Reflection of the creation myth in masnavi Kholasat.ol.haqayeq by Najiboddin tabrizi and conformity with mursad,ol,abad of najmoddin Razi
Subject Areas : Islamic theology
Ezat Norozi sedeh
1
,
AtaMohammad Radmanesh
2
*
,
Mehrdad Chatraie AzizAbadi
3
1 -
2 -
3 - ر
Keywords:
Abstract :
A myth is a symbolic narrative of existance that deals with major and important issues such as the creation of the world and since mythological elements are mainaly linked to the supernatural world,they take on distinctive color in mystical narratives and they express ideas such as creation and its explanation. Some of the manifestatations of this myth can be seen in the two mystical works Kholasat.ol.haqayeq of Najiboddin Reza tabrizi and mursad,ol,abad of najmoddin Razi. The authors this article have studied the myth of creation in this two mystical works,considering the importance of symbolisation of mythological.The results of this research,which was conducted in descritive and analytical way,show that: authors both works,consider the perfect human to be the first creation. But what seems to be a difference is related to a part of the story that -najiboddin reza,under the influence, considered the creation of the world by holy spirit,and its begining from water,But najm.ol,din Razi stated that Creation is mediated By God himself,and the other differences that seems to be related to the issue of Creation is the stoey of satans defiance from prostration to Adam,which according to najib,ol, din was intentiaonal,but according to najm.ol,din Razi it was accidental and due to being imprisoned.
قرآن کریم.
آقا بزرگ تهرانی، محمدمحسن (1408)، الذریعه الیتصانیف الشیعه، ج12، قم:اسماعیلیان.
آموزگار، ژاله (1380)، تاریخ اساطیری ایران، چاپ ،تهران : انتشارات سمت.
ابوبکر عبدالله بن محمدشاهاور(مشهوربه نجم رازی)(1312)،مرصادالعباد، به کوشش حسن الحسینی النعمه اللهی(ملقب به شمس العرفا)،تهران: مطبعة مجلس.
استخری شیرازی، احسانالله، (1338)، اصول تصوف،تهران : نشر کانون معرفت.
اسماعیل پور، ابوالقاسم (1375)، اسطورة آفرینش درآیین مانی، تهران : فکر روز.
افراسیاب پور،علی اکبر(1389)، ریشه های عرفانی دراساطیر ایران،فصلنامه تخصصی عرفان،ش24 س6،تابستان،صص32-13.
الیاده،میرچا (1382)، اسطوره،رؤیا،راز، ترجمة جلال ستاری، چ4،تهران: سروش.
باستید، روژه(1370) ، دانش اساطیر، ترجمة جلال ستاری،تهران : انتشارات توس.
تمیمداری، احمد (1372)، عرفان وادبدرعصرصفویه،چاپ اول، تهران :حکمت.
جعفریان، رسول. (1379). صفویهدرعرصةدین،فرهنگوسیاست، جلد2. قم: نشرحوزه.
خاوری، اسدالله. (1387). ذهبیه، ج2. چ2، تهران : نشردانشگاه تهران.
دورکیم،امیل(1383)،صوربنیانی حیات دینی،ترجمة باقر پرهام،تهران:نشرمرکز.
دومزیل، ژرژ(1385)، پیک خدایان ،ترجمة جلال ستاری ، چاپ دوم،تهران:مرکز.
15.دیهیم، محمد.(1367). تذکرۀ شعرای آذربایجان. ج2.تهران : نشرآذرآبادگان.
16.سرکاراتی، بهمن(1350 )، تحقیقی درحاشیة اسطوره شناسی، تبریز :دانشگاه علوم انسانی.
شاریه،ژانپل(1370)،ناخودآگاه و روان کاوی،ترجمة محمدعلی محدث،تهران : نشر نکته.
شهرستانی، محمدبنعبدالکریم(1402ق)، الملل والنحل، تصحیح محمد سیدگیلانی، بیروت : مطبعة دارالمعرفه.
شیرازی، محمدمعصوم، طرائق الحقایق، (بیتا)جلد3، تصحیح محمد جعفر محجوب، تهران : سنایی.
علم الهدی، زهرا سادات(1395) ،داستان افرینش وهبوط آدم درمرصادالعباد و بهشت گمشده، انجمن ترویج زبان وادب فارسی ،دانشگاه گیلان، ش یازدهم، صص16-1.
قائمی، فرزاد (1392)، بررسی کهن الگوی انسان نخستین ونمودهای آن برمبنای اسطوره شناسی تحلیلی، فصلنامة ادبیات عرفانی و اسطوره شناختی ،ش31، تابستان 92، صص26-1.
کاسیرر، ارنست (1376)، زبان واسطوره،ترجمه محسن ثلاثی،تهران : نشرقطره.
کرینی، شارل (1384) ریشه وپایه اسطوره شناسی،ترجمة جلال ستاری، چاپ2، تهران : نشرمرکز.
کزازی، میرجلال الدین (1383) ، مانندگی اسطوره های ایران وچین، ترجمه کوشیار کریمی، تهران : انتشارات نسل نو.
لویس معلوف، المنجدالابجدی (1902م)، ج2، بیروت: دارالمطبعه.
منزوی، احمد (1353)، فهرست نسخ خطی فارسی ج2، چ1، تهران: نشر دانشگاه.
مهدوی، مصلح الدین (1348)، تذکره القبور ،چاپ اول، اصفهان : انتشارات ثقفی.
نجمرازی،ابوبکربن محمد(1388)، مرصادالعباد من المبدأ الی المعاد،تصحیح محمدامین ریاحی،چاپ پانزدهم ، تهران: انتشارات علمی وفرهنگی.
نجیبالدین اصفهانی، رضا. (1342). خلاصهالحقایق. نسخة خطی. چاپ سنگی، شمارة 9276، مشهد: کتابخانة آستان قدس رضوی.
................ سبع المثانی(1342) ،تصحیح میرزا محسن اردبیلی، شیراز: مطبعةسعـادت.
هدایت، رضا قلیخان، (1316)، ریاضالعارفین. تهران : نشرکتابخانة مهدیه.
یعقوبی، احمد بن یعقوب (1387)، تاریخ یعقوبی، ترجمه محمد ابراهیم آیتی، چاپ10، تهران: انتشارات علمی، فرهنگی.