Reviews of the theory of "Spirited Bodies" from the perspective of the Shi'a narrations (Relying on Nahj)
Subject Areas : Islamic theology
1 - Tehran University
2 -
Keywords: spirited Bodies, Nancey Murphy, human nature, evolution, Nahj,
Abstract :
The theory of "Spirited Bodies" is a theological theory of the human nature. Opinion is sharply divided over this issue. This theory, based on the theory of evolution and Physical and experimental findings. Nancey Murphy argues for a physicalist account, but one that does not diminish traditional views of humans as rational, moral, and capable of relating to God. Murphy is invited to appreciate the ways in which organisms are more than the sum of their parts. But this theory according to Shi'a narrations particularly Nahj ,comming in the text of the article, is not acceptable
۱. قرآن
۲. سید رضی، نهج البلاغه، (1414ق)، قم، هجرت.
۳. اسلامی، سید حسن، (۱۳۸۲)، مجموعه مقالاتیادنامه آیت الله علی مشکینی، مقاله «پیامدهای الهیاتی نظریه تکاملی و پاسخهای ایرانی»، قم، موسسه علمی فرهنگی دار الحدیث.
۴. بهزاد، محمود، (1353)، داروینسیم و تکامل، بی جا، بی نا (نسخه الکترونیک، شهریور 87).
۵. خرمشاهي، بهاءالدين، (1361)، پوزيتيويسم منطقي، تهران، انتشارات علمي فرهنگي.
۶. خوانسارىآقا جمال الدين، (1366)، شرح غرر الحکم، تهران، دانشگاه تهران.
۷. دشتی، محمد، (1385)، ترجمه نهج البلاغه،تهران، آدینه سبز.
۸. سبحانی، جعفر، (۱۳۲۵)، منشور جاوید، قم، موسسه امام صادق.
۹. سبحانی، جعفر، (۱۳۹۱)، داروینیسمیا تکامل انواع، قم، موسسه امام صادق.
۱۰. شيخ صدوق،(بی تا)، علل الشرائع، قم مکتبه الداوری.
۱۱. صدر الدین شیرازی، (1409ق)، الأسفارالأربعة، قم، مکتبه مصطفوی.
۱۲. صدر الدین شیرازی، (۱۳۶۰)، الشواهد الربوبيه، تهران،مرکز نشر دانشگاهی.
۱۳. طباطبائی، سید محمد حسین، (1321)، الميزان فی تفسير القرآن، قم، اسماعیلیان.
۱۴. طبرسى،فضل بن حسن، (بی تا)، إعلام الورى، تهران، دار الكتب الإسلامية
۱۵. علامه مجلسى، (4014 ق)، بحار الأنوار، بيروت، مؤسسة الوفاء.
۱۶. فرامرز قراملكى، احد، (بی تا)، موضع علم و دين در خلقت انسان، تهران، نشرآرايه،.
۱۷. فرهیخته، نور الدین، (۱۳۴۲)، داروینیسم و مذهب، بی جا،بی نا.
۱۸. فولكيه، پل، (1366)، فلسفه عمومي يا مابعدالطبيعه، ترجمه دكتر يحيي مهدوي، انتشارات دانشگاه تهران.
۱۹. کاپلستون، فردریک، (1370)، تاریخ فلسفه از بنتام تا راسل، ترجمه بهاء الدین خرمشاهی، تهران، سروش.
۲۰. کاردان، علی محمد، (1381)، سیر آراء تربیتی در غرب، تهران، سمت.
۲۱. كلينى، محمد بن یعقوب، (1365)، الكافي، تهران، دارالكتب الإسلامية.
۲۲. مصباح يزدى، محمد تقى، (۱۳۸۰)، معارف قرآن، قم، مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمينى.
۲۳. مطهرى، مرتضى، (بی تا)، مقالات فلسفى، علل گرايش به ماديگرى، تهران، صدرا.
۲۴. مورفی، ننسی، (۱۳۹۱)، چیستی سرشت انسان، ترجمه علی شهبازی و سید محسن اسلامی، قم، دانشگاه ادیان و مذاهب.
۲۵. میبدی، حسین بن معین الدین، (1411ق)، ديوانامیرالمومنینعلي، قم، دار نداء الاسلام.
۲۶. نائس، آرن، (1352)، كارناپ، ترجمه منوچهر بزرگمهر، تهران، انتشارات خوارزمي.
۲۷. ناصر مکارم شیرازی، (۱۳۹۳)، تفسیر نمونه، تهران، دار الکتب الاسلامیه.
۲۸. ناصر مکارم شیرازی، (بی تا)، فیلسوف نماها، تهران، دار الکتب الاسلامیه.
۲۹. نصر، سيدحسين، (بی تا)، ترجمه مرضيه سليمانی، «نقد نظریه داروین»، darwinday.ir.
۳۰. نصرى، عبداللَّه، (1379)، مبانى انسانشناسى در قرآن، تهران، مؤسسه فرهنگى دانش و انديشه معاصر.
۳۱. نلر، جی اف، (1377)، آشنایی با فلسفه آموزش و پرورش، ترجمه فریدون بازرگان، تهران، سمت.
32. William Hasker, Theism and evolutionary biology, in A Companion to Philosophy of Religion, edited by Philip L. Quinn and Charles Taliaferro, Oxford, Blackwell Publishing, 1997.
33. Sweetman, Brendan, Religion and Science: An Introduction, Continuum, New York, 2010.