معنای زندگی از نگاه اسلام و پیوند آن با سبک زندگی
محورهای موضوعی : کلام اسلامیزری پیشگر 1 , مرتضی سمنون 2 , سیدمحمداسماعیل سیدهاشمی 3 , عنایت شریفی 4
1 - دانشگاه شهید بهشتی
2 - دانشگاه شهیدبهشتی
3 - دانشگاه شهید بهشتی
4 - دانشگاه علامه طباطبایی
کلید واژه: , زندگی, معنای زندگی, هدف, کشف, جعل, سبک, دین,
چکیده مقاله :
«آیا زندگی دارای معناست؟ معنای زندگی چیست؟» سؤال از معنای زندگی تاریخچهای به طول دوران زندگی انسان دارا می باشد.از مهمترین معانی در عبارت "معنای زندگی "که درادیان ابراهیمی به آن معتقد می باشند، معنای زندگی عبارت اخری هدف زندگی است. سوال بعدی آن است که آیاانسان ها در زندگی خود معنا را ایجاد میکنند؟ و یا معنا فی نفسه موجود است و باید توسط انسان کشف شود؟در صورت اول معنای زندگی امری جعلی می شود و در صورت دیگر امری حقیقی می باشد. ادیان الهی با محکم ترین پاسخ ها بهترین وسیله برای نجات انسان ها از سرگردانی وپوچی در زندگی می باشند.در این پژوهش نظر مختار آن است که زندگی با شناخت خدا وارتباط با او معنادار می شود.با مشخص شدن معنا در زندگی نوبت به انتخاب شیوه ونوع رفتارها واهداف در زندگی می رسد.پیوند و ارتباط محکمی میان معنا وسبک زندگی موجود می باشد .در این باره نظر برخی از اندیشمندان را آورده ایم.
Does life have meaning? What is the meaning of life? Question about the meaning of life has a history as long as human’s life. One of the most important meanings in the phrase “the meaning of life" believed by Abrahamid's religions is that the meaning of life is equivalent to the very purpose of life. The next question is that whether humans generate the meaning in their lives? Or the meaning exists per se and should be discovered by human? In the first case, the meaning of life becomes a fake matter and in the other case it becomes a real one. The divine religions, with the most decisive responses, are the best means to save humans from uncertainty and vanity in life. In the present study, the chosen viewpoint is that life becomes meaningful by the recognition of God and being connected to him. When the meaning becomes clear, then it would be the time for selecting the manner and type of behaviors and objectives in life. There is a strong connection between the meaning and the style of life. In this regard, some of the intellectuals’ opinions and viewpoints have been provided here.
قرآن کریم
الیاده، میرجیا، 1375، دین پژوهی، مترجم بهاءالدین خرمشاهی، تهران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
بیات، محمدرضا، دین و معنای زندگی در فلسفه تحلیلی، انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب قم، 1390.
پاپکین، ریچارد- استرول اوروم، 1388، کلیات فلسفه، مترجم جلال الدین مجتبوی، تهران، حکمت (1375).
دیوانی، امیر، دهقانپور، علیرضا، «معنا و هدف زندگی از دیدگا ه صدر الدین شیرازی،(دیوانی،امیر،دهقان پور ،علی رضا)،پژوهش های اخلاقی،پاییز1390، شماره5.
شیرازی، صدرالدین، 1387، رسائل فلسفی، تصحیح و تعلیق سیدجلال الدین آشتیانی، قم، دفتر تبلیغات اسلامی، ج 3.
شیرازی، صدرالدین، 1419، الحکمة المتعالیه فی الاسفار العقلیه الاربعه (اسفار) بیروت، دار احیاء التراث العربی، الطبعة الخامسة ج1و8 و7.
شیرازی، صدرالدین، 1381، کسر الاصنام الجاهلیه، تصحیح و تعلیق جهانگیری، تهران، بنیاد حکمت صدرا، چاپ اول.
علی زمانی، امیرعباس، «معنای معنای زندگی» پژوهشنامه فلسفه دین، بهار و تابستان، 1386، شماره 9.
گیدنز، آنتونی، تجدد و تشخص؛ جامعه و هویت شخصی در عصر جدید، ترجمهی ناصر موفقیان، تهران، نشرنی، 1388 ش.
طوسی،خواجه نصیرالدین،کشف المراد،1335،شرح علامه حلی، قم، دارالفکر.
جولیان یانگ،فلسفه قاره ای و معنای زندگی،1396،تهران،حکمت.
صدر ،سید محمد باقر ،سنت های تاریخ در قرآن،1381،ترجمه سید جمال الدین موسوی،تهران نشر تفاهم.
کاپلستون،فردریک،تاریخ فلسفه، ج7، مترجم داریوش آشورد ،1392،ناشر علمی، فرهنگی.