بررسی مبانی فلسفی پست مدرنیسم با تأکید بر دیدگاه ماکس هورکهایمر و دلالت های ضمن تربیتی این دیدگاه در تعلیم و تربیت
محورهای موضوعی : کلام اسلامی
کلید واژه: مبانی فلسفی , پست مدرنیسم, دلالت های ضمنی تربیتی ,
چکیده مقاله :
این تحقیق در زمینه مبانی فلسفی پست مدرنیسم انجام گرفته، هدف از انجام آن ارایه مبانی فلسفی و دلالت های ضمنی تربیتی از دیدگاه هورکهایمر در تعلیم و تربیت بوده است. روش تحقیق توصیفی – تحلیلی بوده، جامعه پژوهشی را کلیه اسناد منتشر شده در مورد پست مدرنیسم با تأکید بر دیدگاه های هورکهایمر تشکیل داده است. نمونه گیری به صورت هدفمند ، گزینشی و تا حد اشباع انجام گرفته است. روش گردآوری داده ها مطالعات کتابخانه ای، ابزار جمع آوری داده ها فیش، روش تجزیه و تحلیل داده ها در قالب فعالیت هایی از تلخیص ، عرضه ی داده ها، نتیجه گیری و تأیید آنها با استفاده از پیشینه پژوهش بوده است. یافته های بدست آمده حاکی از آن بود که مبانی فلسفه هورکهایمر در ابعاد هستی شناسی، معرفت شناسی و ارزش شناسی بیان گردیده بود. از نظر دلالت های ضمنی تربیتی هورکهایمر در اهداف تربیتی خود به رشد و شکوفایی فراگیران و برابری در روابط قدرت تأکید داشت. از نظر دلالت های ضمنی تربیتی هورکهایمر در اهداف تربیتی خود به رشد و شکوفایی فراگیران و برابری در روابط قدرت تأکید داشت. در اصول تربیتی هورکهایمر به تربیت انسان اجتماعی و تأکید بر ارتباطات اجتماعی می اندیشید. در روشهای تربیتی هورکهایمر به هویت زیبایی شناسی و عاطفی فراگیران و نیز فعالیت های گروهی و مشارکتی و گفتگو محوری توصیه می کرد. در عین حال او به تربیت انسان فعال و تربیت شهروند جهانی در اهداف آموزشی تأکید دارد. در برنامه درسی به روابط انسانی، احترام متقابل و پاسخ به نیازمندی های اجتماعی می پردازد. در روش تدریس بحث و گفتگو را پیشنهاد داد. در نقش معلم به ابزار عقلانیت و ارتباط مؤثر با فراگیران توصیه می نمود. در مدیریت مدرسه به دانش آموز محوری و اجتماعی نمودن آنها تأکید داشت و در روش پژوهش به رویکرد اکتشافی و ذهنیت گرایی تأکید توصیه می نمود.
This research was conducted on the philosophical foundations of postmodernism, the purpose of which was to provide philosophical foundations and implicit educational implications in Horkheimer's view of education. The research methodology is descriptive-analytic, and the research community has compiled all the documents published on postmodernism with an emphasis on Horkheimer's views. Sampling was done purposefully, selectively and to a saturation level. Data collection method Library studies, data collection tools, data analysis methods in the form of tablings, data provision, conclusions, and confirmation using the research background. The findings suggest that the foundations of Horkheimer's philosophy were expressed in terms of ontology, epistemology and value. In terms of Hercheheimer's implicit implications, his educational objectives emphasized the growth of students and the equalization of power relations. In terms of Hercheheimer's implicit implications, his educational objectives emphasized the growth of students and the equalization of power relations. In Horkheimer's educational principles, he thought of educating the social man and emphasizing social communication. In Horkheimer's educational methods, he recommended the aesthetic and emotional identity of learners as well as group, participatory and dialogue-oriented activities. At the same time, he emphasizes the training of active human beings and educates a global citizen in educational goals. The curriculum focuses on human relationships, mutual respect, and response to social needs. In the teaching method, he suggested the discussion. In the role of the teacher, he recommended the tool of rationality and effective communication with learners. In the management of the school, emphasis was placed on the student's centrality and socialization, and the emphasis was placed on exploratory approach and subjectivism in the research method.
