تأثیر عضویت در شبکه های اجتماعی بر سطوح هویت یابی و احساس امنیت اجتماعی نوجوانان
محورهای موضوعی : کلام اسلامی
1 - حوزه علمیه قم
کلید واژه: شبکه¬, های اجتماعی مجازی, سطوح هویت¬, یابی, احساس امنیت اجتماعی,
چکیده مقاله :
شبکه هاي اجتماعی دستاورد اینترنت و فناوري اطلاعات وارتباطات وکاربردهاي آن می باشند. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر عضویت در شبکه های اجتماعی مجازی بر سطوح هویت یابی واحساس امنیت اجتماعی نوجوانان شهر اراک انجام شد. روش پژوهش،توصیفی و از نوع علّی- مقایسه ای و جامعه آماری شامل کلیه نوجوانان دختر و پسر شهر اراک بود که با روش نمونه گیری هدفمند 200 نفر انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه هویت (ISI) و پرسشنامه امنیت اجتماعی استفاده شد که داده ها با شاخص های آماری آزمون t و تحلیل واریانس و با استفاده از نرم افزار SPSS تحلیل شدند. یافته هانشان داد بین سطوح هویت یابی و احساس امنیت اجتماعی نوجوانان عضو شبکه های اجتماعی و افراد غیر عضو تفاوت معناداری وجود نداشت.با توجه به یافته های پژوهش حاضر به نظر می رسد عضویت در شبکه های اجتماعی به تنهایی تبیین کننده سطوح هویت-یابی و یا احساس امنیت اجتماعی نوجوانان نمی باشد و عوامل دیگری همچون خانواده، جو محیط مدرسه و فضای آموزشی و سایر شرایط تربیتی و فرایند رشد نوجوانان می توانند در شکل گیری نوع هویت و احساس امنیت آنها موثر باشند.
Social networks are consequence of Internet and ICT applications. The study aimed to investigate the effect of membership in a social network virtual on the level of Identification and sense of security adolescents. The research was descriptive and causal- comparative. The population was consist of all boys and girls in the city of Arak that selected 200 people with using purposive sampling. To collect data was used Question naira sordid gentrification (ISI)and social security questionnaire .The data were analyzed with T- test and analysis of variance and using SPSS software. Result showed that between levels of identification and social security in the member sandman- members adolescents،there was no significant difference. Based on the findings of this study seem that membership in social networks alone do not explain the levels ofidenti ficationor social security Ado lessens and other factors such as family, school environment and educational environment and other condition straining and develop end processing the adolescents can influence the form at ion fid entity and sense of security of them.
احمدی، سید احمد.(1385).تاثیر آموزش گروهی به روش واقعیت درمانی بر بحران هویت دانشجویان. مجله تازه ها وپژوهش های مشاوره، شماره 3 و4 ،صص41-27.
احمدی مقدم، اسماعیل. (1389). امنیت اجتماعی و هویت. فصلنامه مطالعات اجتماعی، شماره 23، صص 163-133.
دوران، بهزاد.(1382).هویت ملی و تعامل درفضای سایبرنتیک. فصلنامه پژوهش فرهنگی، شماره 6، صص 108-53.
قربان زاده سوار، قربانعلی؛قلخانباز،خلیل و رحمتی، مهدی. (1391). جنگ نرم و امنیت اجتماعی.دو فصلنامه علمی پژوهشی پاسداری فرهنگی انقلاب اسلامی، سال 2 (6)، صص21-1.
کاوسی، اسماعیل و کاظمی، حسنا.(1392).نقش تحرک اجتماعی سیاسی شبکه های اجتماعی مجازی بر شکل گیری بعد فرهنگی سرمایه اجتماعی. مطالعات رسانه ای، شماره 23،صص 149- 138.
مزینانی، کاظم.(1393).بررسی استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی و هویت دینی کاربران. مجله ره آوردنور، شماره 43،صص 36-22.
موسوی پور، سید سعید و کاظمی، رضوانه.(1392).رابطه ویژگی های شخصیتی با احساس امنیت اجتماعی و گرایش به حجاب دانشجویان.فصلنامه دانش انتظامی پلیس استان مرکزی،صص 21-9 .
نبوى،سيدعبدالحسين؛ حسین زاده، علی حسین و حسینی، سیده هاجر.(1389). بررسی عوامل اقتصادى واجتماعى مؤثر بر احساس امنيت اجتماعى. جامعه شناسى كاربردى، شماره4، صص 96-73.
Jones, Steven G. ed.(1998). Cyber society 2,0: Revisiting Computer- Mediated Communication and Community . London.
Houston, Douglas.(2001). The internet, Globalization, and culture, school of Business, University of Kansas.