پژوهشی در مورد حقیقت اقنوم احد در دیدگاه فلوطین
محورهای موضوعی : کلام اسلامیمحمد دهقان طزره 1 , محمدرضا شمشیری 2
1 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان (اصفهان)
2 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان (اصفهان)
کلید واژه: فلوطین, احد, فوق وجود, اّقنوم,
چکیده مقاله :
در منظومه فکری و ساختار فلسفی فلوطین عالم از سه اّقنوم تشکیل شده است که اساسی ترین آنها اّقنوم احد است. فهم حقیقت اّقنوم احد راهی برای شناخت دقیق تفکرات فلوطین است. او بر تعالی و تنزیه احد چنان تأکید دارد که احد را از دایره وجود خارج می-کند و معتقد است که احد فوق وجود می باشد. وجود نتیجه فوران و لبریزی احد است. احد چون پّر و کامل است همچون خورشیدی پرتو افکنی و نورافشانی می کند. عالم سرریز فیض الهی است و از این لحاظ اراده خالق در خلقت وجود ندارد. در این مقاله سعی شده است حقیقت احد و فوق وجود بودن آن از دیدگاه فلوطین تبیین شود. و نشان داده شود که فوق وجود بودن احد از وجود بودن او تبیین معقول تری دارد.
Intellectual and philosophical system of Plotinus in the universe is composed of three Ognum which is the most fundamental Ahad of Ognum. Plotinus thought is dependent on understanding Ahad of Ognum. He emphasizes Ahad's transcendence and Tzynh. And believes that Ahad is Top of existence. The existence result is an overflow of Ahad. There is not the will of the Creator in creation. In this article we have tried to explain the truth of Ahad and Top of existence from the perspective of Plotinus. Determine Top of the existence of Ahad of the Existence of Ahad better explanation
1- قرآن حکیم و شرح آیات منتخب. 1389. ترجمه ناصر مکارم شیرازی. قم: اسوه.
2- آشتیانی سیدجلال الدین. 1378. منتخباتی از آثار حکمای الهی ایران. ج1. قم: دفتر تبیلیغات حوزه علمیه.
3- افلاطون. 1380. دوره آثار افلاطون. ترجمه محمدحسن لطفی و رضا کاویانی. تهران، خوارزمی.
4- افلاطون.1357. تیمائوس. ترجمه محمدحسن لطفی.تهران: انتشارات خوارزمی.
5- بدوی عبدالرحمن. 1943. خریف الفکر الیونانی. قاهره: مکتبه النهضه المصریه.
6- بريه اميل. 1374. تاريخ فلسفه. ترجمه علي مراد داوري. تهران: مركزنشردانشگاهي.
7- پورجوادی نصرالله. 1364. درآمدی به فلسفه افلوطین. تهران: مرکز نشر دانشگاهی
8- خامنه ای سید محمد. 1380. سیر حکمت در ایران و جهان. تهران: بنیاد حکمت اسلامی صدرا.
9- شريف میان محمد. 1362. تاريخ فلسفه در اسلام. تهيه و گردآوري ترجمه فارسي زير نظر نصرالله پورجوادي. تهران: مركزنشردانشگاهي.
10- شهرستانی ابوالفتح محمد بن عبدالکریم. 1350. الملل و النحل. تهران: انتشارات اقبال.
11- شیرازی صدرالدین محمدبن ابراهیم. 1366. شرح اصول کافی. کتاب 3 توحید. ترجمه محمد خواجوی. تهران: وزارت فرهنگ و آموزش عالی.
12- علیزمانی امیرعباس. 1378. سخن گفتن از خدا. تهران: سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
13- فلوطین .1366. دوره آثار فلوطین. ترجمه محمد حسن لطفی. تهران: شرکت سهامی انتشارات خوارزمی.
14- فلوطین. 1388. اثولوجیا. ترجمه حسن ملکشاهی. تهران: انتشارات سروش.
15- کاپلستون فردریک. 1362. تاریخ فلسفه. ترجمه جلال الدین مجتبوی. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
16- ورنر شارل. 1373. حکمت یونان. ترجمه بزرگ نادرزاده. تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
17- یاسپرس کارل.1363. فلوطین. ترجمه محمد حسن لطفی. تهران: انتشارات خوارزمی.
1. Armstrong. The Cambridge History of Later Greek and early Medival Philosophy,1967.
2. Bussanich. John. Plotinus Metaphysics of The One, Cambridge, 2006
3. Gerson.T.K (1994), Plotinus, London and New York: Routledge.
4. Gilson.Etienne, Biang and some philosophers, pontificl Institute of mediaeval studies, 1952 .
Moreau.J (1970), Plotin ou la Gloire de la Philosophie Antique, Paris: Libraire Philosophique J. Vrin.