هویت انسانی در مقارنه اسلام و جهانی شدن و مواضع کلام کاربردی
محورهای موضوعی : کلام اسلامیقاسم شعبانی 1 , مژگان محمّدی نایینی 2 * , علیرضا فقیهی 3
1 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک
2 - عضو هیات علمی
3 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک
کلید واژه: جهانی شدن, چالش, فرصت, هویت, فطرت و تربیت دینی,
چکیده مقاله :
امروزه سیستم فلسفی غرب در خدمت جهانی سازان با تأثیرگذاری های تبلیغات اقناعی رسانه های سایبری و دیجیتالی به عنوان نيروي محرّکه اصلی فرآیند جهانی شدن، هویت و سرشت انسان معاصر را تهدید می کند که آن را باید نمود شرک نوین دانست. لذا در جوامع اسلامی به ویژه جامعه اسلامی ایران، ما باید برای حفظ بنیان های اعتقادی و ارزش های دینی با طرح مسائل جدید مانند: ضرورت و قلمرو دین و علم، سکولاریسم، پلولاریسم دینی و دین و حقوق بشر از منظر علم کلام جدید با بهره گیری از روش های مناسب و به طور مستمر در مراکز دانشگاهی و پژوهشی مورد تحقیق و بررسی قرار گیرند. نتایج حاصل از این تحقیق نشان می دهد، تربیت مبتنی بر ماهیت فطری انسان و بر اساس احکام و آموزه های دینی تضمین کننده انواع وجوه مختلف هویتهای پسینی خواهد بود و در تقابل با چالش های جهانی شدن اتّکا به کاربرد علم کلام جدید ضرورت می یابد.
In the global system, Western philosophy in the service of globalizers by increasing the amount of persuasive propaganda of cyber and digital media as the main driving force of globalization threatens the identity and nature of contemporary man, which should be given new thanks. Therefore, in Islamic societies, especially the Islamic society of Iran, we must use new issues such as: the necessity and realm of religion and science, secularism, religious pluralism and religion and human rights from the perspective of modern theology to preserve the foundations of belief and religious values. The acquisition of appropriate and normally continuous methods in academic and research centers was examined. The results of this study show that education based on human nature and the basis of religious rules and teachings guarantees different types of posterior identities and in the face of the challenges of globalization, it is necessary to rely on the application of modern theology.
قرآن کریم
نهج البلاغه
برنجکار، رضا، (1395)، علم کلام، قم، انتشارات دانشگاه قرآن و حدیث.
جوادی آملی، عبدالله، (1396)، حقوق بشر، قم، مرکز نشر اسراء.
جعفری، محمّدتقی، (1394)، نفوذ فرهنگ در جوامع انسانی، تهران، انتشارات تربیت.
حسینی قائم مقامی، سیّد عبّاس، (1394)، تأمّلات فلسفی، تهران، انتشارات امیرکبیر.
خسروپناه، عبدالحسین، (1396)، درآمدی بر کلام جدید، قم، انتشارات کتاب طه و نشر معارف.
دلشاد تهرانی، مصطفی، (1395)، تفسیر موضوعی نهج البلاغه، قم، نشر معارف.
سبحانی، جعفر، (1396)، اندیشه اسلامی، قم، نشر معارف.
سعیدی مهر، محمّد، و دیوانی، امیر، (1396)، معارف اسلامی، قم، نشر معارف.
شرفی، محمّدرضا، (1394)، دنیای نوجوانان، تهران، انتشارات تربیت.
صادقی، هادی، (1396)، درآمدی بر کلام جدید، قم، انتشارات کتاب طه و نشر معارف.
صادقی، محمود، (1394)، احکام رایانه و اینترنت، قم، نشر معروف.
مصباح یزدی، محمّد تقی، (1394)، تهاجم فرهنگی، قم، انتشارات مؤسّسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
مطهّری، مرتضی، (1396)، آشنایی با علوم اسلامی جلد دوّم کلام و عرفان و حکمت عملی، قم، انتشارات صدر.ا
مطهّری، مرتضی، (1396)، فطرت، قم، انتشارات صدرا.
ولایتی، علی اکبر، (1394)، فرهنگ و تمدّن اسلامی، قم، نشر معارف.
نوع مقاله: پژوهشی
صفحات 160 ـ 139
هویت انسانی در مقارنه اسلام و جهانی شدن و مواضع کلام کاربردی
قاسم شعباني 1
مژگان محمّدي نائيني 2
عليرضا فقيهي 3
امروزه سیستم فلسفی غرب در خدمت جهانی سازان با تأثیرگذاری های تبلیغات اقناعی رسانه های سایبری و دیجیتالی به عنوان نيروي محرّکه اصلی فرآیند جهانی شدن، هویت و سرشت انسان معاصر را تهدید می کند که آن را باید نمود شرک نوین دانست. لذا در جوامع اسلامی به ویژه جامعه اسلامی ایران، ما باید برای حفظ بنیان های اعتقادی و ارزش های دینی با طرح مسائل جدید مانند: ضرورت و قلمرو دین و علم، سکولاریسم، پلولاریسم دینی و دین و حقوق بشر از منظر علم کلام جدید با بهره گیری از روش های مناسب و به طور مستمر در مراکز دانشگاهی و پژوهشی مورد تحقیق و بررسی قرار گیرند. نتایج حاصل از این تحقیق نشان می دهد، تربیت مبتنی بر ماهیت فطری انسان و بر اساس احکام و آموزه های دینی تضمین کننده انواع وجوه مختلف هویتهای پسینی خواهد بود و در تقابل با چالش های جهانی شدن اتّکا به کاربرد علم کلام جدید ضرورت می یابد.
واژگان کلیدی
جهانی شدن، چالش، فرصت، هویت، فطرت و تربیت دینی.
[1] . دانشجوی دكتري فلسفه تعليم و تربيت (تعلیم و تربیت اسلامی)، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامي، اراک، ایران. مدرّس گروه معارف اسلامی دانشگاه آزاد اسلامي واحد ساوه.
Email: gh.shabbani@gmail.com
[2] . عضو هيئت علمي، واحد اراك، دانشگاه آزاد اسلامي، اراک، ایران. (نویسنده مسئول)
Email: mm.naeeni@yahoo.com
[3] . عضو هيئت علمي، واحد اراك، دانشگاه آزاد اسلامي، اراک، ایران.
Email: faghihialireza@yahoo.com
تاریخ دریافت: 10/4/1400 پذیرش نهایی: 3/7/1400