ضرورت امر به معروف و نهی از منکر در عصر حاضر با رویکرد قرآنی و روایی
محورهای موضوعی : کلام اسلامی
1 - دانشگاه آزاد اسلامی، ایران
کلید واژه: قرآن, احادیث, امر به معروف, نهی از منکر, عصر حاضر. ,
چکیده مقاله :
انسان به لحاظ وجدان درونی و ترقیات برونی، خواهان خوشبختی و سعادتمندی است و براین اساس می خواهد در یک جامعه ایده آل و در کنار انسان های مترقی و متعالی به حیات خود ادامه دهد. انسان هایی که آزاده ، وظیفه شناس ، خداشناس ، منصف و منطقی باشند. آنچه ارتباط انسان ها را به هم نزدیک می کند اطاعت از قوانین الهی و شریعت نبوی و علوی است. امر به معروف و نهی از منکر از جمله این قوانین و دستور شریعت است که موجب سلامتی جسمی و روحی انسان ها ، آبادی و عمارت سرزمین ها ، امنیت شهرها و در نهایت موجب تشیید خلافت انسان از سوی خدا بر روی زمین است. اما عواملی مانند ضعف اعتقادات ، مسائل اقتصادی ، تبلیغات منفی و... می توانند به عنوان مخلات و آسیب های این امر، موجب تعطیلی و کم رنگی فریضه مهم امر به معروف و نهی از منکر گردند. مقاله حاضر به روش توصیفی تحلیلی و ابزار کتابخانهای، این مبحث را تحقیق نموده است.
In terms of internal conscience and human advancement, man wants happiness and happiness, and on this basis He wants to live in an ideal society alongside progressive and uplifting people. Humans who are free, conscientious, godly, fair and reasonable. It is obedient to divine laws and the Prophetic and Alawite Shari'a, which brings together human beings. The law of the good and the prohibition of evil is one of these laws and the law that promotes the physical and mental well-being of humans, villages and landscapes, the security of the cities and ultimately leads to the caliphate of mankind by God on earth.(Majma' al-Bayan , c4 , p484) But factors such as the weakness of beliefs, economic issues, negative propaganda, and so on can lead to the closure and diminution of the important promise of good and forbidding negativity as a result of the damage and disadvantages of this.
قرآن کریم کتاب الهی
« نهج الفصاحه»، منسوب به حضرت رسول اکرم (ص)، مترجم: تابنده، ابوالقاسم، سازمان انتشارات جاویدان، چاپ هجدهم، تابستان 1363
صبحی صالح، ترجمه نهج البلاغه، انتشارات دارالهجره، قم، 1412 ق
فیض الاسلام، علی النقی، ترجمه نهج البلاغه، تهران1351
آمدی، عبدالواحد، «غررالحکم و دررالکلم»، مترجم: محمدعلی انصاری، موسسه انتشارات امام عصر(ع)، چاپ اول، تهران، 995 ق
ابن شعبه حرانی، حسن بن علی، «تحف العقول»، انتشارات اسلامیه وابسته به موسسه مدرسین حوزه علمیه قم، چاپ دوم، 1404 ق.
الحرالعاملی، الشیخ محمد بن الحسن، «وسائل الشیعه»، جلد 11، تصحیح و تحقیق: شیخ عبدالرحیم ربانی شیرازی، کتابخانه اسلامی، تهران ، 1401 ق.
امام خمینی، روح اله، «صحیفه نور»، ج10، مؤسسه نشر آثار امام خمینی (ره)، تهران، 1375.
امام خمینی، روح اله، «رساله نوین »، ج4، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، تهران، 1372.
جمعی از نویسندگان (زیر نظر آیت اله مکارم شیرازی)، «تفسیر نمونه»، جلدهای 3، دارالکتب الاسلامیه، چاپ بیست و پنجم، تهران، پاییز 1369
سبزهای، محمدتقی، اهمیت و کارکردهای اجتماعی، تهران، نشر حدید، 1375
طبرسی، شیخ ابوعلی الفضل بن الحسن، «تفسیر مجمع البیان»، مترجم: دکتر محمد مفتح و حسین نوری، موسسه انتشارات فراهانی، تهران، 536 ق
علامه طباطبایی، سید محمدحسین، «تفسیر المیزان فی علوم القرآن»، ج 3 (20 جلدی) ، مترجم: سید محمدباقر همدانی، قم، بنیاد علمی و فکری علامه طباطبایی، 1363
علامه مجلسی، ملا محمدباقر، «بحارالانوار»، موسسه الوفا، (110 جلدی) جلدهای 72 و 100، بیروت، 1404 ق.
کمالی دزفولی، سید علی، «شناخت قرآن»، انتشارات فجر، تهران، 1364
کلینی، ابوجعفر محمد بن یعقوب، «فروع کافی»، ج5، دارالأضوا، 338ق، بیروت، با تصحیح و تعلیق علی اکبر غفاری، 1405ق
مارسال بوازار، «اسلام و حقوق بشر»، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، 1358
مطهری، مرتضی، «ده گفتار»، انتشارات صدرا، تهران، 136
نوری، میرزا حسین، « مستدرک الوسائل»، ج 12، قم، موسسه آل بیت، 1408 ق.