مقایسه تطبیقی مولفههای انسان شناسی از دیدگاه فارابی و سند تحول بنیادین
محورهای موضوعی : کلام اسلامی
کلید واژه: فارابی, سند تحول بنیادین, مؤلفههاي نظام تربيتي,
چکیده مقاله :
هدف از این تحقیق، تحلیل مبانی انسان شناختی فارابی به منظور تبیین دلالتهای ضمنی آن در سند تحول بنیادین است. در این خصوص به بررسی مؤلفههاي نظام تربيتي فارابي (سعادت- اخلاق- عدالت-حکمت- محبت- تعاون و دوستی مدنی) و همچنین مبانی انسان شناختی سند تحول بنیادین اموزش و پرورش پرداخته و در نهایت نقاط اشتراك و افتراق مباني انسان شناختي از نظر فارابي و سند تحول بنيادين مورد بررسی قرار گرفته شده است. روش تحقیق داده بنیاد میباشد. جامعه پژوهش شامل تألیفات فارابی، تألیفات سایر صاحبنظران و مقالات مرتبط با افکار فارابی و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است. با توجه به یافتههای محقق در راستای مؤلفههاي نظام تربيتي فارابي در موارد سعادت- اخلاق- عدالت-حکمت- محبت- تعاون و دوستی مدنی، مطابق با یافتههای انسانشناسی سند تحول بنیادین است.
the purpose of this research is to analyze the anthropological principles of Farabi in order to explain the educational implications associated with the Document of fundamental transformation. In this regard, we have investigated the components of the Farabi system of education (happiness, morality, justice, Wisdom, love, co-operation and civil friendship) as well as the anthropological foundations of the the Document of fundamental transformation of education, and finally the points of sharing and differentiation of the anthropological foundations of Farabi and the fundamental transformation document has been reviewed. Methodology of this research is Qualitative Foundation Data and a type of library study. Research community Includes Farabi's works, other scholarly writings and articles related to Farabi's thoughts and the document on the fundamental transformation of education. Considering the findings of the researcher according to the components of Farabi's educational system in cases of happiness, morality, justice, Wisdom, love, co-operation and civil friendship, is In accordance with the The Anthropological Findings of the Transformation Document.
آمدی، عبدالواحد (1407ق). غررالحکم و دررالکلم، بیروت: مؤسسة¬الاعلمی للمطبوعات.
خادمي، عين اله، «تحليل معناي سعادت از ديدگاه فارابي»، 1387، نشریه پژوهشهای فلسفی- کلامی، زمستان 1387، دوره 10، ش 2(38)، ص 107-81.
خسروپناه، عبدالحسین؛ میرزایی، رضا (1389). چیستی انسان شناسی، انسان پژوهی دینی، سال هفتم، شماره 24، پاییز و زمستان 1389، صفحه 63-35.
فاخوری، حنا، جر، خلیل، تاریخ فلسفه در جهان اسلامی( 1393). ترجمه عبدالمحمد آیتی، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
الفارابی، ابو نصر محمد بن محمد (1959) ،آراء اهل المدینه الفاضله، بیروت: الکاثولیکیه.
الفارابی، ابوالفارابی، ابونصر (1405). فصول منتزعه، حققه و قدم له و علق علیه فوزي متري نجار، ایران، المکتبه الزهراء.
فارابی، ابونصر (1961). فصول المدنی، تحقیق: م. دنلوپ، لندن، انتشارات کمبریچ.
الفارابی، ابونصر (1991). آراء اهل المدینه الفاضله، قدم له و علق علیه البیر نصري نادر، بیروت: دارالمشرق.
فارابی، ابونصر (1993) ، فصول منتزعۀ، تحقیق فوزي متري نجار، بیروت، دارالمشرق.
فارابی، ابونصر(1379). سياست مدنيه، ترجمه و تحشيه سيدجعفر سجادي، چ سوم، تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، سازمان چاپ و انتشارات.
الفارابی، ابونصر(1413). التنبیه علی سبیل السعاده، حققه و قدم له و علق علیه جعفر آل یاسین، تهران: حکمت.
الفارابی، ابونصر، التنبیه علی سبیل السعاده، حققه و قدم له و علق علیه جعفر آل یاسین، 1412، تهران: حکمت.
فارابى، ابونصر (1358). سیاست مدنیه فارابى، ترجمه جعفر سجّادى تهران، تهران: انجمن فلسفه ایران.
کولمن، سیمون و واتسون، هلن(1372). درآمدی بر انسانشناسی، ترجمه محسن ثلاثی، تهران، انتشارات سیمرغ.
نلر، جورج، انسانشناسی تربیتی(1388)، ترجمه محمدرضا آهنچیان و یحیی قائدی، تهران، انتشارات آییژ.
وزارت آموزش و پرورش، مبانی نظری تحول بنیادی در تعلیم و تربیت رسمی و عمومی جمهوری اسلامی ایران، 1390، تهران.