اهداف، اصول، روش ومبانی تعلیم و تربیت اسلامی با تاکید بر اندیشه عرفانی امام خمینی(ره)
محورهای موضوعی : کلام اسلامیاحيا دكمايي 1 , جمشيد صدري 2 * , هاتف سياهكوهيان 3 , سید حجت مهدوی سعیدی 4
1 - علوم انساني -الهيات ومعارف اسلامي (اديان وعرفان )دانشگاه قزوين تاكستان- فرهنگي مدير مدرسه
2 - دانشگاه آزاد قزوين تاكستان
3 - دانشگاه آزاد قزوين -تاكستان
4 - دانشگاه آزادلاهیجان
کلید واژه: اخلاق, تعلیم وتربیت, عرفان اسلامی, اندیشههای امام خمینی(ره).,
چکیده مقاله :
در راستای شناخت وترویج مکتب فکری وسیره عملی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران وباز خوانی منظومه فکری معمار کبیرانقلاب اسلامی وبا توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی برزنده ونمایان نگه داشتن اندیشه دینی وتربیتی وسیره عملی آن حضرت وبر جسته کردن نقش آن به عنوان معیار اساسی در تمام سیاست گذاریها وبرنامه ریزی ها وتسری آن در مجموعه ارکان نظام لازم میآیدکه در ابعاد تعلیم وتربیت عرفانی باهمکاری دانشگاه ومجامع فرهنگی ومراکز علمی سراسرکشورزوایای فکری حضرت امام خمینی در این زمینه مورد پژوهش وتحقیق بیشتر قرار گیرد..موضوع تعلیم وتربیت اسلامی تحت عنوان حیات طیبه که در عرفان امام ریشه دارد،دغدغه همیشگی امام بوده،به طوریکه تعلیم وتربیت اسلامی رابطه تنگاتنگ با عرفان امام ومنابع اصیل اسلام،یعنی قرآن وسنت که خواه ناخواه اثر مهمی بر تربیت اسلامی میگذارد. پژوهش حاضر قصد داردضمن تشریح اصول ،روش ومبانی فرآیند تعلیم وتربیت از دیدگاه عرفانی امام تبین نماید.در واقع نگارنده در صددپاسخ گویی به این سوال است که اصولآ فرآیندتعلیم وتربیت اسلامی براساس آموزه های عرفانی امام چگونه است؟وبیان ارتباط میان مربی ومتربی وهمچنین بیان ویژگیها واهداف تعلیم وتربیت عرفان امام با استنتاج از اصول ، روش ومبانی تشریح شده وتبین خواهد شد. با انجام این پژوهش در صدد برداشتن گامی برای پر کردن خلائی است که در آموزش وپرورش با آن دست به گریبان است همان تعلیم وتربیت بدون معنویت وعرفان است. توجه به نیاز فرهنگی معاصر ایران،فرآیند تعلیم وتربیت با تاکید بر اندیشه عرفانی امام به روش کتابخانه ای با رویکرد تحلیلی توصیفی در این زمینه مورد تحقیق وپژوهش قرارمی دهد.
In order to recognize and promote the school of thought and practical life of the founder of the Islamic Republic of Iran and read the intellectual system of the great architect of the Islamic Revolution and according to the emphasis of the Supreme Leader on keeping the religious and educational thought and practical life of His Holiness and highlighting its role as a basic criterion in all politics Plans and programs and its extension in the set of pillars of the system need to be further researched in the dimensions of mystical education with the cooperation of universities, cultural societies and scientific centers across the country. Imam Khomeini's intellectual angles in this field should be further researched and researched. It is rooted in the mysticism of the Imam, it has always been the concern of the Imam, so that Islamic education is closely related to the mysticism of the Imam and the original sources of Islam, namely the Qur'an and Sunnah, which inevitably has an important effect on Islamic education. The present study intends to explain the principles, methods and foundations of the process of education from Imam's mystical point of view. In fact, the author seeks to answer the question of what is the process of Islamic education based on Imam's mystical teachings and the relationship between instructor and teacher as well as expression of characteristics? The goals and objectives education and training of Imam mysticism will be explained and explained by inferring from the principles, methods and foundations.
