آثار اندیشه های حاکم بر تحولات حقوق اداری در قانون دیوان عدالت اداری
محورهای موضوعی : کلام اسلامیابوطالب اصغری جیرهنده 1 , یدالله عسگری 2 * , سید محمد غمامی 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه حقوق عمومی، واحدقم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران
2 - استاد مدعو، گروه حقوق، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران
3 - دانشیار، گروه حقوق عمومی، دانشگاه امام صادق، تهران، ایران
کلید واژه: حقوق اداری, قانون تشکیلات دیوان عدالت اداری, اندیشه, تحولات.,
چکیده مقاله :
حقوق اداری تولد یافته از اندیشه ها و نظریه های بسیاری است که در طول سالیان دستخوش تغییرات و تحولاتی چشم گیر بوده است . اندیشه هایی که بر رشته حقوق عمومی تاثیر داشته اند و همواره موجب پیشرفت و در عین حال پیچیدگی نظام حقوق اداری گشته است. از همین رو این تغییر و تحولات موجب به وجود آمدن مفهومی همچون عدالت اداری شده است که معانی دادخواهی و دادرسی اداری در آن نهفته است. با توجه به این مسئله تدوین قوانینی در این راستا ضرورت یافته که تحت قانون دیوان عدالت اداری توسط قانون گذار به رشته تحریر در آمده است . تاثیرات تغییر و تحولات مذکور به خوبی از مواد قانون مزبور تحت مواد مربوط به صلاحیت دادگاه ذیل ماده 10 و یا ماده 1 قانون فوق که ارجاع به تحولات ناشی از قانون اساسی بوده است، مشهود می باشد که نیاز به بررسی دقیق تر دارد . لذا در مقاله حاضر قصد بررسی و تحلیل آثار اندیشه های حاکم بر تحولات حقوق اداری در قانون تشکیلات دیوان عدالت اداری بوده است . روش ما در مقاله مبتنی بر شیوه مطالعه کتابخانه ای بوده و به صورت توصیفی - تحلیلی انجام یافته است.
Administrative law is born from many ideas and theories that have undergone significant changes and developments over the years. Ideas that have influenced the field of public law and have always led to progress and at the same time the complexity of the administrative law system. Therefore, these changes and developments have led to the emergence of a concept such as administrative justice, which contains the meanings of litigation and administrative proceedings. Considering this issue, it has become necessary to formulate laws in this regard, which have been written by the legislator under the Law on the Court of Administrative Justice. The effects of the aforementioned changes and developments are clearly evident from the articles of the aforementioned law under the articles related to the jurisdiction of the court under Article 10 or Article 1 of the above law, which refer to the developments resulting from the constitution, which require a more detailed examination. Therefore, the present article intends to examine and analyze the effects of the ideas governing the developments of administrative law in the Law on the Organization of the Court of Administrative Justice. Our method in the article is based on the library study method and is carried out in a descriptive-analytical manner.
آقایی طوق، مسلم، تأملی در خصوص اثر ابطال مقررات مغایر با قانون، مطالعات حقوق عمومی، ش۲، ۱۳۹۷
آقایی طوق، مسلم،، نگاه تطبیقی به صلاحیت هیأت عمومی دیوان عدالت اداری نسبت به ابطال مقررات، دیدگاه های حقوق قضایی، ش ۷۹و ۸۰، ۱۳۸۶
امامی، محمد، شاکری، حمید، نقش دادرسی اداری در صیانت از قانون اساسی با تأكيد بر دیوان عدالت اداری، فصلنامه قضاوت، دوره ۱۷، ش ۸۹، ۱۳۹۶
دبیرنیا ، علیرضا، جلیلی، آیت اله، مطالعه تطبیقی نظریه اساسی سازی حقوق اداری در نظام های حقوقی ایران و فرانسه، پژوهش تطبیقی حقوق اسلام و غرب، شماره 25، 1399
رنجبر، احمد، عدالت اداری، نشر میزان،چاپ اول، 1395
حبیب نژاد، سید احمد،دانش ناری، زهرا، اساسی سازی حقوق کار به مطالعه تطبیقی دادگاه قانون اساسی آفریقای جنوبی و دیوان عدالت اداری ایران، مجموعه مقالات یادنامه دکتر کمال الدین هریسی، انتشارات دانشگاه تبریز، چ ۱، ۱۳۶۸
سعیدی روشن، حمید، نقش دیوان عدالت اداری در صیانت از قانون اساسی در گستره مقررات دولتی، تهران، انتشارات جنگل، ۱۳۹۴ش
شونبرگ، سورن، انتظارهای مشروع در حقوق اداری، ترجمه احمد رنجبر، تهران، نشر میزان، ۱۳۸۶
کدخدایی، عباسعلی، ویژه، محمدرضا، شورای نگهبان و دعاوی مربوط به ابطال تصميمات دولتی خلاف قانون اساسی، مجموعه مقالات همایش دیوان عدالت اداری، صلاحیت قضایی و دادرسی اداری، تهران، انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز، ۱۳۸۸
مرادخانی، فردین، خوانش حقوقی از انقلاب مشروطه ایران تاریخ مفاهیم حقوق عمومی در ایران، تهران، نشر میزان، ج۱، ۱۳۸۶ش
وهیبی فخر، مریم و همکاران، نظام مطلوب دادرسی اداری در ایران، پژوهش های نوین حقوق اداری، شماره 1، 1398
هداوند، مهدی حقوق اداری تطبیقی تهران انتشارات سمت، جلد اول، ۱۳۹۵
هداوند، مهدی ؛ معیارهای ادراه مطلوب و تحولات حقوق اداری: تحلیل مفهومی، تحقیقات حقوقی، ویژه نامه شماره 1، 1388
Epstein, Richard. A., "Why the administrative state is inconsistent with the rule of law", New York, NYU journal law and liberty, vol3, 2012, p.492.
