Functions of constructive anticipation in reforming social abnormalcies
Subject Areas : Islamic theologyMohammad Reza Zamiri 1 * , morteza zamiri 2
1 -
2 -
Keywords: Function, Anticipation, Socialization, Social reformation, Abnormalcy,
Abstract :
The most important responsibly of waiter (Muntadir) during the time of occultation is constructive anticipation, an anticipation which leads a person to self-construction and community building and frees him from silence and stillness, and strengthens him in preparing himself for the universal government of Imam of the time (aj) in both motivational and behavioral dimensions. The basic condition of preparation for reappearance is purging the society from all kinds of pollution and moral and social abnormalcies. The main question of this research is “what is the function of constructive anticipation in reforming and eliminating social abnormalcies?” After scientific analysis through descriptive and analytical methods and using library and documentary means, it has been concluded that the school of anticipation (Intidar), with having Mahdavi socialization and reinforcement of personality, will battle with existing abnormalcies and then measures will be taken in order to bring balancing as well as structural reformation of abnormalcies of society. And in this regard we have obtained the following analytical model with the explanations which will be mentioned in the text: Anticipation « Mahdavi socialization « Reinforcement of Personality « Battle against and contradiction with existing abnormalcies «controlling and supervising the social abnormalcies «balancing and structural reformation of abnormalcies of society.
قرآن کریم.
البحرانی، سید هاشم، (1402ق ) البرهان فی تفسیر القرآن، تهران، دار الکتب الاسلامیه.
بیرو آلن،( 1380 )فرهنگ علوم اجتماعی، ترجمه باقر ساروخانی، انتشارات کیهان، چهارم.
پارسا ،محمد (1370) زمینه روان شناسی ، تهران ، انتشارات بعثت
جولیوس گولد، (1376 ) فرهنگ علوم اجتماعی، ترجمه محمد جواد زاهدی مازندرانی، تهران، انتشارات مازیار.
حاکم نیشابوری، ابوعبدالله، (1410ق ) المستدرک علی الصحیحین، بیروت، دارالکتب العربی.
طبسی، نجم الدین، ( 1377 )چشم اندازی از حکومت مهدی (عج)، سازمان تبلیغات اسلامی، دوم.
عاملی، شیخ حر، (1408ق ) وسائل الشیعه، تهران، دارالکتب الاسلامیه.
کوئن، بروس،( 1381 ) مبانی جامعهشناسی، ترجمه توسلی فاضلی، سمت، سیزدهم.
گیدنز، آنتونی، ( 1382 ) جامعهشناسی، منوچهر صبوری، تهران ، نشر نی، نهم،.
متقی هندی، علی بن حسام الدین، (1419 ق)، کنز العمال فی سنن الاقوال و الافعال، بیروت، دارالکتب العلمیة.
مجلسی، محمدباقر، (1404ق ) بحارالانوار، بیروت، مؤسسه الوفاء.
مجله تازه های اقتصاد ،پاییز 1389، شماره 129.
محسنی، منوچهر، (1382 ) مقدمات جامعهشناسی، نشر دوران نوزدهم،.
مطهری، مرتضی،(1380 )قیام و انقلاب مهدی (ع)، انشتارات صدرا، چاپ بیست و دوم،.
مقدسی شافعی، یوسف بن یحیی، (1416ق ) عقد الدرر فی اخبار المنتظر، قم، انتشارات نصایح.
النعمانی، محمد بن ابراهیم، (1401ق ) الغیبه، تهران، مکتبه الصدوق.
نیک گهر،عبد الحسین (1373) مبانی جامعه شناسی ،تهران ،رایزن
هیتمی، علی بن ابی بکر،(1412ق ) مجمع الزوائد ومنبع الفوائد، بیروت، دارالکتب العلمیه.
نوع مقاله: پژوهشی
صفحات 160 ـ 143
کارکردهای انتظار سازنده در اصلاح ناهنجاریهای اجتماعی
محمدرضا ضمیری 1
مرتضی ضمیری 2
چکيده
مهمترین وظیفه منتظر در عصر غیبت، انتظار سازنده است، انتظاری که فرد را به خودسازی و جامعه سازی سوق داده و از سکوت و سکون رها نماید و او را در جهت زمینه سازی برای حکومت جهانی امام زمان (عج)در دو بعد انگیزشی و رفتاری تقویت نماید.
شرط اصلی زمینهسازی برای ظهور، پاکسازی جامعه از انواع آلودگیها وناهنجاریهای اخلاقی واجتماعی است. سوال اساسی این پژوهش این است که انتظار سازنده چه کارکردی در اصلاح ومرتفع نمودن ناهنجاریهای اجتماعی دارد؟
پس از بررسیهای علمی با روش توصیفی و تحلیلی و استفاده از ابزار کتابخانهای و اسنادی، این نتیجه بهدست آمد که در مکتب انتظار با برخورداری از جامعه پذیری مهدوی و تقویت شخصیت، با ناهنجاریهای موجود ستیز ایجاد میشود و سپس به اصلاح تعدیلی و نیز ساختاری ناهنجاریهای جامعه اقدام میشود و در این خصوص به مدل تحلیلی ذیل با توضیحاتی که در متن خواهد آمد دست یافتهایم:
انتظار ç جامعه پذیری مهدویت ç تقویت شخصیتç ستیز و تضاد با ناهنجاریهای موجود ç کنترل و نظارت بر ناهنجاریهای اجتماعی ç اصلاح تعدیلی و ساختاری ناهنجاریهای جامعه.
واژگان کلیدی
[1] . دانشیار دانشگاه پیام نور، قم، ایران. (نویسنده مسئول)
Email: zamiri.mr@gmail.com
[2] . دانش آموخته سطح 4(دکتری) مرکز تخصصی شیعه شناسی حوزه علمیه قم.
Email: zamirimorteza@gmail.com
تاریخ دریافت: 28/11/1400 پذیرش نهایی: 25/2/1401