های نوین تربیتی، 30
فالکس، کيت.(1381). شهروندی . ترجمه محمدتقی دل افروز. تهران . نشرکویر
فیشر، رابرت.(1385).آموزش تفکر به کودکان (ترجمه مسعود صفایی مقدم و افسانه نجاریان ). اهواز: انتشارات رسش(2001)
فکوهی، ناصر). 1388 (.تقویت اخلاق شهروندی: راهی برای گذار به مردمسالاری مشارکتی، فصلنامه مطالعات اجتماعی ایران سال سوم. شماره 9
گوتک ، جرالد لی. (1394) ،مکاتب فلسفی و آراء تربیتی ( ترجمه ی محمد جعفر پاک سرشت ) تهران : سمت
قاسمی منفرد ، الهام(1391)، در پژوهشی با موضوع بررسی رابطه آموزش شهروندی و اخلاق شهروندی در مدارس منطقه 6 شهر تهران. پایان نامه ارشد. دانشگاه الزهرا
لطف آباد، حسين. (۱۳۸۱ ).آموزش شهروند ملي و جهاني همراه با تحکيم هويت و نظام ارزشي دانش آموزان. فصلنامه نوآورها آموزشي شماره ۱۷
مطهّرى، مرتضى.(1382).فلسفه اخلاق. قم:صدرا
ملکی ،محمدرضا.(1393) . همایش ملی معماری پایدار
ماهروزاده و رمضان پور(1390)، در پژوهشی با موضوع تأثیر روش اجتماع پژوهی بر نامه آموزش فلسفه به کودکان بر پرورش مهارت های شهروندی
نجاتي حسيني، سيد محمود. (۱۳۸۰).بررسي جايگاه مفهوم شهروند" در قانون شهردار". تهران: انتشارات سازمان شهردار"ها" کشور
نیکومرام، هاشم. کاوسی، اسماعیل. سادات، حوریه.( 1390). نقش مهندسی فرهنگی در توسعه اخلاق شهروندی، فصلنامه مطالعات مدیریت شهری. سال سوم. شماره پنجم
یزدانی ،محمد(1394)، بررسی و تبیین مولفه های اخلاق شهروندی در کتاب های دینی مقاطع تحصیلی ابتدایی و متوسطه دوره اول و دوم ،پایان نامه کارشناسی ارشد . اهواز. دانشگاه شهید چمران
Abdolahzadeh, M.M.(2001). The Study of School Role in Nurturing the Responsibility Morale in students. Unpublished research report, Research Council of Semnan State. (in Persian)
Best,R.(2002). Post oral care and personal- social education. South well: ERA. Chambliss, J.J. (1996). Philosophy of Education an Encyclopedia. New York. Garland publishing.
Eisner, E.W. (1994). The educational imagination: on the design and evaluation of school programs. New York: Macmillan publishing co, INC.
Eskandari,Z.(2007).The study of social factors in relation to knowledge rate of Citizenship Right in Public and Azad students in Tabriz City .M.A Unpublished Thesis, University of Welfare and rehabilitation Sciences. .(in Persian)
Fathi Vajargah, K.(2006). Considering Citizenship Values in Curriculum, Quarterly Journal of Educational Innovation, Vol 17, No 2, pp 28- 41.
Greet ten Dam and Monique Volman(2004). Critical Thinking as Citizenship Competence: teaching strategies. Learning and Instruction. Elsivier,14.www. elsevier.com
Gholtash, A. (2012).Citizenship Education (Approaches, Perspectives and Curriculum). Tehran: Yadvare Ketab.(in Persian)
Honarparvar, P.(2009).The study of Priorities of Rights instruction from viewpoint of Citizenship and family. M.A unpublished thesis, Islamic Azad University, Tehran Center Branch.(in Persian)
Jianxing yu, Lao feng (2010). Civic education and transition Governance in china. PEACE REVIEW.PALO ALTO.
Janoski,T.(1998), Citizenship And Civil Society.Cup.
liPMAN-M-(2002)- Moral education, higher- order thiking and P4C- EAYLY child development care- specialediton. Forth coming