اندیشه حکمای اسلامی در رابطه با ادراک حسی با محوریت دیدگاه حکیم ملاصدرا (رحمه الله)
محورهای موضوعی : کلام اسلامی
1 - دانشگاه صنعتی قوچان
کلید واژه: حکیم ملاصدرا, ادراک حسی, وجه تمایز, اختلافات دیدگاه حکمای اسلامی.,
چکیده مقاله :
در این نگارش مبانی و مقدمات بحث مانند شناخت حقیقت نفس و بدن و قوای آن به عنوان مدرک و یا وسائط ادراک خصوصا در نظر ملاصدرا بیان می گردد. در ادامه به بیان اختلافات دیدگاه حکمای اسلامی در مباحث فوق به عنوان مقدمه بحث ادراک و احساس، پرداخته شده و این مباحث همچنین باعث افتراق اقوال آن حکما در مبحث ادراک و احساس، خواهدشد. نگارنده در مبحث ادراک پس از بیان نظریه و مبانی و نتایج بحث در نظر آن حکما و بخصوص ملاصدرا، به بیان اختلافات و افتراقات نظریات آن حکمای اسلامی پرداخته است. در بخش پایانی به مباحثی همچون احساس و مباحث اختلافی حکما با توجه به مبانی و نظریات ملاصدرا در ادراک حیوانی و انسانی پرداخته شده وبه وجه تمایزی که بین احساس در حیوان و انسان وجود دارد توجه شده است.
In this writing, the basics and preconditions of the discussion such as the recognition of the truth of the soul and body and its ability as the inductor or the sentient of perception, are specifically expressed in Mulla Sadra's view. In the following, the differences between the views of the Islamic scholars in the discussion of the above are discussed as the introduction of the concept of perception and feeling, and these discussions will also differentiate the speeches of those intellectuals in the context of perception and feeling. In terms of perception, the author, after expressing the theory and foundations and the results of the discussion, regards those intellectuals, and especially Mulla Sadra, in expressing the differences and differences between the views of those Islamic scholars. In the final section, discussions on issues such as emotions and controversies have been considered, based on Mulla Sadra's principles and views on animal and human perception, and the attention is paid to the distinction between feelings in animals and humans.
الشفاء( الطبيعيات)، شيخ الرئيس ابن سينا، 428 ق ، 3 جلد،مكتبة آية الله المرعشى ف قم ف 1404 ه ق.
الحكمة المتعالية فى الاسفار العقلية الاربعة ، صدر المتألهين ، حكمت متعاليه ف 1050 ق ، 9جلد ، دار احياء التراث ، بيروت ، 1981 م.
النجاة من الغرق فى بحر الضلالات، شيخ الرئيس ابن سينا ، 428 ق، یک جلدی ، انتشارات دانشگاه تهران ، تهران ، 1379 ه ش.
الشواهد الربوبیه ، صدرالمتالهین ، ف 1050 ق،مرکز نشر دانشگاهی،1360ه ش.
شرح الاشارات و التنبيهات للمحقق الطوسى، الخواجة نصير الدين الطوسى، 672 ق ، 3جلد ، نشر البلاغة ، قم ، 1375 ه ش.
التعليقات ، شيخ الرئيس ابن سينا ، 428 ق ، یک جلد ، مكتبة الاعلام الاسلامى ، بيروت ، 1404 ه ق.
كتاب النفس، ابن باجة ، 533 ق ، یک جلد ، دار صادر ، بيروت ،1992 م.
تاريخ الفلسفه اليونانيه، يوسف كرم ، 1959م.