بررسی عرفانی مصادیق صراط مستقیم از دیدگاه امام خمینی (ره)
محورهای موضوعی : کلام اسلامیپوران باقری افشار 1 , مریم بختیار 2 * , علیار حسینی 3
1 - دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز
2 - 0دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز
3 - دانشگاه آزاد اسلامی، مسجد سلیمان
کلید واژه: صراط, مستقیم, سَبیل, امام خمینی, مصادیق, عرفان,
چکیده مقاله :
صراط مستقیم از امور بسیار مهمی است که حضرت امام خمینی (ره) به آن توجه زیادی داشته و در بیانات و آثار قلمی خویش، به زبان عامیانه و عارفانه از آن سخن گفتهاند و سعادت آدمی را درگرو قرار گرفتن در صراط مستقیم و حرکت و رشد و ثبات و بقاء در آن میدانند. در این پژوهش توصیفی – تحلیلی به مصادیق صراط مستقیم برای اهل سلوک و نیز کسانی که وارد طریق سلوک نشدهاند، از دیدگاه امام خمینی (ره) پرداختهشده است. منظور ایشان از مصادیق صراط مستقیم برای اهل سلوک، رسول خدا (ص)، ائمه هدی (ع) و امیرالمؤمنین (ع)، انسان کامل و فاطمه زهرا (س) است و برای کسانی که وارد طریق سلوک نشدهاند، مصادیق صراط همان ظاهر شریعت است که به اموری همچون دین، اسلام، عدالت، انسانیت و سیاست تفسیر شده است. انسان با مدد جستن از مصادیق مذکور است که میتواند از انحراف به دور باشد و به مقصد و وصال یار نائل شود. جامعیت کتاب الهی و حالت استثنائی و اعجاز گونه قرآن باعث شده است که فراتر از تقسیمبندی رایج برای مصادیق صراط مستقیم باشد و درعینحال تمامی اقسام مصادیق صراط مستقیم را هم شامل بشود.
The straight path is one of the important issues that Imam Khomeini not only paid a lot of attention to but also talked about repeatedly in his books and lectures, both in general and in the mystical verb. And he sees the comfort, tranquility and happiness of man in the path of straightness. Moreover, in various places, considering the requirements of his audience, Imam khomeini pointed to different aspects of the direct path, including its examples. In this article, which is a descriptive-analytical research, the examples of the direct path of the Proletarians and those who have not entered the path are discussed based on Khomeini's point of view. The straight line is not merely a mental phenomenon but a fact in case it is ignored by man, his fall in the worlds is invitable last but not least, by recognizing the examples of the Ahl al-Bayt (peace be upon them), which are a concrete and obvious example of a straight path, one can reach the goal of mankind.
قرآن
نهجالبلاغه
ابنبابویه، محمد بن علی، بیتا، معانیالاخبار، ترجمه محمدی، تهران
________________، بیتا، معانیالاخبار، ترجمه عبدالعلی شاهرودی، دارالمکتبالاسلامیه
________________، بیتا، ترجمه عیون اخبارالرضا علیهالسلام، مترجم: حمیدرضا مستفید و علیاکبر غفاری، نشر صدوق. تهران
امام خمینی، روحالله، بیتا، کشفالاسرار
________________، تفسیر سوره حمد، 1392، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی. تهران
________________، تقریرات فلسفه امام، بیتا، هادی بن مهدی سبزواری و عبدالغنی موسوی اردبیلی. مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام. بیجا
________________، سرالصلوة، 1392، مؤسسه چاپ و نشر آثار امام خمینی. چاپ 6. تهران
________________، شرح جنود عقل و جهل، 1385، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی. چاپ نهم. قم
________________، شرح چهل حدیث، 1380، چاپ 24، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، قم
________________، صحیفه، 1389، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی.
________________، 1387، وصیتنامه سیاسی _ الهی امام خمینی چاپ 18، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی. تهران
________________، آدابالصلوة، 1387، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی. تهران
امام صادق علیهالسلام، بیتا، مصباحالشریعه، ترجمهی حسن مصطفوی، منسوب به جعفر بن محمد، انجمن اسلامی و حکمت و فلسفه ایران _ تهران
انصاری، محمدباقر، بیتا، غدیر در قرآن، چاپ اول، دلیل ما: قم
تونی دیویس، اومانیسم، ترجمه عباس مخبری، 1378 ش، نشر مرکز، چاپ اول، تهران
جوادی آملی، شیخ عبدالله، 1378، تفسیر تسنیم، چاپ نهم، نشر اسراءِ. قم
حسکانی، عبیدا... بن عبدالله، بیتا، شواهد التنزیل لقواعد التفضیل، مترجم: احمد روحانی، دار المهدی، قم
حسنزاده آملی، حسن، 1381، هزار و یک کلمه، چاپ دوم، بوستان کتاب، قم
خسروپناه، عبدالحسین، 1398 ش، اسلامشناسی، چاپ اول، بوستان کتاب قم
راغب اصفهانی، حسین بن محمد، 1412، مفردات الفاظ قرآن، دارالقلم، بیروت
ربانی گلپایگانی، علی،1386 ش، تحلیل و نقد پلورالیسم دینی، مؤسسۀ فرهنگی دانش و اندیشۀ معاصر، چاپ سوم، تهران
زرشناس، شهریار، واژه نامه فرهنگی - سیاسی، 1383 ش، کتاب صبح، چاپ اول، تهران
سلیمانی آشتیانی، مهدی درایتی، محمدحسین، 1387، مجموعه رسایل در شرح احادیثی از کافی، ناشر: دارالحدیث، قم
طباطبایی، محمدحسین، بیتا، ترجمه تفسیر المیزان، مترجم: سید محمدباقر موسوی همدانی، دفتر انتشارات اسلامی جامعه مدرسین علمیه قم _ قم
طبرسی، فضل، 1380، مجمعالبیان فی تفسیرالقرآن، انتشارات فراهانی، تهران
طریحی، فخرالدین بن محمد، 1375، مجمعالبحرین، محقق: احمد حسینی اشکوری. ناشر: مرتضوی. تهران
عروسی حویزی، عبد علی بن جمعه، 1415، تفسیر نورالثقلین، محقق، سید هاشم رسولی محلاتی، ناشر: اسماعیلیان. قم
فیض کاشانی، ملا حسن، 1381، دیوان فیض کاشانی، محقق: مصطفی فیض کاشانی انتشارات اسوه. قم
فیض الاسلام، محمد بن حسین، شریف رضی، بیتا، ترجمه و شرح نهجالبلاغه، مترجم: علینقی فیض الاسلام اصفهانی، ناشر: مؤسسه چاپ و نشر تألیفات فیض الاسلام، تهران
کلینی، محمد بن یعقوب، بیتا، اصول کافی، ترجمهی سید جواد مصطفوی، ناشر: کتابفروشی علمیه اسلامیه تهران
کلینی، محمد بن یعقوب، بیتا، ترجمه محمدباقر کمرهای، ناشر: اسوه، قم
ماکیاولی، نیکولو، 1366 ش، شهریار، ترجمه داریدش آشوری، نشر پرواز، تهران
هلالی، سلیم بن قیس، بیتا، اسرار آل محمد علیهمالسلام، مترجم: اسماعیل انصاری زنجانی خوئینی. نشرالهادی قم
همایی، جلالالدین، 1385، مولوی نامه، چاپ دهم، نشر هما، تهران.