مقایسه تطبیقی مولفههای انسان شناسی از دیدگاه فارابی و سند تحول بنیادین
محورهای موضوعی : کلام اسلامی
کلید واژه:
چکیده مقاله :
هدف از این تحقیق، تحلیل مبانی انسان شناختی فارابی به منظور تبیین دلالتهای ضمنی آن در سند تحول بنیادین است. در این خصوص به بررسی مؤلفههاي نظام تربيتي فارابي (سعادت- اخلاق- عدالت-حکمت- محبت- تعاون و دوستی مدنی) و همچنین مبانی انسان شناختی سند تحول بنیادین اموزش و پرورش پرداخته و در نهایت نقاط اشتراك و افتراق مباني انسان شناختي از نظر فارابي و سند تحول بنيادين مورد بررسی قرار گرفته شده است. روش تحقیق داده بنیاد میباشد. جامعه پژوهش شامل تألیفات فارابی، تألیفات سایر صاحبنظران و مقالات مرتبط با افکار فارابی و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است. با توجه به یافتههای محقق در راستای مؤلفههاي نظام تربيتي فارابي در موارد سعادت- اخلاق- عدالت-حکمت- محبت- تعاون و دوستی مدنی، مطابق با یافتههای انسانشناسی سند تحول بنیادین است.
the purpose of this research is to analyze the anthropological principles of Farabi in order to explain the educational implications associated with the Document of fundamental transformation. In this regard, we have investigated the components of the Farabi system of education (happiness, morality, justice, Wisdom, love, co-operation and civil friendship) as well as the anthropological foundations of the the Document of fundamental transformation of education, and finally the points of sharing and differentiation of the anthropological foundations of Farabi and the fundamental transformation document has been reviewed. Methodology of this research is Qualitative Foundation Data and a type of library study. Research community Includes Farabi's works, other scholarly writings and articles related to Farabi's thoughts and the document on the fundamental transformation of education. Considering the findings of the researcher according to the components of Farabi's educational system in cases of happiness, morality, justice, Wisdom, love, co-operation and civil friendship, is In accordance with the The Anthropological Findings of the Transformation Document.