قرآن
امام خمینی،روح الله(1370) آداب الصلوة،(چاپ اول) تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره).
امام خمینی، روح الله(1378ش) تعلیم و تربیت از دیدگاه امام خمینی(ره) ،(چاپ ششم) ،تهران:موسسه چاپ ونشر عروج.
امام خمینی ،روح الله(1375)تفسیر سوره حمد ،(چاپ اول) ،تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره).
امام خمینی ، روح-الله(1381) تقریرات فلسفه امام خمینی،(چاپ اول) تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره).
امام خمینی،روح الله (1360ش)سرالصلوه(صلوه العارفین ومعراج السالکین )، ترجمۀ سید احمد فهری ، تهران، پیام آزادی.
امام خمینی ،روح الله (1382) شرح حدیث جنودعقل وجهل .ترجمه سید احمد فهری،(چاپ هفتم )قم : مؤسسه ی تنظیم ونشرآثارامام خمینی (ره).
امام خمینی، روح الله¬(1379ش)شرح چهل حدیث ،(چاپ بیست ودو) ،تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره).
امام خمینی ،روح الله(1372)جهاد اکبر یا مبارزه با نفس، (چاپ اول) تهران :مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره).
امام خمینی، روح الله(1376)ﺷﺮح دﻋﺎی ﺳﺤﺮ،ترجمه: سید احمد فهری، (چاپ سوم) ، تهران:نشر تربیت .
امام خمینی ،روح الله (1372ش) دیوان امام، (چاپ اول)،تهران:موسسه تنظیم ونشر آثار امام خمینی (ره).
امام خمینی، روح الله(1368ش) ره عشق،نامه¬های عرفانی امام خمینی (ره)به خانم فاطمه طباطبائی، موسسه تنظیم ونشر آثار امام خمینی(ره).
امام خمینی،روح الله(1389)صحیفه امام ،( چاپ پنجم) تهران: چاپ نشر وعروج ، موسسه تنظیم ونشرآثار امام خمینی(ره).
امام خمینی ، روح الله (1379)ﺻﺤﯿﻔﻪ ﻧﻮر،(چاپ دوم)تهران: ﻣﺆﺳﺴﻪ ﺗﻨﻈﯿﻢ و ﻧﺸﺮ آﺛﺎر اﻣﺎم ﺧﻤﯿﻨﯽ (ره)،
امام خمینی، روح الله،جواهرپور،ناصر،رسولی ،جلیل (1369ش) نقطه عطف،(چاپ چهارم) ، موسسه تنظیم ونشر آثار امام خمینی(ره) .
باقري، خسرو (1370)، نگاهي دوباره به تربيت اسلامي،(چاپ اول ) ، تهران:انتشارات مدرسه.
بختیار نصرآبادی ،حسنعلی(1391) «پژوهشی در تدوین فلسفه تربیتی امام خمینی (ره)»تهران : انتشارات پژوهشکده امام خمینی (ره)وانقلاب اسلامی.
دیویی، جان(1341)مقدمه¬ای بر فلسفه آموزش وپرورش یادموکراسی و آموزش و پرورش، ترجمه: امیرحسین آریان پور، تهران:
انتشارات فرانکلین ،] بی تا [1380.
ﻃﺒﺎﻃﺒﺎﺋﯽ، ﺳﯿﺪ ﻣﺤﻤﺪ ﺣﺴﯿﻦ(1364) اﻟﻤﯿﺰان ﻓﯽ ﺗﻔﺴﯿﺮ اﻟﻘﺮآن؛ ﺗﻬﺮان: ﺑﻨﯿﺎد ﻋﻠﻤﯽ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﻋﻼﻣﻪ ﻃﺒﺎﻃﺒﺎﺋﯽ.
کشاورز ،سوسن(1382)مبانی واصول تعلیم وتربیت از دیدگاه امام خمینی،قم:موسسه تنظیم ونشر آثار امام خمینی(ره).
مدلین ،( 1353). تاریخ آراء تربیتی غرب ، ترجمه ی فریدون بازرگان دیلمقانی ،تهران : دانشگاه تهران .
