شبههیابی مقررات ارث در اسلام و مقارنه آن با سایر ادیان
محورهای موضوعی : کلام اسلامی
جلال محمد ملا
1
,
سید مهدی صالحی
2
*
,
رضا نیک خواه سرنقی
3
1 - دانشجوی دکتری، حقوق خصوصي، دانشکده ادبيات وعلوم انساني، دانشگاه اروميه، ایران
2 - استادیار، گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
3 - استادیار، گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
کلید واژه: شبهه شناسی, ادیان, ارث, اسلام, ماركسزيم,
چکیده مقاله :
شناخت نقاط مورد شبهه و سوال و ابهام در هر موضوعی اولین قدم در استحکام فکری آن موضوع است که با این روش به پاسخدهی مناسب آن شبهه هم دسترسی پیدا شود. حوزه مباحث ارث که به آن علم فرایض هم گفته میشود از این مسئله مستثنا نیست. چرا که علم فرایض از با ارزش ترین و بلندپایه ترین دانش ها می باشد. زیرا قرآن آن را به عنوان (وَصِيَّةً مِّنَ اللَّهِ) ، سفارشی از سوی خدا، قلمداد کرده و پیامبر به یادگیری و آموزش آن سفارش نموده است. علم فرایض دارای اهمیت فراوانی است چون پیامبر آن را نصف علم قرار داده و جزو علومی است که زودتر از علوم دیگر فراموش شده و از مردم ستانده می شود. در خصوص علم فرایض و چگونگی تقسیم ارث و مقررات مرتبط با آن در اسلام و نیز سایر ادیان سوالات و ابهامات و پرسشهای متعددی مطرح و شبهاتی ایجاد گردیده است که در مقاله پیش رو با شیوه توصیفی - تحلیلی به شبهه شناسی آن در اسلام و نیز مقارنه آن با سایر ادیان پرداخته شده و به ابهاماتی و شبهاتی پاسخگو بوده است.
Identifying the points of doubt, question, and ambiguity in any subject is the first step in strengthening the intellect of that subject, so that with this method, an appropriate response to that doubt can be reached. The field of inheritance, which is also called the science of obligatory acts, is no exception to this issue. Because the science of obligatory acts is one of the most valuable and highest knowledge. Because the Quran considers it as a (commandment from Allah), an order from God, and the Prophet recommended learning and teaching it. The science of obligatory acts is of great importance because the Prophet (ﷺ) considered it half of the knowledge and it is among the sciences that are forgotten and taken away from people sooner than other sciences. Regarding the science of obligatory acts and how to divide inheritance and the regulations related to it in Islam and other religions, numerous questions, ambiguities, and doubts have been raised. In the following article, its ambiguities in Islam and its comparison with other religions are addressed using a descriptive-analytical method, and answers to these ambiguities and doubts have been provided.
قران كريم؛ترجمه آیت الله مکارم شیرازی
ابن حزم ظاهري علي بن أحمد، (بى تا) المحلى بالآثار، دار فكر – بيروت.
ابن عابدين، (1421هـ)، حاشية رد المختار، دار الفكر، بيروت، لبنان.
ابن كثير إسماعيل بن عمر،1419هـ، تفسير القرآن العظيم، محقق: محمد حسين شمس الدين: دار كتب علميه، بيروت.
أبوخلیل نایف بن محمد، (بى تا)، أحكام الإرث في الإسلام والقانون الإنجليزي دراسة مقارنة، بى ناشر.
أحمد بن حنبل، (1420هـ)، مسند الإمام أحمد بن حنبل، محقق : شعيب الأرنؤوط وديكران، مؤسسه رساله، چ2.
بزار أبو بكر أحمد بن عمرو، 1988م، مسند البزار، البحر الزخار، محقق، محفوظ الرحمن زين الله وديكران.
جمال بن محمد محمود، (بى تا)، البيان في فضل الإسلام، دار كتب علميه، بيروت لبنان.
جوستاف لوبون، (2012 م)، حضارة العرب، ترجمه عادل زعيتر، مؤسسه هنداوي، قاهره – مصر.
الحر العاملي، محمد بن الحسن، (1410 هـ)، وسائل الشيعة، قم – إيران، مؤسسة آل البيت(ع) لإحياء التراث.
حطاب شمس الدين محمد، (1412هـ)، مواهب الجليل، دار فكر، بيروت.
