زمینه های اعتقادی وحقوقی پاسداشت حقوق شهروندی بانگاهی به نظام اداری ایران
محورهای موضوعی : کلام اسلامیمعین صباحی گراغانی 1 , ابوالفضل رنجبری 2 * , غلامحسین مسعود 3
1 - دانشگاه ازاد اسلامی ،نجف اباد
2 - دانشگاه آزاد تبریز
3 - دانشگاه ازاد اسلامی ،نجف اباد
کلید واژه: فساد اداری, حقوق شهروندی, ناهنجاری, جرم, شفافیت, دولت, ارباب رجوع,
چکیده مقاله :
نظام اداری با مشکلات زیادی مواجه است و در عمل، دچار آشفتگی هایی است. یکی از عمده دلایل فساد اداری در کشور وجود آنومیک ( ناهنجاری های ناشی ازتعارضات) در بخش های مختلف اداری است .ناهنجاری های نظام اداری فرصت ارتکاب جرم یا فساد در ادارات را فراهم می کند.یکی ازموثرین روش های سلامت اداری اجرایی شدن منشور حقوق شهروندی است که مانع ایجاد فرصت فساد برای افراد بویژه در ادارات می شود همچنین به رعایت حقوق ملت که مهمترین آن حقوق اداری و اقتصادی است، کمک شایانی خواهد کرد. .سؤال اصلی پژوهش حاضر اینست که زمینه های اعتقادی وحقوقی, اجرای حقوق شهروندی منتج از مؤلفهها و ارزشهای بنیادین نظام اداری چه میباشند؟ با تعمق و مداقه در کتب، مقالات و اسناد قانونی مرتبط در این پژوهش دریافته شد که اهم این حقوق شهروندی عبارتند از: حق برابری در حمایت قانون و برخورداری از فرصتها و تسهیلات، حق آزادی و تکریم ارباب رجوع، حق بر متناسببودن، عاقلانه، دقیق و سنجیده بودن اعمال دولتی، حق برخورداری بیوقفه و بهموقع از خدمات عمومی، حق بر دولت شفاف و آزادی اطلاعات، حق تضمین و احترام به حقوق مکتسبه و انتظارات مشروع، حق بر دولت پاسخگو، حق بر دولت سالم و منع سوءاستفاده از قدرت، حق بر دولت هوشمند و منطبق با فناوری و دانش روز، حق مشارکت، حق بر دولت کارآمد و اثربخش و حق بر مسؤولیتپذیری دولت و ایفای تکالیف قانونی.
The administrative system faces many problems and, in practice, is in turmoil. One of the main reasons for corruption in the country is the presence of anomics (maladaptation) in different administrative departments. Administrative system abnormalities provide opportunities for committing crimes or corruption in the offices. One of the most effective methods of administrative health is the implementation of the Citizenship Rights Charter It prevents the creation of corruption opportunities for individuals, especially in the departments, and will also help to respect the rights of the nation, most notably administrative and economic rights. The main question of the present research is that the areas of belief and law, the implementation of citizenship rights are derived from the basic components and values of the administrative system? By deliberating in the books, articles and legal documents related to this study, it was found that the most important of these citizenship rights are: the right to equality in the protection of the law and the enjoyment of opportunities and facilities, the right to freedom and respect for the citizen, the right to proportionate, wise, The precise and diligent conduct of the state, the right to uninterrupted and timely public services, the right to transparent government and the freedom of information, the right to guarantee and respect for rights and legitimate expectations, the right to a responsible government, the right to a healthy state and the prohibition of abuse of power, The right to an intelligent government conforming to technology and knowledge of the day, the right to participate, the right to an efficient and effective government and the right to responsibility And fulfill the legal obligations of the state.
افشارکهن، جواد (1388)، «نقد و بررسی کتاب توسعه دولت محور»، فصلنامه توسعه اقتصادی، دوره 39، شماره 2 تابستان .
الوانی، سیدمهدی و محسن علیزاده ( 1386)، «تحلیلی بر کیفیت حکمرانی خوب در ایران»، فصلنامه مطالعات مدیریت، بهار، شماره 53.
الوانی، سیدمهدی (1388)، «حکمرانی خوب شبکهای از کنشگران جامعه مدنی»، فصلنامه مدیریت توسعه و تحول، صص 5-1.
ایوانز، پیتر (1380)، توسعه یا چپاول: نقش دولت در تحول صنعتی، ترجمه عباس زندباف و عباس مخبر، تهران، طرح نو.
پورعزت، علیاصغر و غزاله طاهریعطار (1389)، «کاربست حکمرانی خوب برای ملتسازی در پرتو مطالعات میان رشتهای»، فصلنامه مطالعات میان رشتهای در علوم انسانی، دوره سوم، شماره1، زمستان.
پورعزت، علیاصغر (1387)، مبانی دانش اداره دولت و حکومت، تهران، انتشارات سمت.
پورعزت، علیاصغر (1393)، مبانی مدیریت دولتی، تهران، انتشارات سمت.
زارعی، محمدحسین (1383)، حکمرانی خوب، حاکمیت و حکومت در ایران، مجله تحقیقات حقوقی، شماره 40.
شجاعی، منوچهر (1381)، «تاملی بر مبانی نظری نظام های اداری ایران»، مجله دانش مدیریت، سال پانزدهم، شماره 56.
میرسپاسی، ناصر (1378)، «نگرشی راهبردی برنظام اداری و توسعه»، فصلنامه مدیریت دولتی، شماره 43، بهار، صص10-1.
شریفزاده، فتاح و رحمتالله قلیپور (1382)، «حکمرانی خوب و نقش دولت»، فصلنامه فرهنگ مدیریت، سال اول، شماره چهارم، پاییز و زمستان.
شریفیانثانی، مریم (1380)، «مشارکت شهروندی، حکمرانی شهری و مدیریت شهری»، فصلنامه مدیریت شهری، شماره 8، زمستان.
شیروانی، علیرضا و فرجاد حاجیهرجبی (1390)، «حکمرانی خوب با تاکید بر سازمان غیردولتی»، فصلنامه رسالت مدیریت دولتی، سال دوم، شماره سوم، پاییز.
قلیپور، رحمتالله (1387)، حکمرانی خوب و الگوی مناسب دولت، تهران، مرکز تحقیقات استراتژیک و دانشگاه آزاد اسلامی.
کریمیمله، علی (1391)، «تاملی نظری در نسبت حکمرانی خوب و امنیت ملی»،فصلنامه مطالعات راهبردی، سال پانزدهم، شماره چهارم، زمستان، صص 80-43.
کمالی، یحیی (1388)، «حکمرانی خوب چیست؟»،؛ ماهنامه تدبیر، شماره 206، تیر. Bendixd, Renhard (1997), Nation Building and Citizenship, Bekeley: University of California Press. -
-Plumptre, Tim and Jhon Graham (1999), "Governance and Good Governance: International andAboriginal Perspectives", Institute on Governance, December 3.
Stiglits, Josep (2003), Golobalization and Development, in: David Held, Mathias Koeing – Archibugi, Taming Globalization: Frontiers on Governance, Cambridge, Polity Press.