Cass Sunstein, After the Rights Revolution: Reconceiving the Regulatory State, Harvard University Press, 1990, p. 18.
Bertrall L. Ross, "Embracing Administrative Constitutionalism", Boston university law review, 2015, Vol. 95, pp. 549-551.
Michael, W. Maccan," public interest liberalism and the modern regulatory state", Palgrave Macmillan Journal, 1998, Vol. 21, p. 398.
Postell, Joseph, "From Administrative State To Constitutional Government", Washington, the heritage foundation journal 116, 2012, p. 24.
Scott, Colin, "Regulatory Governance and The Challenge of Constitutionalism", Florence, European university institute, EU working series, 2010, p. 13.
Richard A. Epstein, Design for Liberty: Private Property, Public Administration, and the Rule of Law, Cambridge, Mass.: Harvard University Press, 2011, p. 153.
Steven G. Calabresi & Saikrishna B. Prakash, "The President's Power to Execute the Laws", 104 YALE L.J. 541, 1994, p. 549.
Paul P. Van Riper," The American administrative state: an unorthodox view", Texas A&M University, public administration review, 2000, p. 478.
Cass Sunstein, After the Rights Revolution: Reconceiving the Regulatory State Cambridge, Mass.: Harvard University Press, 1990, p. 18
Ponce Juli, "Good Administration and Administrative Procedures", Global Legal Studies, 552, 2005, pp. 551-553.
Recommendation of the commission of Ministers No. R(80)2 concerning the Exercise of Discretionary Power by Administrative Authorities, 316th Mtg, 11 March 1980.
Juli Pone, op.cit., p. 554.
Sieur Lambert, Braibant's Conclusions, "CE", 27 L'Actualité Juridique: Droit Administratif, 1972, p. 53.
Halliday, Simon, (2004), Judicial Review and Compliance with Administrative law, Hart Publishing, Oxford and Portland, Oregon,p 143
Judicialization
Gingbug , Tom and Chen, Albert H.Y (ed), 2009, Administrative Law and Governance in Asia, Comparative Perspectives, Routledge.
public law litigation'
Gingburg, Tom, 2009The judicialization of administrative governance; cruses, consequences and limits, in: Gingburg, Tom and Chen, Albert H.Y (eds), Administrative Law and Governance in Asia, Comparative Perspectives, Routledge.
نوع مقاله: پژوهشی
صفحات 336 - 315
آثار اندیشه های حاکم بر تحولات حقوق اداری
در قانون دیوان عدالت اداری
ابوطالب اصغری جیرهنده1
یدالله عسگری 2
سید محمد غمامی3
|
حقوق اداری تولد یافته از اندیشه ها و نظریه های بسیاری است که در طول سالیان دستخوش تغییرات و تحولاتی چشم گیر بوده است . اندیشه هایی که بر رشته حقوق عمومی تاثیر داشته اند و همواره موجب پیشرفت و در عین حال پیچیدگی نظام حقوق اداری گشته است. از همین رو این تغییر و تحولات موجب به وجود آمدن مفهومی همچون عدالت اداری شده است که معانی دادخواهی و دادرسی اداری در آن نهفته است. با توجه به این مسئله تدوین قوانینی در این راستا ضرورت یافته که تحت قانون دیوان عدالت اداری توسط قانون گذار به رشته تحریر در آمده است . تاثیرات تغییر و تحولات مذکور به خوبی از مواد قانون مزبور تحت مواد مربوط به صلاحیت دادگاه ذیل ماده 10 و یا ماده 1 قانون فوق که ارجاع به تحولات ناشی از قانون اساسی بوده است، مشهود می باشد که نیاز به بررسی دقیق تر دارد . لذا در مقاله حاضر قصد بررسی و تحلیل آثار اندیشه های حاکم بر تحولات حقوق اداری در قانون تشکیلات دیوان عدالت اداری بوده است . روش ما در مقاله مبتنی بر شیوه مطالعه کتابخانه ای بوده و به صورت توصیفی - تحلیلی انجام یافته است.
واژگان کلیدی
حقوق اداری، قانون تشکیلات دیوان عدالت اداری، اندیشه، تحولات.
[1] . دانشجوی دکتری، گروه حقوق عمومی، واحدقم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران.
Email: mehrdadaj89@gmail.com
[2] . استاد مدعو، گروه حقوق، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران. (نویسنده مسئول)
Email: yasgari@yahoo.com
[3] . دانشیار، گروه حقوق عمومی، دانشگاه امام صادق، تهران، ایران.
Email: ghamamy@isu.ac.ir
تاریخ دریافت: 10/9/1403 پذیرش نهایی: 7/12/1403