اثر بخشی آموزش فلسفه برای کودکان بر کنترل عواطف دانش آموزان
محورهای موضوعی : کلام اسلامی
کلید واژه: کنترل عواطف, فلسفه برای کودکان , دانش آموزان,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش بررسی تاثیر آموزش فلسفه برای کودکان بر کنترل عواطف دانش آموزان است. روش این پژوهش، از نوع نیمه آزمايشي است. جامعه آماري اين پژوهش را كليه دانشآموزان دختر دوره اول متوسطه آموزش و پرورش شهر همدان در سال تحصيلي95 – 1394 تشكيل ميدهند. دو گروه 15 نفره از دانش آموزان پایه سوم دوره متوسطه برای نمونه انتخاب شدند. از مقیاس کنترل عواطف ، برای سنجش میزان کنترل عواطف استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده های گردآوری شده از آمار توصیفی و آمار استنباطی (تحلیل کواریانس) استفاده شد.در اين پژوهش، روش اجتماع پژوهشي به مدت 8 جلسه (به علاوه جلسه برای گرفتن آزمون کنترل عواطف) 70 دقيقهاي با گروه آزمايشي كار شد (هر هفته يك جلسه) كه جلسه اول به عنوان جلسهي مقدماتي. و 7 جلسه نيز به عنوان جلسات اصلي بودند. نتایج آزمون فرضیه های پژوهش نشان داد که آموزش فلسفه برای کودکان موجب کاهش خشم در دانش آموزان،کاهش خلق افسرده ، کاهش اضطراب در دانش آموزان می گردد. همچنین نتایج نشان دادکه آموزش فلسفه برای کودکان موجب افزایش عاطفه مثبت در دانش آموزان می گردد.
The purpose of this study was to investigate the effect of teaching philosophy for children on students’ emotions control. The research method was semi-experimental. The statistical population of this study was all first grade high school students in Hamadan city in the academic year 2015-2016. Two groups (15 students in each one) were selected from the third grade high school students as the sample. The emotions control scale was used to measure the emotions control. Descriptive and inferential statistics (covariance analysis) were used for analyzing the collected data. In this study, the research community method was performed for 8 sessions (plus a session for taking emotions control test) of 70 minutes with the experimental group (one session each week), which the first session was held as a preparatory session. Seven sessions were also held as major sessions. The results of the research hypothesis test showed that teaching philosophy for children reduces anger in students, decreases depressed mood and decreases anxiety in students. Also, the results showed that the teaching of philosophy for children increases the positive emotion in the students