آصف محسنی، محمد. (1393). بررسی و نقد نگاه پست مدرنیسم به تعلیم و تربیت ارزشها. دو فصل نامه اسلام و پژوهشهای تربیتی. (9). 146-131. آهنچیان، محمدرضا. (1382). آموزش و پرورش در شرایط پست مدرن. تهران: نشر طهوری.
ابراهیمی منیق، جعفر؛ امیری، محمد؛ عامری، مهدی. (1387). مکتب فرانکفورت و نظریه انتقادی، آرا و نظریه ها. فصل نامه پژوهشنامه علوم اجتماعی. (4). 86-65.
استاد حسنلو، حسین. (1395). نظریه نقادی و آموزش و پرورش. در 20/7/1395. از: www.ostadhasanlo.blogfa.com
بیرمی پور، علی. (1389). پست مدرن و اصلاحات برنامه درسی. فصل نامه رویکردهای نوین آموزشی. (11). 64-31.
پیری، علی. (1390). مکتب فرانکفورت و بسط نظریه انتقادی. پایان نامه کارشناسی ارشد. قزوین: دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره).
شرودر، ویلیام، بوهمن، جیمز. (2006). ابداعات ماکس هورکهایمر در مکتب انتقادی. ترجمه عابدکانور. (1388). تهران: انتشارات آگاه.
صحبت لو. علی؛ میرزامحمدی، محمدحسن. (1394). تأملی بر نظریه انتقادی در تعلیم و تربیت. فصل نامه پژوهش در فلسفه تعلیم و تربیت. (2). 110-94. عابدینی، زهره. (1393). نگاهی به نظریه تعلیم و تربیت انتقادی و دلالت های تربیتی آن. در 20/7/1395. از: www.site12.Mbfs.Cho.ir
فرمهینی فراهانی، محسن. (1389). پست مدرنیسم و تعلیم و تربیت. تهران: انتشارات آییژ.
مناف زاده، بهرام. (1389). تبیین و نقد نظریه ارتباطی هابرماس در تعلیم و تربیت به منظور ارایه راهکارهای کاربست این نظریه در تعلیم و تربیت ایران. پایان نامه کارشناسی ارشد. اراک: دانشگاه آزاد اسلامی.
نودینگز، نل. (2012). فلسفه و تربیت. ترجمه علیرضا شواخی. (1390). اصفهان: نشر نوشته.
هابرماس، یورگن. (1987). نظریه کنش ارتباطی. ترجمه کمال پولادی. (1394). چاپ دوم. تهران: نشر مرکز.
هورکهایمر، ماکس. (1376). سپیده دمان فلسفه تاریخ بورژوازی، نگاهی به فلسفه فرانکفورت / ژان گنشبار. ترجمه محمد پوینده. تهران: نشر نی.
. (1970). نظریه های انتقادی تعلیم و تربیت. ترجمه لیلا جوافشانی. (1376). تهران: نشر اختران.
. (1389). خسوف خرد. ترجمه محمود اکسیری فرد. تهران: نشر گام نو.
Enkelejda, Hamzaj. (2015). Jurgen Habermas and the critical theory of the society the 2015 wel International Academic conference proceedings Vienna, Austria.
Horkhimer, Max. (1999). Critical theory selected Essays, tr. Mathew. J. O’ Connsell and others, Continuum. New York. P: 245-268.
Subramaniam, Chandran. (2009). Ideology and Methodology: The critical theory of Frankfurt school. Vinayaka Missions University.
Sprod, Tim. (2001). Phiosophical discussion in Moral Education: The community of Ethical Inquiry, London: Routledge International studies in the philosophy of Esucation.
Rossiter, Michael. David. (2015). The Colonization of Educational lifeworlds: Habermas and the Communicative processes of teaching and learning. University of Toronto.
Moislo, Olli-pekka. (2009). Essays on Radical Educational philosophy. See discussions stasts, and auther profiles for publication at: http://www.researchgate.net.
Lyotard. J. F. (1993). The inhuman: Reflections on time Tr. By geoffery Bennington and Rachel bowby Cambridge. Policy press.
Lavinia, Nadrag. (2015). From Modern to Postmodern curriculum. ovidius University of Constanta.