The skepticism of celibacy and materiality is the basic basis of Mulla Sadra's theory of bodily resurrection
Subject Areas : Islamic theologyفاطمه ستارزاده 1 , محمدعلی اخگر 2 * , عباس احمدی سعدی 3
1 -
2 -
3 -
Keywords:
Abstract :
One of the most important innovations of Mulla Sadra is his theory about bodily resurrection, which based on the special cosmological and epistemological foundations of supreme wisdom, presented a different and unique perception of bodily resurrection. In his various works, Mulla Sadra starts the discussion of bodily resurrection by mentioning several issues as the basic premises of bodily resurrection, but without a doubt, Mulla Sadra's bodily resurrection is directly rooted in some of Mulla Sadra's other fundamental ideas, and one of these fundamental ideas of Mulla Sadra is his definition of the unmarried. And material is a definition that plays a fundamental role in Mulla Sadra's image of physical resurrection. Mulla Sadra's definition of celibacy and materiality as a matter of doubt and without definite boundaries, leads to the questioning and ranking of the resurrection of human beings according to the order of their celibacy and materiality and the happiness and misery resulting from it, and it explains the body in the levels of rebirth and resurrection of man in his thought. have been. In this article, we have tried to introduce two concepts, material and unmarried, so that based on Mulla Sadra's understanding of these two concepts, we will discuss how to prove physical resurrection and what effect these two concepts have on his belief in physical resurrection. The research method in this study is descriptive and analytical.
نوع مقاله: پژوهشی
صفحات 134-117
تشكيكي بودن تجرد و ماديت مبناي اساسي
نظريهي معاد جسماني ملاصدرا
فاطمه ستارزاده 1
محمدعلی اخگر 2
عباس احمدی سعدی 3
|
يكي از مهمترين ابداعات ملاصدرا نظريهي او در خصوص معاد جسماني است كه با اتكا بر مباني جهانشناختي و معرفتشناختي ويژهي حكمت متعاليه، تلقي متفاوت و منحصر به فردي از معاد جسماني ارائه كرده است. ملاصدرا در آثار مختلف خود بحث معاد جسماني را با ذكر چندين مساله به عنوان مقدمات بنيادين معاد جسماني شروع ميكند اما بيترديد معاد جسماني ملاصدرا به طور مستقيم ريشه در برخي ديگر از انديشههاي بنيادين ملاصدرا هم دارد و يكي از اين انديشههاي بنيادين ملاصدرا تعريف او از مجرد و مادي است تعريفي كه نقشي بنيادين در تصوير ملاصدرا از معاد جسماني دارد. تعريف ملاصدرا از مجرد و مادي به عنوان امري تشكيكي و بدون مرز قطعي، منجر به تشكيكي و ذومراتب شدن معاد انسانها بر حسب مرتبه تجرد و ماديت آنها و سعادت و شقاوت حاصل از آن شده و تبيينكنندهي جسم در مراتب عود و معاد انسان در انديشهي او بوده است. در این مقاله کوشیدهایم نخست به معرفی دو مفهوم مادی و مجرد پرداخته تا بر اساس برداشت ملاصدرا از این دو مفهوم به این بپردازیم که چگونه به اثبات معاد جسمانی میرسد و این دو مفهوم چه تاثیری در باور او به معاد جسمانی دارد. روش تحقیق در این پژوهش، توصیفی و تحلیلی است.
واژگان کلیدی
[1] . دانشجوي دکتري، گروه فلسفه و کلام اسلامی، واحد فسا، دانشگاه آزاد اسلامی، فسا، ایران.
Email: fatemesattarzade620@gmail.com
[2] . استادیار، گروه معارف، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران. (نویسنده مسئول)
Email: Mohomad.akhgar@gmail.com
[3] . استادیار، گروه فلسفه و کلام اسلامی، واحد فسا، دانشگاه آزاد اسلامی، فسا، ایران.
Email: Ab.ahmadi@gmail.com
تاریخ دریافت: 6/4/1403 پذیرش نهایی: 1/7/1403