مصطفوی پور، محمدرضا ( 1373)، مبانی واصول تعلیم وتربیت در آثار امام خمینی ،مجموعه مقالات گنگره بررسی وآثار تربیتی امام خمینی ،تهران:موسسه تنطیم ونشر آثار امام خمینی.
*ﻣﻄﻬﺮی، ﻣﺮﺗﻀﯽ(1377) ﺗﮑﺎﻣﻞ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ اﻧﺴﺎن؛تهران: اﻧﺘﺸﺎرات ﺻﺪرا.
مولوی، مثنوي معنوي.
نوع مقاله: پژوهشی
صفحات 132 ـ 91
اهداف، اصول، روش ومبانی تعلیم و تربیت اسلامی
با تاکید بر اندیشه عرفانی امام خمینی(ره)
احیاء دکمائی 1
جمشید صدری 2
هاتف سیاهکوهیان 3
سید حجت مهدوی سعیدی 4
چکیده
در راستای شناخت وترویج مکتب فکری وسیره عملی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران وباز خوانی منظومه فکری معمار کبیرانقلاب اسلامی وبا توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی برزنده ونمایان نگه داشتن اندیشه دینی وتربیتی وسیره عملی آن حضرت وبر جسته کردن نقش آن به عنوان معیار اساسی در تمام سیاست گذاریها وبرنامه ریزیها وتسری آن در مجموعه ارکان نظام لازم میآیدکه در ابعاد تعلیم وتربیت عرفانی باهمکاری دانشگاه ومجامع فرهنگی ومراکز علمی سراسرکشورزوایای فکری حضرت امام خمینی در این زمینه مورد پژوهش وتحقیق بیشتر قرار گیرد..موضوع تعلیم وتربیت اسلامی تحت عنوان حیات طیبه که در عرفان امام ریشه دارد،دغدغه همیشگی امام بوده،به طوریکه تعلیم وتربیت اسلامی رابطه تنگاتنگ با عرفان امام ومنابع اصیل اسلام،یعنی قرآن وسنت که خواه ناخواه اثر مهمی بر تربیت اسلامی میگذارد. پژوهش حاضر قصد داردضمن تشریح اصول ،روش ومبانی فرآیند تعلیم وتربیت از دیدگاه عرفانی امام تبین نماید.در واقع نگارنده در صددپاسخ گویی به این سوال است که اصولآ فرآیندتعلیم وتربیت اسلامی براساس آموزه های عرفانی امام چگونه است؟وبیان ارتباط میان مربی ومتربی وهمچنین بیان ویژگیها واهداف تعلیم وتربیت عرفان امام با استنتاج از اصول ، روش ومبانی تشریح شده وتبین خواهد شد. با انجام این پژوهش در صدد برداشتن گامی برای پر کردن خلائی است که در آموزش وپرورش با آن دست به گریبان است همان تعلیم وتربیت بدون معنویت وعرفان است. توجه به نیاز فرهنگی معاصر ایران،فرآیند تعلیم وتربیت با تاکید بر اندیشه عرفانی امام به روش کتابخانهای با رویکرد تحلیلی توصیفی در این زمینه مورد تحقیق وپژوهش قرارمی دهد.
واژگان کلیدی
اخلاق، تعلیم وتربیت، عرفان اسلامی، اندیشههای امام خمینی(ره).
[1] 3. دانشجوی دکتری الهیات ومعارف اسلامی (رشته ادیان و عرفان) دانشگاه آزاد قزوین،تاکستان ، ایران.
Email: ahya.dakmaei@gmail.com
[2] 1. دانشیار گروه ادیان و عرفان تطبیقی وعضو هئیت علمی ورئیس دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزادقزوین، تاکستان، ایران. (نویسنده مسئول) Email: Sadri-jamshid@yahoo.com
[3] 2. استادیار وعضو هئیت علمی دانشگاه آزادقزوین، تاکستان ، ایران.
Email: siahkuhian.8949@yahoo.com
[4] 2. استاد یاروعضو هئیت علمی دانشگاه آزادلاهیجان، ایران.
تاریخ دریافت: 10/3/1400 پذیرش نهایی: 2/6/1400