مبانی هستی شناختی معنای زندگی از دیدگاه ویکتور فرانکل و ویلیام جیمز
محورهای موضوعی : کلام اسلامیحسن شیخیانی 1 , محمد حسین مهدوینژاد 2 * , مهدی خادمی 3 , معصومه سالاری راد 4
1 - دانشجوی دکتری، گروه فلسفه دین، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
2 - دانشیار، گروه فلسفه و کلام اسلامی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
3 - استادیار، گروه فلسفه و کلام اسلامی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
4 - استادیار، گروه فلسفه و کلام اسلامی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
کلید واژه: معنای زندگی, هستی شناختی, انسان شناختی, ویکتور فرانکل, ویلیام جیمز,
چکیده مقاله :
بررسی و مقایسه نظریات ویلیام جیمز و ویکتور فرانکل در زمینه معناداری زندگی و به تبع آن یافتن راهی نو برای حل مسئله بی معنایی زندگی و تجدیدنظر در نگرشهای معاصر درباره معناداری زندگی و استفاده از آرمانها و ارزشهای کلاسیک برای درک عمیقتر این مفهوم میباشد. از این رو پژوهش حاضر با هدف برسی مبانی هستی شناختی معناداری زندگی از دو بعد جهانئ شناختی و انسان شناختی) انجام شده است. این پژوهش با استفاده از روش تحلیلی-توصیفی و بهره گیری از منابع کتابخانهای و اسنادی انجام شده است. چارچوب نظری این تحقیق، مبتنی بر نظریات ویکتور فرانکل و ویلیام جیمز در زمینه معناداری زندگی است. واکاوی دیدگاه های آنها نسبت به معناداری زندگی، نشان می¬دهد هر دو فیلسوف تأکید دارند که یافتن هدف و معنا در زندگی برای شادابی و خوشبختی انسان ضروری است و هر دو معتقد هستند که معناداری زندگی نتیجه فعالیت و عمل است. رویکرد فرانکل بر ارزشها و معنای شخصی اشاره دارد، در حالیکه جیمز در رویکرد خود بر تجربه شخصی و رابطه با جهان بیرونی تاکید دارد، همچنین دیدگاه فرانکل، بر نیاز انسان به معنا تأکید دارد ولی جیمز، بر تجربه و کاربرد عملی معنا تأکید دارد.
Examining and comparing the views of William James and Viktor Frankl on the meaning of life and consequently finding a new way to solve the problem of the meaninglessness of life and reconsidering contemporary attitudes about the meaning of life and using classical ideals and values for a deeper understanding of this concept. Therefore, the current research was conducted with the aim of investigating the ontological foundations of the meaningfulness of life from two dimensions (universal and anthropological). This research has been done using analytical-descriptive method and using library and documentary sources. The theoretical framework of this research is based on the theories of Viktor Frankl and William James on the meaning of life. Analyzing their views on the meaning of life, shows that both philosophers emphasize that finding purpose and meaning in life is necessary for human happiness and vitality, and both believe that the meaning of life is the result of activity and action. Frankl's approach refers to personal values and meaning, while James emphasizes personal experience and relationship with the outside world in his approach, also Frankl's point of view emphasizes the human need for meaning, but James emphasizes the experience and practical application of meaning.
اشرفی، سیدمحسن. (1397). معنای زندگی در دیدگاه ویلیام جیمز. مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد، 37(2)، 219-238.
اصغری، بهروز. (1397). معنای زندگی در دیدگاه ویکتور فرانکل. مجله روانشناسی و علوم تربیتی، 26(2)، 167-186.
اکبرزاده، محمد (1396)،معنای زندگی در فلسفه ویکتور فرانکل. فصلنامه علمی-پژوهشی علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، 10(22)، 27-44.
خسروی، علی. (1396). معنای زندگی در دیدگاه ویلیام جیمز و ویکتور فرانکل. مجله روانشناسی بالینی، 6(4)، 283-296.
جیمز، ویلیام (۱۳94). تنوع تجربه دینی، ترجمه حسین کیانی، تهران: انتشارات حکمت.
علی زمانی، امیر عباس، عباس زادگان، میترا، پیکانی،(1399) جلال، کارکرد تجربه دینی در معنا دهی به زندگی از دیدگاه ویلیام جیمز، آینه معرفت، 65(20)، 110-91.
Bushkin Hanan, Roelf van Niekerk, Louise Stroud (2021). Searching for Meaning in Chaos: Viktor Frankl’s Story. Europe's Journal of Psychology, 2021, Vol. 17(3), 233–242, https://doi.org/10.5964/ejop.5439
Frankl, Viktor E. (1967). "Logotherapy and the Meaning of Life." The Journal of Existentialism, 8(1), 1-21.
Frankl, Viktor E. (1977). "Logotherapy and the Search for Meaning in the Context of the Human Condition." The Journal of Religion and Health, 16(1), 3-10.
Frankl, Viktor E. (1975). "Logotherapy and the Search for the Meaning of Life." The Journal of Pastoral Care, 29(2), 83-90.
