یادگیری خلاق برپایه هرمنوتیک مدرن هایدگر
محورهای موضوعی : کلام اسلامیلیلا احمدزاده 1 , افضل السادات حسینی دهشیری 2 * , ایمان محسنی نایینی 3
1 - دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی. تهران، ایران.
2 - دانشیار فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه تهران
3 - دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه تربیت مدرس تهران، ایران.
کلید واژه: یادگیری خلاق, هایدگر, هرمنوتیک مدرن.,
چکیده مقاله :
با گسترش رشتههای تخصّصی در مراکز آکادمیک جهان، هرمنوتیک از محدوده تفسیر متون دینی خارج شد و به عرصه علوم مختلفی همچون تاریخ، هنر، اقتصاد، علوم سیاسی و روانشناسی و در پی آن تعلیم و تربیت قدم گذاشت. هرمنوتیک در شکل کهن آن با تربیت دینی و در حوزه وارسی متون مقدس ارتباط داشت. و امروزه به محدوده تعلیم و تربیت نوین راه یافته است. پژوهش حاضر با هدف بررسی یادگیری خلاق برپایه هرمنوتیک مدرن هایدگر با روش مطالعه کتابخانه ای و روش تحليل اسنادی همراه با رويكردي استنتاجی به انجام رسید. در استنتاج نسبت هرمنوتیک مدرن با یادگیری خلاق می توان بیان داشت که؛ جهت رسیدن به یادگیری خلاق ابتدا لازم است به مساله مورد بحث نزدیک شد، مساله مورد نظر را مورد نقد قرار داد و با افزایش فهم در فراگیر و کیفی نمودن این فهم در او، یادگیری خلاق را در وی ایجاد، تقویت و نهادینه نمود. لازم است این فرایند به دقت و وسعت دید و ژرف نگری انجام و مطابق فرایند ترسیم شده مسیر را طی نمود تا منظور و هدف که یادگیری خلاق در فراگیر است، دست یافت.
With the expansion of specialized fields in the academic centers of the world, hermeneutics left the scope of interpretation of religious texts and entered the field of various sciences such as history, art, economics, political science and psychology, followed by education. In its old form, hermeneutics was related to religious education and in the field of checking the holy texts. And today it has entered the scope of modern education. The present research was conducted with the aim of investigating creative learning based on Heidegger's modern hermeneutics with the method of library study and document analysis along with an inferential approach. In deducing the relationship between modern hermeneutics and creative learning, it can be stated that; In order to achieve creative learning, first of all, it is necessary to approach the issue under discussion, criticize the issue in question and create, strengthen and institutionalize creative learning in him by increasing his understanding and making this understanding comprehensive and qualitative. It is necessary to carry out this process with precision and breadth of vision and in-depth observation and follow the path according to the drawn process in order to achieve the purpose and goal of creative learning.
ابوترابی، ررزیتا (1393)، نیمرخ کلاس درس از دیدگاه هایدگر با تأکید بر اگزیستانسیالهای دازاین: بررسی و نقد، رساله دکتری، مشهد، دانشگاه فردوسی.
احمدی، بابک (1390)، هایدگر و پرسش بنیادین، تهران، مرکز نشر
اسمیت،فیلیپ.جی(1373)، فلسفه آموزش و پرورش،ترجمه سعید بهشتی،چاپ دوم،مشهد، انتشارات آستان قدس رضوی.
باقری،خسرو (1375)، دیدگاههای جدید در فلسفه تعلیم و تربیت، تهران، انتشارات نقش هستی.
پالمر، ريچارد (1377 )، علم هرمنوتيك، ترجمه محمّدسعيد حنايى كاشانى تهران، هرمس.
چراغ چشم، عباس (1386)، بررسی تأثیر شیوه های تدریس مبتنی بر تکنیک های خلاقیت در آموزش و یادگیری دانش آموزان، مجله تربیت اسلامی، ش5، صص7-36.
چناری، مهین(1387)، روش تدریس در هرمنوتیک فلسفی گادامر، اندیشه های نوین تربیتی، ش1 و 2، صص45-62.
سجادی, سیدمهدی و رضانژادجولایی، نجمه،(1387)، دیدگاه هرمنوتیکی هایدگر و تعلیم و تربیت، فصلنامه روانشناسي و علوم تربيتي، (38)1
گروندن، ژان. ( 1393)، هرمنوتيك، ترجمه محمدرضا ابوالقاسمی، تهران: ماهی
مسعودي،جهانگير (1386)، هرمنوتيك و نو انديشي دیني، تهران :پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي.
مک کواری، جان (1376)، مارتین هایدگر، ترجمه محمد سعید حنایی کاشانی، تهران، گروس.
هاید گر، مارتین (1386)، وارستگی، گفتاری در تفکر معنوی، ترجمه محمد رضا جوزی، مندرج درکتاب فلسفه و بحران غرب، انتشارات هرمس، تهران، 1389.
هايدگر، مارتين، 1380، درآمد وجود و زمان، ترجمه منوچهر اسدى، آبادان، پرسش.
Bindeing, Linda L.,Moules, Nancy, J. , Tapp, D. M. , and Rallison, L.(2007).Hermeneutic Musings on Learning: The Dialogical Nature of Teaching Interpretively. Journal of Educational Thought, 41(2),179-189.
Chadha.N.K (1990) creativity, intelligence and scholastic achievmenh. Indian Educational Review.
Dreyfus, HubrtL. (1990).” Bing-in-the-world (A Commentary on Heidgger’s Being in time, Division I), the MIT Press.
Fasco, D.J (2001). EducaTion and creaTiviTy, creaTiviTy research Jornal, vol 13. N3, p 317- 327.
Godon, Rafal. (2004). Understanding, Personal Identity and Education Journal of Philosophy of Education. 38(4), 589-600.
Heidegger, Martin (1962),Kant and the Problem of Metaphysics, Trans. James s. Churchill, New York: Indian University Press.
Heidegger, Martin (1982)On the Way to Language, Trans. Peter D. Hertz,
Heidegger,Martin.( 1993). Sein und Zeit(1927), Tübingen, Max Nimeyer Verlag, 17 Auflag, 15.
Hirst, G., Knippenberg, V.D. & Zhou, J. (2009), A CrossLevel Perspective on Employee Creativity: Goal Orientation, Team Learning Behavior, and Individual Creativity, Academy of Management Journal, 52, 280-293.
Payne Young L.(2009). Imagine Creating Rubrics That Develop Creativity: Teaching Students to be Creative Requires that Teachers Evaluate Creativity Effectively. English Journal؛99 (2):74-79.
Pinar, W. F. (1995). Understanding the curriculum. Peter Lang Publishing.
Silberman.C.E (1973) crisis in the classroom. London. Wild wood House LTd.