The effect of spirituality group therapy in the reduction of psychiatric disorders symptoms among partners of veterans with war-related PTSD
Subject Areas : Islamic theology
Keywords: Mahdi Naraghi, Theology, Innovation, Proving of Omniscience, Quality of Omniscience. ,
Abstract :
Background and Aims One of the main mental health conditions associated with war is the post-traumatic stress disorder (PTSD) characterized by unpredictable, destructive and long-term consequences for the injured person, family and the society in general. The present study aims to investigate the effectiveness of spirituality group therapy in the reduction of psychiatric disorders symptoms among partners of veterans with war-related PTSD Method This study is a semi-experimental research with pretest-posttest design using control group. The statistical population of the study is all partners of veterans with war-related PTSD registered in Foundation of Martyrs and Veterans Affairs of Tehran. Taking into account the inclusion and exclusion criteria, the samples were recruited using Convenience Sampling method among the wives of veterans with PTSD. A total of 24 wives of veterans with war-related PTSD were selected and randomly divided into two groups , including the experimental group of spiritual therapy (12 people) and control group (12 people). Then, the SCL 25 questionnaire, the shortened version of the Symptom Checklist-90-Revised (SCL-90-R), was completed by the two groups. The experimental group of spirituality therapy received the intervention including eleven 90-minute training sessions, and controls received no intervention or training. After completing the course of treatment, both groups were retested. Results The results of the data analysis using the covariance analysis showed that spiritual therapy reduced the psychological symptoms (i.e. physical symptoms, obsessive-compulsive disorder, interpersonal sensitivity, depression, anxiety, phobia, paranoia, psychosis) among partners of veterans with war-related PTSD (P <0/001). Conclusions Spiritual-based intervention is effective in reducing the symptoms of mental disorders among wives of veterans with post war PTSD.
اعتمادی، عذرا (1384). ایمان و معنویت در مشاوره و رواندرمانی. فصلنامه تازه های رواندرمانی. 10(35 و 36)، 146- 131.
انجمن روانپزشکی امریکا (1393). راهنمای تشخیصی و آماری اختلال¬های روانی DSM-5. ترجمه آوادیس یانس، هامایاک؛ عرب قهستانی،داوود. تهران: رشد.
برهانی حسین. (1380). بررسی بهداشت روانی در خانواده جانبازان اعصاب و روان استان قم. پایان نامه دوره دکترای تخصصی. دانشگاه شهید بهشتی. دانشکده پزشکی.
بوالهری، جعفر؛ نظیری، قاسم و زمانیان، سکینه (1391). اثر بخشي رويكرد گروه درماني معنوي بر کاهش میزان افسردگی، اضطراب و استرس در زنان مبتلا به سرطان سینه. فصلنامه علمی – پژوهشی جامعه شناسی زنان. سال سوم. شماره 1. 85 – 116.
بوالهری، جعفر (1389). نهادينه سازي معنويت در مفهوم سلامت معنوي. فصلنامه اخلاق پزشکی، سال چهارم. شماره 14. 105 – 112.
سهرابی، فرامرز (1387). مبانی هوش معنوی. فصلنامه سلامت روان. سال اول. شماره 1. 14 – 18.
کاظمی، آمنه¬سادات؛ بنی جمالی، شکوه السادات؛ احدی، حسن و فرخی، نورعلی (1391). بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی-رفتاری در کاهش علائم اختلال استرس پس از ضربه و مشکلات روان¬شناختی همسران (STSD) ثانویه مزمن ناشی از جنگ تحمیلی جانبازان مبتلا به PTSD. مجله علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی، دوره 22، شماره 2، صفحات 122 تا 129.
کرمانی مامازندی، زهرا و دانش، عصمت. (1390). تأثیر نگرش مذهبی و هیجان خواهی بر سازگاری زناشویی دبیران متأهل شهرستان پاکدشت. مطالعات روانشناختی. دوره 7. شماره 2. 129 – 154.
کیانی، جمیله؛ جهان پور، فائزه؛ عباسی، فرهاد؛ درویشی، شهرزاد و قلی زاده، بهزاد (1394). بررسی اثر بخشی معنویت درمانی بر سلامت روان بیماران سرطانی مراجعه کننده به مرکز سرطان شهر بوشهر. فصلنامۀ پرستاري گروه هاي آسیب پذیر. سال دوم. شماره 5. 40 – 51.
لطفی کاشانی، فرح؛ وزیری، شهرام؛ اکبری، محمد اسماعیل و شامکوئیانف لیلا (1393). ارتباط حمایت اجتماعی ادراک شده و باورهای مذهبی با تغییرات مثبت پس ضربه ای در بیماران مبتلا به سرطان. روانشناسی تحول: روانشناسان ایرانی. سال دهم. شماره 39. 285 – 295.