Frankl, V. E. (2004). On the theory and therapy of mental disorders: An introduction to logotherapy and existential analysis. New York, NY, USA: Brunner-Routledge.
Frankl, V. (2005 [1984]). Der leidende Mensch. Anthropologische Grundlagen derPsychotherapie, 3rd ed. Bern: Hans Huber
Frankl, V. E. (2006). Man's search for meaning: The classic tribute to hope from the Holocaust (6th ed.). Boston, MA, USA: Beacon Press.
Frankl, V. E. (2010). The feeling of meaninglessness: A challenge to psychotherapy and philosophy. Milwaukee, WI, USA: Marquette University Press .
Frankl, V. E. (2011). Man’s search for ultimate meaning. London, United Kingdom: Ebury Publishing
Frankl, V. E. (2014). The will to meaning: Foundations and applications of logotherapy. New York, NY, USA: Penguin Plume.
Frederick H. Burkhardt, Fredson Bowers and Ignas (1987).William James, “Review of Huxley,” in The Works of William James: Essays, Comments, and Reviews, ed., K. Skrupskelis (Cambridge, MA: Harvard University Press, 1987), 205
James. William. (1956). The Will to Believe and Other Essays in Popular
Philosophy and Human Immortality (called “Will” and” Immortality,”
respectively). New York: Dover.
James, William (1896). The Will to Believe And Other Essays in Popular Philosophy. Longman's. pp. 23–4.
James, William. (1902). The Varieties of Religious Experience. Longmans, Green.
James, William (1907) "Pragmatism's Conception of Truth". Journal of Philosophy, Psychology and Scientific Methods 4(6):141-155
James. William. (2000). Ed. Gils Gunn. Pragmatism and OtherWritings. London: Penguin Books.
Libin Joseph (2022). Teleology and Meaning of Life: Re-Visioning Pragmatic Insights of William James. Little Flower Institute of Philosophy and Religion. https://www.researchgate.net/publication/357780884
Langer. L. L. (1982). Versions of survival: The Holocaust and the human spirit. Albany, NY, USA: State University of New York Press.
Rohr, W. (2009). Viktor E. Frankls Begriff des Logos. Die Sonderstellung des Sinnes in Substanz- und Relationsontologie. Freiburg/München: Karl Alber
Tengan, A. (1999). Search for meaning as the basic human motivation: A critical examination of Viktor Emil Frankl’s logotherapeutic concept of man. Frankfurt, Germany: Peter Lang
نوع مقاله: پژوهشی
صفحات 201-179
مبانی هستی شناختی معنای زندگی
از دیدگاه ویکتور فرانکل و ویلیام جیمز
حسن شیخیانی 1
محمد حسین مهدوینژاد 2
مهدی خادمی 3
معصومه سالاری راد 4
|
بررسی و مقایسه نظریات ویلیام جیمز و ویکتور فرانکل در زمینه معناداری زندگی و به تبع آن یافتن راهی نو برای حل مسئله بی معنایی زندگی و تجدیدنظر در نگرشهای معاصر درباره معناداری زندگی و استفاده از آرمانها و ارزشهای کلاسیک برای درک عمیقتر این مفهوم میباشد. از این رو پژوهش حاضر با هدف برسی مبانی هستی شناختی معناداری زندگی از دو بعد جهانئ شناختی و انسان شناختی) انجام شده است. این پژوهش با استفاده از روش تحلیلی-توصیفی و بهره گیری از منابع کتابخانهای و اسنادی انجام شده است. چارچوب نظری این تحقیق، مبتنی بر نظریات ویکتور فرانکل و ویلیام جیمز در زمینه معناداری زندگی است. واکاوی دیدگاه های آنها نسبت به معناداری زندگی، نشان میدهد هر دو فیلسوف تأکید دارند که یافتن هدف و معنا در زندگی برای شادابی و خوشبختی انسان ضروری است و هر دو معتقد هستند که معناداری زندگی نتیجه فعالیت و عمل است. رویکرد فرانکل بر ارزشها و معنای شخصی اشاره دارد، در حالیکه جیمز در رویکرد خود بر تجربه شخصی و رابطه با جهان بیرونی تاکید دارد، همچنین دیدگاه فرانکل، بر نیاز انسان به معنا تأکید دارد ولی جیمز، بر تجربه و کاربرد عملی معنا تأکید دارد.
واژگان کلیدی
معنای زندگی، هستی شناختی، انسان شناختی، ویکتور فرانکل، ویلیام جیمز.
[1] . دانشجوی دکتری، گروه فلسفه دین، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
Email: h.sheikhiani@pnu.ac.ir
[2] . دانشیار، گروه فلسفه و کلام اسلامی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. (نویسنده مسئول)
Email: mh.mahdavinejad@pnu.ac.ir
[3] . استادیار، گروه فلسفه و کلام اسلامی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
Email: mehdi.khademi@pnu.ac.ir
[4] . استادیار، گروه فلسفه و کلام اسلامی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
Email: salarirad.2022@pnu.ac.ir
تاریخ دریافت: 16/4/1403 پذیرش نهایی: 11/7/1403