واکاوی میزان ونقش باورهای مذهبی در حمایت ازحقوق زنان با محوریت قانون حمایت از خانواده
محورهای موضوعی : کلام اسلامینفیسه نکویی مهر 1 , عاطفه حسینی فر 2
1 - دانشگاه ازاداسلامی,نجف آباد
2 - دانشگاه آزاداسلامی، واحد نجف آباد
کلید واژه: باورهای مذهبی, حقوق زنان, قانون, بنیان خانواده,
چکیده مقاله :
هر چند اسلام شدیداً مخالف تبعیض علیه زنان است اما از برابری مطلق آنان جانبداری نمی کند طبیعت زن و مرد را به صورت موجودات مکمل یکدیگر در زندگی و جامعه آفریده است به همین دلیل برخلاف تمدن غرب، اسلام به زنان و مردان حقوق طبیعی آنها را بخشیده نه حقوق مشابه، اسلام با تساوی حقوق زن و مرد مخالف نیست با تشابه حقوق آنها مخالف است.در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران منزلت والایی برای زن قائل شده است و در همین ارتباط دولت را موظف نموده است حقوق زنان را در تمام جهات با رعایت موازین اسلامی تضمین نماید و به تامین حقوق همه جانبه افراد اعم از زن و مرد و تساوی عموم در برابر قانون تاکید شده است.باتوجه به موازین اسلامی حاکم برکشوردراین مقاله قانون جدیدحمایت ازخانواده که درسال 1392 به تصویب رسیده را,ازجهت حمایت ازحقوق زنان موردبررسی قرارمی دهیم و سه ماده مهم که ارتباطی مستقیم با چالش های حقوق زنان دارد بررسی می شود.وهمچنین به سوال اصلی این نوشتار,که آیا این قانون نسبت به قوانین قبلی گامی موثرتردرجهت ثبات بنیان خانواده برداشته است یاخیر؟پاسخ داداه شده است وهمچنین به بررسی تطابق این قانون باباورهای مذهبی ایرانیان پرداخته شده است.
Although Islam strongly opposes discrimination against women, but does not advocate for their absolute equality. The nature has created men and women as complementary beings in life and in society. Therefore, contrary to Western civilization, Islam has given women and men natural rights not the same rights. However, Islam does not oppose the equality between women and men but it opposes the similarity of their rights. The constitution of the Islamic Republic of Iran has set a high status for women, and in this connection the government is obliged to observe women's rights in all respects according to Islamic standards and guarantee the full rights of all persons, including men and women, and equality of the law of the Supreme Court has been emphasized. In accordance with the Islamic rules governing the country, the current paper examines the new law on the protection of the family adopted in 2013, for the protection of women's rights, as well as three important issues that directly address the challenges of women's rights. The main question of the current paper is whether this law has taken a more effective step towards the stability of the family, rather than the previous law, and has been responding to the question and has also examined the compliance of this law with the Iranian religious beliefs.
مهرپور,حسین(1379),مباحثی ازحقوق زنان,(تهران:انتشارات اطلاعات),چاپ اول.
آقایی, بهمن (1376), فرهنگ حقوق بشر,(تهران:گنج دانش),شماره 2.
ارفعی, عالیه(1372),حقوقبشر از دیگاه مجامعبین المللی ,(تهران:وزارت امور خارجه), جلد1.
جعفری لنگرودی, محمدجعفر(1376),حقوق خانواده,(تهران :گنج دانش), جلد 2.
زاهدی – عاطفه- (1392), قانون حمایت خانواده, (تهران: انتشارات جنگل), جلد3.
جهانگیر, منصور (1386), قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ,( تهران: انتشارات دوران).
صانعپور،مریم(1378), بررسی تاریخی منزلت زن، (تهران:سازمان تبلیغات اسلامی)، چاپ دوم.
کدیور,جمیله(1375),زن,(تهران:انتشارات اطلاعات).
رهنورد,زهرا(1366),سفربه دیارزنان,(تهران:انتشارات سروش)