لطفی کاشانی، فرح؛ وزیری، شهرام؛ قیصر، شروین؛ موسوی، سیدمهدی و هاشمیه، مژگان (1391). اثربخشی مداخله معنوی بر ارتقای کیفیت زندگی مادران کودکان مبتلا به سرطان. فصلنامه اخلاق پزشکی. سال ششم. شماره 20. 173 – 186.
لطفی کاشانی، فرح؛ مفید، بهرام؛ سرافراز مهر، سعیده (1392). اثربخشی معنویت درمانی بر کاهش اضطراب، افسردگی و پریشانی زنان مبتلا به سرطان پستان. مجله اندیشه رفتار، دورۀ هفتم، شمارۀ 27.
مولایی، مهری؛ جانی، ستاره؛ محمود علیلو، مجید و پور اسماعیلی، اصغر(1394). کارآمدي شناخت درمانی مذهب محور بر کاهش نشانه هاي روانشناختی بیماران مبتلا به سرطان. روانشناسی و دین. سال هشتم. شماره 1. (29). 85 – 98.
نجاریان، بهمن و داودی، ایران (1380). ساخت و اعتباریابی SCL-25 (فرم کوتاه شده ی SCL-90-R). مجله ی روانشناسی، سال پنجم، شماره ی 2.
وزیری، شهرام؛ لطفی کاشانی، فرح و اکبری، محمد اسماعیل (1396). راهنمای معنویت درمانی. انتشارات دانشگاه شهید بهشتی.
Argyle, M. (2002). June and religious metabolism in psychology and religion. London: Routledge. Delgado-Guay, M.O, & et al, )2011.( Spirituality, Religiosity and Spiritual Pain in Advanced Cancer Patients, The Journal of Pain and Symptom Management, v. 41, p. 986-994.
Fountoulakis, K,N., Siamouli, M., Magiria & S. Kaprinis,G. (2008). Late-Life depression, religiosity cerebralvascular disease. Cognitive impairment and attitudestowards death in the elderly: Interpreting the data.Medical hypotheses, 70, 493-496.
Gearing, R, & et al, )2011 .(Association of religion with delusions and hallucinations in the context of schizophrenia: Implications for engagement and adherence, Schizophrenia Research, v. 126, p. 150-163.
Harris, J. I., & et al. (2011). The effectiveness of a trauma focused spiritually integrated intervention for veterans exposed to trauma. Journal of Clinical Psychology. 67 (4). 425 – 438.
Moritz, S. & et al. (2011). A Spirituality Teaching Program for Depression: A Randomized Controlled Trial. The International Journal of Psychiatry in Medicine. 42 (3). 317 – 331.
Nutt, D., Davidson, J.R.T., and Zoher, J. (2000). Post traumatic stress Disorder. Londen: Duntiz press. Perroud, N, & et al. (2011). Spirituality and religiousness as predictive factors of outcome in schizophrenia and schizo-affective disorders, Psychiatric Research, v. 186, p. 82-177.
Peteet, J,R., et al. (2012). Why Is Spiritual Care Infrequent at the End of Life? Spiritual Care Perceptions Among Patients, Nurses, and Physicians and the Role of Training. Journal Of Clinical Psychology. 31 (4), 461 – 467.
Price, J.L., and Stevenes, S.P.(2007). Partners of veterans with PTSD: Caregiver burden and related problems. USA: National center for PTSD.
Rasic, D, & et al,) 2011(, Longitudinal relationships of religious worship attendance and spirituality with major depression, anxiety disorders, and suicidal ideation and attempts: Findings from the Baltimore epidemiologic catchment area study, Journal of Psychiatric Research, v. 45, p. 848-854.
Revheim N,. & Greenberg W.M.(2007). Spirituality matters: Greating a time and place forhope, psychiatric Rehabilitation Journal, 30(4).307-310.
Richards, P. S., Hardman, R. K., & Berrett, M. (2007). Spiritual Approaches in the Treatment of Women with Eating Disorders. Washington: AmericanPsychological Association.
Schieman, S., Pudrovska, T., & Milkie, M. A. (2005). The sense of divine control and the self- concept. Research on Aging, 27, 165- 196.
Seligman,M.(2002).Authentic happiness. New York: free press thorne,B.(1998). Person-centered counseling and chiristian spirituality: the secular and the holy londen.
Shah, R, & et al. ( 2011). Contribution of spirituality to quality of life in patients with residual schizophrenia, Psychiatric Research, v. 190, p. 200 – 205.
Taft CT, Niles BL. (2004). Assessment and treatment of anger in combat related PTSD. In: Taft, CT, Niles BL, Eds. Iraq war clinician’s guide. Boston: Department of Veterans Affairs, National center for PTSD.