حمد عبدالقادر شعيبه، (1433هـ)، أضواء على المذاهب الهدامة، رياض ، عربستان سعوديه.
حوالي سفر بن عبد الرحمن، (بى تا)، شرح العقيدة الطحاوية، بى ناشر.
خمیس کمال جزرة، (١٤٣١ هـ)، نفحات فی إعجاز القران الکریم البیانی، جامعه اردنيه..
خير الدين الزركلي ، (2002 م)، الأعلام، دار العلم، چ15.
زحيلي، (1405هـ)، الفقه الإسلامي وأدلته، دار فكر بيروت، چ2.
شربينی محمد بن أحمد،(1415هـ)، مغني المحتاج، دار كتب علميه، بيروت.
شرقاوى أحمـد بن محمد، (1425هـ) ، نظرية الوحدة الموضوعية للقرآن من خلال كتاب الأساس في التفسير، بى چاپ.
شعيبي حمود بن عقـلاء،1(420هـ)، القول المختار في حكم الاستعانة بالكفار، بى چاپ.
صعيدى، (1352هـ)، الميراث في الشريعة الإسلامية والشرائع السماوية والوضعية، مطبعه محموديه، مصر.
صلاح الدين سلطان (1999 م)، ميراث المرأة وقضية المساواة، دار نهضه مصر.
الطوسي، محمد بن الحسن، (بى تا)، المبسوط، تهران – إيران، مكتبه مرتضويه.
عمراني أبو الحسين يحيى، (1421هـ)، البيان في مذهب الإمام الشافعي، محقق: قاسم محمد النوري، دار منهاج – جده، عربستان سعوديه.
كشناوي أبو بكر بن حسن، (بى تا)، أسهل المدارك، دار فكر، بيروت - لبنان، چ2.
محقق حلى ابو قاسم نجمدين جعفر (1398هـ): شرائع الإسلام في مسائل الحلال والحرام: مكتبه آداب، نجف أشرف.
محمد قطب،(١٩٨٩م)، شبهات حول الإسلام ، دار شروق قاهره، بى چاپ.
ميرزا محمد حسين، (1946م)، الإسلام والاشتراكية، مؤسسه مصريه، قاهره.
https://philospaper.wordpress.com
https://www.raialyoum.com
https://www.aljazeera.net/encyclopedia
tarafdari.com
نوع مقاله: پژوهشی
صفحات 271-251
شبههیابی مقررات ارث در اسلام و مقارنه آن با سایر ادیان
جلال محمد ملا 1
سید مهدى صالحى 2
رضا نيكخواه سرنقى 3
|
شناخت نقاط مورد شبهه و سوال و ابهام در هر موضوعی اولین قدم در استحکام فکری آن موضوع است که با این روش به پاسخدهی مناسب آن شبهه هم دسترسی پیدا شود. حوزه مباحث ارث که به آن علم فرایض هم گفته میشود از این مسئله مستثنا نیست.
چرا که علم فرایض از با ارزش ترین و بلندپایه ترین دانش ها می باشد. زیرا قرآن آن را به عنوان (وَصِيَّةً مِّنَ اللَّهِ) ، سفارشی از سوی خدا، قلمداد کرده و پیامبر به یادگیری و آموزش آن سفارش نموده است.
علم فرایض دارای اهمیت فراوانی است چون پیامبرr آن را نصف علم قرار داده و جزو علومی است که زودتر از علوم دیگر فراموش شده و از مردم ستانده می شود. در خصوص علم فرایض و چگونگی تقسیم ارث و مقررات مرتبط با آن در اسلام و نیز سایر ادیان سوالات و ابهامات و پرسشهای متعددی مطرح و شبهاتی ایجاد گردیده است که در مقاله پیش رو با شیوه توصیفی - تحلیلی به شبهه شناسی آن در اسلام و نیز مقارنه آن با سایر ادیان پرداخته شده و به ابهاماتی و شبهاتی پاسخگو بوده است.
واژگان کلیدی
[1] . دانشجوی دکتری، حقوق خصوصي، دانشکده ادبيات وعلوم انساني، دانشگاه اروميه، ایران.
Email: JalalraZani2024@gmail.com
[2] . استادیار، گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران. (نویسنده مسئول)
Email: drmahdisalehi@yahoo.com
[3] . استادیار، گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران.
Email: rnsj_nikkhah@yahoo.com
تاریخ دریافت: 7/7/1403 پذیرش نهایی: 8/10/1403